Veulentje wel of niet en wanneer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hartjesheila

Veulentje wel of niet en wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 15:05

Hey!

Ik heb een eigen paard Sheila, ze is de leukste merrie die ik me kan voorstellen (haflinger en 6 jaar).

Ik heb een vraagje aan anderen, ik wil haar laten dekken, heel graag, maar ik zit met een paar probleempjes:

- wanneer en is ze oud genoeg?
- Ik kan het veulen niet stallen op de manege waar ik nu rijd, daar is het te duur voor, dus hebben we afgesproken dat het veulen na een half jaar van hun is, maar hoe kan ik verder zorgen voor het af spenen dus?
- Wanneer moet ik stoppen met rijden? En wanneer kan ik weer beginnen?
- Moet ik het nu wel doen, of moet ik nog even wachten?

Ik ben 13 dus nog jong, maar dit paard deel ik met mijn moeder, daarom kozen we hier voor.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

groetjes!

Thirty

Re: Veulentje wel of niet en wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:07

Nee ik zou er totaal niet aan beginnen. De paardenmarkt is al verzadigd genoeg. En wat als het veulen niet aan hun verwachtingen voldoet, niet gezond is of er iets mee gebeurd in de eerst 6 maand?
Rare constructie.

Waarom wil je eigenlijk perse een veulen? Als je het toch niet kunt houden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:12

ED --> F-AM

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:15

Dus jij wilt een veulen omdat je een veulen leuk vindt en gaat het dan weggeven?
Hou er rekening mee dat een dracht voor een merrie heel gevaarlijk kan worden, het veulen kan doodgaan, de merrie kan doodgaan (en het veulen blijven leven, en dan heb je pas echt een probleem), ze kunnen beide doodgaan, en dan heb je niets meer. Of ze moeten met spoed naar de kliniek, en heb je een hele dure rekening aan je broek hangen. Is het je dat waard? Voor een paard voor een ander? Die misschien in de lessen beland, of anders op de paardenmarkt en uiteindelijk op transport gaat naar Italie omdat hier niemand hem kopen wil? Kijk even hoeveel Haflinger hengstveulens er voor een schijntje worden verkocht, en anders naar de slacht gaan? Wil jij jullie veulen daar ook tussen hebben zitten?

Kijk even om je heen wat de economische situatie doet op dit moment. Ik zou er op dit moment niet aan beginnen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-05-12 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:16

Nee, niet doen, omdat je bij voorbaat al weet dat je het niet kunt houden. Dan kun je net zo goed niet fokken, heb je er geen kosten aan, geen ongemakken en geen risico's.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:18

Ik zou je moeder dit topic trouwens maar even laten lezen. Aangezien die de definitieve beslissing zal nemen, gok ik ;)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:25

Ik las dit: 'Ik kan het veulen niet stallen op de manege waar ik nu rijd, daar is het te duur voor, dus hebben we afgesproken dat het veulen na een half jaar van hun is, maar hoe kan ik verder zorgen voor het af spenen dus?'

Als dat al te duur is, begin dan niet aan nog een paard (in jouw geval een veulen). Wat wil je doen als je merrie een moeilijke dracht heeft, de dierenarts moet komen, (operatie/medicijnen of iets dergelijks) en je 100en euro's moet betalen?

Daarbij zijn er al genoeg paarden op de wereld. Fokken moet je niet doen voor je eigen plezier, zo denk ik erover ;) En als je het veulen weg wilt geven, waarom wil je dan überhaupt fokken?

Zoek dan een leuk veulen uit op een paardenmarkt en ga daar mee aan de slag. :) Net zo mooi.

Ik zeg, niet doen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:39

Een veulentje van je eigen paard is superleuk. Maar als je het om financiele redenen dan aan de manege moet geven waar je staat, zou ik er niet aan beginnen.
Weet je wel dat een plekje in de opfok misschien veel voordeliger is dan een plek op de manege waar je staat? Wellicht kunnen jullie het dan wel houden en kunnen jij en je moeder over een jaar of vijf samen rijden, ieder op haar eigen paard.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 23:28

hartjesheila schreef:
- wanneer en is ze oud genoeg?

Als ze hengstig is. Zouden julllie ook al weten door welke hengst en waar ze gedekt zou moeten worden?
Ze is met haar zes jaar oud genoeg, dat is geen probleem.

