voeding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jonasdebock

voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 09:17

hallo, ik heb een 2jaarige drachtige merrie die voorloopt kwa groei op haar leeftijd. ze is nu 3weken drachtig,maarweet eigelijk niet goed wat voor voeding en hoeveel ze nodig heefd, ik gebruik cavalor maar al mijn paarden zijn sportpaarden en die weet ik hoe te voeden maar zij werkt natuurlijk niet als 2jaarse he, weet niet goed wat en hoeveel ze nodig heef, en ook met dat ze nu drachtig is... help!!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:52

2 jaar en drachtig? :? of is ze dit jaar 3?

Sjors

Re: voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:55

Dat vraag ik me idd ook af....

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 15:04

F-AM -> KS

Voor de dracht hoef je haar in principe nog niet extra te voeren tot ze de laatste paar maanden in gaat.
Hoe wordt ze verder gehouden, staat ze snachts op stal, of dag en nacht in de wei?

Voor de mensen die willen reageren: de vraag is hoe een jong, drachtig paard gevoerd zou moeten worden, niet of een 2 jarig paard drachtig zou moeten zijn. Deze discussie kan eventueel in een ander topic gevoerd worden.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 15:45

In principe hoeft ze niet speciaal bijgevoerd te worden tot de laatste paar maanden dracht, net zoals een gewoon volwassen merrie. Als je erop googlet vindt je vast ook al veel.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 15:57

Een twee jarige moet je goed voeren, vergelijkbaar met een 8 jarige paard wat M2 dressuur zou lopen.
Dus ongeacht of ze drachtig is of niet, voeren die hap :D

jonasdebock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 19:01

oké, maar hoeveel zou je in gewicht geven? ze loopt overdag op wei en snachts in stal met hooi :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 00:11

Nou, zoveel als nodig is om én de ribben amper te kunnen zien, én de bovenlijn gevuld te houden.
Je hebt niets aan alleen een ruwvoerbuik, je wilt dat zo'n 2 jarige ook in de bovenlijn vult.
Reken op zeker 2kg lichte sportbrok per dag, minstens. De rest moet je op het oog bepalen. En op het temperament, wellicht :D
Zo'n 3 maanden voor de uitgerekende datum ga je de reguliere brok langzaamaan vervangen met merriebrok.

jonasdebock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 08:22

amai, 2kg is niet veel he, maar zette dit er op omdat ik schik had dat ik ze teveel gaf omdat ze niet werkt he als 2jaarse. danku

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:24

Kijk gewoon goed naar je merrie. Ik voer op het oog.
Is ze te dik dan kun je het rantsoen wat terug schroeven, is ze te dun dan wat meer geven.
Zorg dat je mooie kwaliteit geeft en een volledig voer. Dus gewoon een mooie basisbrok waar alles in zit.
Verder hoef je pas de laatste maanden eventueel wat extra bij te voeren, hoeft ook niet bij elk paard. Kijk gewoon hoe je paard het doet. Ik geef meestal de laatste maand/twee maanden wat ponybrok of basisbrok bij, puur omdat het ruwvoer minder goed past omdat het veulen dan flink wat ruimte in neemt.
Nu krijgen mijn merries vrij weinig bij, zijn fjorden dus die zijn sneller wat te dik dan te dun.