Waarom heeft mijn shet een lip tatoeage?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Waarom heeft mijn shet een lip tatoeage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 17:28

Hoihoi,

Vandaag zag ik dat mijn shetlander een lip tatoeage heeft. We zijn er al achter gekomen dat het van het NSPS stamboek is en dat veulens dan een tatoeage kregen, maar ik vraag me of wat het precies inhoud.

Mijn pony is geen stamboek pony :n Heb geen paspoort bij haar (Nouja een hondenpaspoort) en ze heeft een onderbeet waardoor ze dus niet opgenomen kan zijn.

Wie weet waarom mijn pony zo'n tatoeage heeft? :)

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:30

Dat is het stamboeknummer. Hetzelfde nummer staat in het stamboekpapier.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:32

In het veulenboek zou ze best opgenomen kunnen zijn volgens mij.. dat de papieren kwijtgemaakt/geraakt zijn dat zou kunnen..

Wij mensen krijgen toch ook een levensnummer/sofinummer ook al hebben we een waterhoofd?

Dat ze niet in het plaatje past dat kan.. maar daarom kan ze nog wel in het stamboek ingeschreven staan? Als je het nummer nou eens opschrijft en dan contact opneemt met het stamboek... dan kunnen ze je misschien wel meer vertellen?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 17:40

Oke, ik dacht gelezen te hebben dat een pony met een onderbeet ook niet in het veulenboek opgenomen kon worden. Maar dat zal ik dan wel fout hebben :)

Ik heb het nummer al opgeschreven en we gaan morgen bellen naar het NSPS :)

Haar naam begint trouwens ook met de letter die in haar geboortejaar moest als eerste letter.

Abel1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:46

Als jij geen paspoord bij je pony hebt ben je strafbaar. Dat is namelijk verplicht voor alle paarden.
Is je pony wel gechipt?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 18:12

Abel1970 schreef:
Als jij geen paspoord bij je pony hebt ben je strafbaar. Dat is namelijk verplicht voor alle paarden.
Is je pony wel gechipt?

We weten het :j De verkoper zei dat ze een paspoort had en gechipt was, maar dat blijkt niet zo te zijn. Toen we haar ophaalden was ze het paspoort vergeten, dus die zou ze opsturen. Hetgene dat wij via de post kregen, was geen paardenpaspoort maar zo'n oud geel hondenpaspoort. Daar zat ook geen code in van een chip. Maargoed we hebben de pony ook gekocht omdat ze het niet best had daar.

We hebben al contact gehad met een chipper, die gaat kijken of ze een chip heeft, zoniet word ze alsnog gechipt :j

vandango

Re: Waarom heeft mijn shet een lip tatoeage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:16

ik denk inderdaad dat de pony dan toch ingeschreven is bij het nsps... het tattooeren doen ze al lange tijd niet meer. Dus heel goed mogelijk dat ze toen ingeschreven is..

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:19

Het enigste wat het nummer zeker betekent is dat ze ingeschreven staat bij het NSPS.
Het kan alsnog betekenen dat de afstamming onbekend is, vroeger kregen ook afstammingloze pony's die bij het NSPS werden geregistreerd een liptatoeage.
Je pony kan ook alsnog in het veulenboek ingeschreven staan zoals mensen hierboven al vermeld hebben, of mogelijk de registerboek/bijsectie als ze tijdens de stamboekopname op die onderbeet is afgekeurd.
De chipcontroleurs die de chip komen zetten letten echt niet altijd of het veulen geen medische gebreken heeft.

Er zijn nog heel veel shets met een liptatoeage, de jaargang van 2003 is het laatste jaar dat de liptatoeage nog gebruikt werd.
Het liptatoeage is een identificatiemiddel van vroeger vanuit het stamboek, van voordat de chip de standaard was. Het was destijds de enigste manier om te kunnen controleren welke pony wie was op papier zonder uitgebreid DNA-onderzoek.
Het nummer bestaat uit 4 cijfers welke de laatste 4 cijfers zijn van het unieke levensnummer dat ieder ingeschreven pony bij het NSPS krijgt.

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:30

mijn shet heeft ook een liptatoeage. kan ik via het nsps ook informatie opvragen?

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:34

Je kan er altijd een telefoontje aan wagen. Niet geschoten is altijd mis. ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:43

Als je precies wilt weten hoe oud je shet is dan het stamboek bellen, nummer moet gecontroleerd worden door een officieel persoon van het stamboek,die komt bij je aan huis en deze chippen ook meteen dus dan heb je alles voor elkaar. Zelf nnummers doorgeven gaan ze niet op in, pony zal iig ouder dan 10 a 12 jaar zijn, misschien wel 15, zo oud was de onze ook, had ook een tatoo en geen papieren.

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:54

dus als ik alleen wil bellen kan niet, er moet dus perse iemand langskomen?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 20:02

Mijn shet is van 1998 :) Mijn zus had gezocht en die vond op internet dat shetlandpony's in 1998 een naam moesten hebben met de N. Mijn pony heet Noortje en in haar ''paspoort'' staat geboortedatum; Mei 1998.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:14

palousa88 schreef:

Gewoon proberen. Mijn ervaring is dat ze namelijk wel ook de informatie per telefoon geven. Gewoon bellen dat je zoekt naar een pony met dat en dat nummer als liptatoeage.

Soms zijn er meerdere pony´s met dezelfde liptatatoeage maar met extra info als leeftijd en kleur zijn die vaak goed van elkaar te onderscheiden.

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:35

shetlandfan schreef:
palousa88 schreef:

Gewoon proberen. Mijn ervaring is dat ze namelijk wel ook de informatie per telefoon geven. Gewoon bellen dat je zoekt naar een pony met dat en dat nummer als liptatoeage.

Soms zijn er meerdere pony´s met dezelfde liptatatoeage maar met extra info als leeftijd en kleur zijn die vaak goed van elkaar te onderscheiden.

dankjewel! :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:03

Abel1970 schreef:
Is je pony wel gechipt?

Onzin. Zolang je de pony niet vervoert is er niks aan de hand

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:26

dat is niet waar stef.. Er dient ten allen tijde een paspoort aanwezig te zijn bij het dier, zelfs als je het niet vervoert...

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:54

mijn shet heeft ook een liptatoeage, hij is van mei 2001.
Dit nummer staat ook in zijn paspoort :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 13:00

We hebben gebeld naar het stamboek :) Er moet iemand komen om het nummer te controleren, dat kost zo'n 30 euro. Als diegene denkt dat het niet klopt, dan moet er een DNA test gedaan worden en dat gaat zo'n 50 euro kosten.

We hebben dus besloten het maar gewoon te laten. We waren gewoon benieuwd wat er bekend is over haar, ze is verder toch niet geschikt voor de fok of keuringen :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:36

en waarom zou het niet kloppen?
Is het nummer gewoon goed te lezen?

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:37

bekend verhaal, ik lees even mee

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 17:13

stef schreef:
en waarom zou het niet kloppen?
Is het nummer gewoon goed te lezen?

Geen idee waarom het niet zou kloppen :o? Het is goed te lezen, de cijfers zijn nog helemaal compleet en goed groen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:33

Ik vertelde eerder in het topic dat er dan iemand moet komen, heb het ook zo gedaan en deze merrie had alleen een veulenboek inschrijving, Nadat ik alle gegevens en papieren had heeft ze op een keuring toch een tweede premie gehaald, dit was zonder de papieren niet mogelijk geweest.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:51

Misschien kan je het laten lezen combineren met een chip zetten en zo geld besparen.
als hij goed leesbaar is lijkt mij geen reden voor twijfel en dus extra kosten