Citaat:
- Ik kan het veulen niet stallen op de manege waar ik nu rijd, daar is het te duur voor, dus hebben we afgesproken dat het veulen na een half jaar van hun is, maar hoe kan ik verder zorgen voor het af spenen dus?
- Wanneer moet ik stoppen met rijden? En wanneer kan ik weer beginnen?

Wanneer je moet stoppen met rijden merk je aan de merrie, er komt een tijd waarop het niet meer zo wil met rijden, dan ga je het afbouwen, bij sommige merries is dit al bij 7 of 8 maanden, andere kun je tot bijna aan de bevalling blijven rijden. Ik zou uitgaan van het eerste, dan kan dat alleen maar meevallen.
Met voorbereiden op het afspenen kun je al vroeg beginnen door merrie en veulen geleidelijk steeds iets langer uit elkaar te halen, bijvoorbeeld door eerst al eens 5 minuten met de merrie te gaan wandelen, dat uitbouwen en weer beginnen met rijden en zo steeds wat langer wegblijven, terwijl het veulen op stal blijft.

Die eerste zes maanden, dus als het veulen nog bij de moeder drinkt, in dezelfde stal staat en nog niet veel extra eten krijgt, hoef je als het goed is voor het veulen sowieso niet veel bij te betalen bij het stalgeld van de merrie, want de stal heeft er bijna geen extra kosten aan. Het lijkt mij niet aan de orde dat je het veulen voor de kosten van die 6 maanden, gratis aan de stal moet geven, dat zal gaan over de tijd daarna, als het in een eigen stal komt te staan?

Het echte afspenen gaat het makkelijkst als je merrie en veulen echt uit elkaar haalt, zodat ze elkaar niet meer kunnen zien of horen. De beste manier, zeker voor het veulen, is als het veulen na het afspenen verhuisd naar bijvoorbeeld een opfok of iig plek met minimaal 1 leeftijdsgenootje. Zo'n opfokplek is waarschijnlijk ook een stuk goedkoper dan de stallingskosten op de stal van je merrie. Op die manier kunnen jullie het veulen misschien wel houden.

Citaat:
- Moet ik het nu wel doen, of moet ik nog even wachten?

Ik zou het zelf alleen doen als ik wist dat ik het veulen kon houden. Er zijn genoeg mensen die hun veulen na het afspenen verkopen, maar er zijn erg veel paarden te koop en je moet altijd maar afwachten of het goed terecht komt. Daarnaast ga je je waarschijnlijk toch best hechten aan het veulen en is het helemaal niet zo makkelijk als het daarna ineens verkocht wordt/van iemand anders is. Ik zou eigenlijk zeggen geniet gewoon lekker van je eigen paard en kijk of je misschien bij een fokker mag verzorgen, dan kun je meemaken hoe alles werkt en met veulentjes bezig zijn, terwijl je er niet zelf de verantwoording voor hebt wat er verder van terechtkomt.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 23:40

Een veulentje fokken klinkt heel leuk, maar de praktijk is anders. Zeker bij haflingers is er een overschot aan veulens. Als je het veulen weggeeft aan de manege is de kans groot dat het dier in de handel belandt. Het kost een manege alleen maar geld om een veulen drie jaar groot te brengen zonder dat er op gereden kan worden. Kans is groot dat je veulen in de handel op transport naar Italie wordt gezet om daar geslacht te worden. Doe een dier dat niet aan en begin er niet aan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 23:43

Thirty schreef:
Nee ik zou er totaal niet aan beginnen. De paardenmarkt is al verzadigd genoeg. En wat als het veulen niet aan hun verwachtingen voldoet, niet gezond is of er iets mee gebeurd in de eerst 6 maand?
Rare constructie.

Waarom wil je eigenlijk perse een veulen? Als je het toch niet kunt houden.

Ja zoiets dacht ik ook.

Geloof me, gewoon voor de fun moet je het zeker niet doen, er gaan al heel veel haflingerveulens naar de slacht, laat de manege het daar maar halen als ze zo graag een veulen willen. En wat moet een manege met een veulen? gaat zeker al met 3 jaar aan t werk, want ze moeten eraan verdienen.

Juist door pretveulens te fokken, houden ze paardenleed in stand.

Er zijn hier al goede redenen gegeven in deze topic om niet te gaan fokken, en je weet duidelijk niet hoe en waar te beginnen.