Draagmoederschap en erfelijke aandoeningen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Deebee

Draagmoederschap en erfelijke aandoeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 10:58

Mjn merrie heeft OCD in de knieen en een 3-tje op 1 van haar straalbeentjes. Ik zou daar geen eigen veulen uit willen fokken vanwege de erfelijke belastbaarheid, maar hoe zit dat met draagmoederschap? In hoeverrre kan zij dan haar 'gebreken' doorgeven? Ik kan daar niks over vinden op internet....

sweetheart

Re: Draagmoederschap en erfelijke aandoeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 11:02

Als draag moeder zou ze geen effect hebben op de genetica van het veulen (mits je uiteraard een embryo inplant van een andere mama). Zij geeft op dat moment geen genetische informatie over. Enkel mitochondriaal DNA, maar dat DNA heeft geen effect op het veulen.

Bedenk wel, EmbryoTranfer klinkt allemaal heel mooi, en dat is het ook zeker. Maar het is nog niet zo makkelijk bij paarden. Het kost een hoop geld, met nog niet zoveel resultaat. Weet waar je aan begint. Al zal het wel schelen als je enkel je merrie als donor aanbiedt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 11:06

OCD ontstaat door het chromosomaal DNA. Zolang de vrucht van een andere merrie is kan jouw merrie de OCD niet doorfokken. Maar, wat sweetheart al zegt: het is een heleboel gedoe, de kans van slagen is erg klein, en er zijn forse kosten aan verbonden.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 11:12

Het mitochondriaal dna komt ook gewoon uit de eicel hoor, niet van de draagmoeder..
Zou dus moeten kunnen, ben alleen benieuwd naar de kosten

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 11:49

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben aan het overwegen om haar als draagmoeder te verhuren/verkopen, dus dan zijn de kosten niet voor mij.
Flevohorses.nl heeft een vrij duidelijke website waar ook de tarieven opstaan

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:12

Chessie schreef:
Het mitochondriaal dna komt ook gewoon uit de eicel hoor, niet van de draagmoeder..
Zou dus moeten kunnen, ben alleen benieuwd naar de kosten

Sjips... weer een gevalletje van klok en klepel en de boel door elkaar smijten. Niet zo slim van mezelf.
Vergeef me... zit al weer veels te lang te blokken voor examens... ze zeggen dat je er slimmer van wordt maar goed... Sorry voor de verwarring!

Even voor de duidelijkheid:

Mitochondriaal DNA wijkt af van het 'normale' DNA omdat het direct overerft van de moeder. Dus je krijgt geen versmelting/vermenging van papa-DNA en mama-DNA. (Al zijn ook daar blijkbaar toch een paar gevallen van beschreven, om het simpel te houden is dat :P) Bij klonen zou ik wel gelijk hebben gehad, in die zin dat het mitochondriaal DNA niet overeenkomt met de kloon, maar het het moederdier die de eicel doneerde. Zo, hoop dat ik de verwarring weer opgelost is.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:25

s6801881 schreef:
Zolang de vrucht van een andere merrie is kan jouw merrie de OCD niet doorfokken..

Zolang als je zeker weet dat OCD 100% erfelijk is.

Osteochondrose betekent verstoring in het verbeningsproces van kraakbeen (chrondro) naar bot (osteo). Met osteochondrose dissecans wordt aangegeven dat er een los fragmentje is ontstaan (dissecans). Soms wordt ook de term osteochondritis dissecans gebruikt. Hierbij wordt gerefereerd aan de ontsteking (itis) die ontstaat door het ziekteproces (de stoornis in de verbening).

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 20:45

Het is ook maar de vraag of ze er erfelijk mee is belast. Ze was toen ik haar kocht als 2-jarige veel te zwaar, wat natuurlijk ook een effect op haar gestel gehad kan hebben. Maar van Gribaldi (vader) wordt ook wel gezegd dat hij OCD vererft. Ik durf de gok niet te nemen....

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:33

ceasario schreef:
s6801881 schreef:
Zolang de vrucht van een andere merrie is kan jouw merrie de OCD niet doorfokken..

Zolang als je zeker weet dat OCD 100% erfelijk is.

Osteochondrose betekent verstoring in het verbeningsproces van kraakbeen (chrondro) naar bot (osteo). Met osteochondrose dissecans wordt aangegeven dat er een los fragmentje is ontstaan (dissecans). Soms wordt ook de term osteochondritis dissecans gebruikt. Hierbij wordt gerefereerd aan de ontsteking (itis) die ontstaat door het ziekteproces (de stoornis in de verbening).

OCD heeft weldegelijk een (grote) genetische belasting. Dat wil niet zeggen dat als de voorouders van je paard geen OCD hebben, jou paard het niet kan krijgen, want er zijn nog andere factoren in het spel. Maar het is wel belangrijk om deze 'predisponerende' factor al uit te sluiten.

Maar als de merrie als draagmoeder gebruikt gaat worden zijn erfelijke afwijkingen niet ter zake doende. (mits ze geen invloed hebben op het geslachtsorgaan/geboorte weg).