Ik ben erg aan het twijfelen wat ik met mijn veulen zal doen: in de opfok of thuis houden? Wat doen jullie met jullie veulen en waarom hebben jullie deze keuze gemaakt?
Ik heb het beste van 2 werelden, opfok "aan huis" (op de stal waar ik sta dus). Paard staat dus in een groepstalling maar ik hoef geen takke eind te rijden als ik er een keer heen wil. Haal haar er gemiddeld 1x per week ff 10 minuutjes uit
nav het bericht ging ik uit van het 2e. Overigens staat er wel een QH tussen, dus ach...
ayas
Geplaatst: 16-05-12 16:33
Wij fokken nu niet meer maar voorheen hebben we de veulens altijd thuis in een kleine groep laten lopen met hun moeders. Dagelijks kwamen ze "in de hand". Met 10 maanden werden ofwel de merries, ofwel de veulens, voor korte tijd ergens anders geplaatst. Daarna kwamen ze weer bij elkaar in de groep. Het zijn allemaal eerlijke stabiele paarden geworden, die gemakkelijk zadelmak gemaakt konden worden en te trainen waren.
Ariebren
Geplaatst: 16-05-12 16:40
Als je het veulen thuis aan wilt houden, zorg minimaal voor een maatje, of laat het mee lopen met wat oudere paardjes. Bijvoorkeur ruinen. Ik doe dat al jaren, je hebt zelf het zicht op de jonge veulens en ze komen wat vaker in de hand.
My_Little_P
Geplaatst: 16-05-12 17:36
Ik heb mijn veulen het eerste jaar op stal gehad waar ie met een ander hengstveulen binnen en buitengezet werd. Hierdoor kwam ie lekker in de hand. Daarna heeft ie nog 1,5 jaar op een hengstenwei met 5 andere gestaan. Mij prima bevallen zo!
Ik houd ze ook liever thuis, als je ze de opfok instuurt komen ze niet veel in de hand en als je ze dan op hun 3de alles opeens wil leren zijn ze toch wel erg sterk geworden..
Branca
Geplaatst: 17-05-12 19:42
Ik heb mijn veulen ook thuis gehouden. Ze komt elke dag in de hand, leer haar dingen en ze krijgt ook opvoeding van dr moeder en mn shetruin en speelt ook met de shets. Ik heb weide genoeg, zodat ze fijn kan rennen enz. Ook kan ik haar zo voeren zoals ik het wil.
Die van mij staat op de stal waar ze ook geboren is (15 min. van mijn huis). Hier staat ze samen met een leeftijdgenootje in een grote stal en gaan samen naar buiten. Bevalt me prima! Zo kunnen ze samen dollen en hun ei kwijt qua drukte en energie! Verder komt ze ook elke dag in de hand met binnen en buitenzetten. Ze zijn beide super makkelijk en zijn dan ook super braaf en gewend aan mensen.
Mijn jaarling staat bij vriendin aan huis. Is daar met 7 maanden gekomen. Hij staat met 2 volwassen paarden en 1 nu nog veulen. Hij komt iedere dag in handen en kan zijn stal in en uitlopen wanneer hij wil. Dit bevalt mij prima. Is er iets aan de hand wordt dit gewoon optijd gezien.
Mijn paintmerrie heeft tot haar tweede in een kleine kudde gestaan met een leeftijdgenootje en 2 volwassen paarden. Dit was tegenover de stal waar ze is geboren. Sinds begin dit jaar staat ze op een pensionstal (waar ze ook overdag de hele dag buiten staan op een groot stuk land in een grote kudde) en hebben we haar nog meer in de hand dan hiervoor, ik vind dat erg fijn.
paafke
Geplaatst: 26-05-12 22:27
Ik heb dit jaar ook even getwijfeld, maar ga mijn veulen gewoon thuis opfokken. Ik ga waarschijnlijk nog wel een maatje voor hem zoeken en staat dan ook nog met een shetruin..
ik heb een paar jaar geleden ook een quarter merrie veulen gehad,en ik heb haar naar de opfok gebracht,ze stond daar tussen de kwpn en had het prima naar haar zin.ik heb daar persoonlijk zeer goeie ervaring mee gehad dus ik kan het je zekers aanraden!