hartjesheila schreef:- wanneer en is ze oud genoeg?
Als ze hengstig is. Zouden julllie ook al weten door welke hengst en waar ze gedekt zou moeten worden?
Ze is met haar zes jaar oud genoeg, dat is geen probleem.
Citaat:
- Ik kan het veulen niet stallen op de manege waar ik nu rijd, daar is het te duur voor, dus hebben we afgesproken dat het veulen na een half jaar van hun is, maar hoe kan ik verder zorgen voor het af spenen dus?
- Wanneer moet ik stoppen met rijden? En wanneer kan ik weer beginnen?
Wanneer je moet stoppen met rijden merk je aan de merrie, er komt een tijd waarop het niet meer zo wil met rijden, dan ga je het afbouwen, bij sommige merries is dit al bij 7 of 8 maanden, andere kun je tot bijna aan de bevalling blijven rijden. Ik zou uitgaan van het eerste, dan kan dat alleen maar meevallen.
Met voorbereiden op het afspenen kun je al vroeg beginnen door merrie en veulen geleidelijk steeds iets langer uit elkaar te halen, bijvoorbeeld door eerst al eens 5 minuten met de merrie te gaan wandelen, dat uitbouwen en weer beginnen met rijden en zo steeds wat langer wegblijven, terwijl het veulen op stal blijft.
Die eerste zes maanden, dus als het veulen nog bij de moeder drinkt, in dezelfde stal staat en nog niet veel extra eten krijgt, hoef je als het goed is voor het veulen sowieso niet veel bij te betalen bij het stalgeld van de merrie, want de stal heeft er bijna geen extra kosten aan. Het lijkt mij niet aan de orde dat je het veulen voor de kosten van die 6 maanden, gratis aan de stal moet geven, dat zal gaan over de tijd daarna, als het in een eigen stal komt te staan?
Het echte afspenen gaat het makkelijkst als je merrie en veulen echt uit elkaar haalt, zodat ze elkaar niet meer kunnen zien of horen. De beste manier, zeker voor het veulen, is als het veulen na het afspenen verhuisd naar bijvoorbeeld een opfok of iig plek met minimaal 1 leeftijdsgenootje. Zo'n opfokplek is waarschijnlijk ook een stuk goedkoper dan de stallingskosten op de stal van je merrie. Op die manier kunnen jullie het veulen misschien wel houden.
Citaat:
- Moet ik het nu wel doen, of moet ik nog even wachten?
Ik zou het zelf alleen doen als ik wist dat ik het veulen kon houden. Er zijn genoeg mensen die hun veulen na het afspenen verkopen, maar er zijn erg veel paarden te koop en je moet altijd maar afwachten of het goed terecht komt. Daarnaast ga je je waarschijnlijk toch best hechten aan het veulen en is het helemaal niet zo makkelijk als het daarna ineens verkocht wordt/van iemand anders is. Ik zou eigenlijk zeggen geniet gewoon lekker van je eigen paard en kijk of je misschien bij een fokker mag verzorgen, dan kun je meemaken hoe alles werkt en met veulentjes bezig zijn, terwijl je er niet zelf de verantwoording voor hebt wat er verder van terechtkomt.