dek advies voor mijn uphill X ramiro Z

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liesje_waal

dek advies voor mijn uphill X ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 00:09

Hallo bokker.
ik zit er aan te denken om chanel dit jaar of volgend jaar te laten denken.
nu mijn vraag wat voor hengst zouden jullie op haar zetten.

de merrie is vrij klein meet nu 1.61
zou goed kunnen dat deze merrie nog wat kan/zal groeien omdat ze nog redelijk overbouwt is
geboren op 15-04-2007.
deze merrie heeft een zeer fijn karakter en is erg werkwillig.
de min punten
klein
kort voorbeen
achter been zou wat sterker mogen

punten waar ik tevreden over ben
karakter
werkwilligheid
lossigheid in haar lijf
stap en galop

punten die verbeterd mogen worden.
bergopwaards
wat langer gelijnt zijn
meer beweging
meer hoogte
sterker achter been

hierbij een stand foto van chanel .
deze merrie staat nu met blessure vandaar de kaal kwa bespiering en de wat dikke buik.

Afbeeldingnu
Afbeeldingals 3 jarige

mijn voorkeur ging naar wup toe maar die hengst heeft een grote merrie nodig die lang gelijnt is en dat is chanel dus niet.
deze keuze valt voor mij jammer genoeg af .met afraden van de hengstenhouder

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1479285

ik zie graag jullie adviezen tegemoed.

mvg Eliza

Sky_As

Re: dek advies voor mijn uphill X ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:31

Mag ik vragen wat de reden is dat je wilt fokken met deze merrie? VOor jezelf of voor de verkoop?

Je geeft aan dat je toch best wel wat punten wilt verbeteren:
bergopwaards
wat langer gelijnt zijn
meer beweging
meer hoogte
sterker achter been

Ik denk dat de hengstenhouder heeft afgeraden met deze hengst te fokken, waarschijnlijk heeft hij niet durven aangeven dat hij met deze merrie helemaal niet zou fokken.
En je wilt als hengstenhouder tevreden klanten. Als je weet dat je geen veulen gaat krijgen die aan de verwachtingen van de merriehouder voldoet, kun je inderdaad beter afraden om met “zijn” hengst te fokken.
Je geeft namelijk best wel tegenstrijdige punten aan, waardoor je bijna altijd op 1 van de punten in gaat leveren bij een hengst.
Bergopwaarts en langgelijnd is geen probleem. Maar vaak missen deze paarden weer wat aan kracht.
Zo is Lord Leatherdale bergop en langgelijnd, maar lever je erg in op achterbeen.
Apache fokt weer bergop en beweging, maar zal de hoogte/massa niet gaan verbeteren.
Charmeur misschien? Al weet ik niet of die het achterbeen super gaat verbeteren.

Om eerlijk te zijn, denk ik als je zoveel punten wilt verbeteren, je beter 3 jaar het geld opzij kunt zetten, en over 3 jaar zelf een 3 jarige kunt kopen.
Een veulen kost voordat hij 3 jaar is, zo’n 4000-6000 euro. Daar kun je een heel leuk paard voor kopen in deze tijd.

Verder kun je ook altijd naar de keuring gaan, daar kunnen ze je ook advies geven (al is dat misschien niet wat je wilt horen en het kost natuurlijk geld)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:35

Jou paard lijkt wel een pony zou sowieso wat veredelen en meer maat. Misschien wat meer bloed weet niet of jou paard dit kan hebben kwa karakter. let op rug , langer voorbeen , maat.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:40

tanjaatjuhh schreef:
Jou paard lijkt wel een pony zou sowieso wat veredelen en meer maat. Misschien wat meer bloed weet niet of jou paard dit kan hebben kwa karakter. let op rug , langer voorbeen , maat.

Hier heeft TS toch niet echt iets aan?
de punten die je noemt heeft ze zelf ook al genoemd. En waarom zou deze merrie veredeld moeten worden?
Veredelen en tegelijkertijd maat toevoegen gaat moeilijk worden....

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 15:44

Sky_As schreef:
Mag ik vragen wat de reden is dat je wilt fokken met deze merrie? VOor jezelf of voor de verkoop?

Je geeft aan dat je toch best wel wat punten wilt verbeteren:
bergopwaards
wat langer gelijnt zijn
meer beweging
meer hoogte
sterker achter been

Ik denk dat de hengstenhouder heeft afgeraden met deze hengst te fokken, waarschijnlijk heeft hij niet durven aangeven dat hij met deze merrie helemaal niet zou fokken.
En je wilt als hengstenhouder tevreden klanten. Als je weet dat je geen veulen gaat krijgen die aan de verwachtingen van de merriehouder voldoet, kun je inderdaad beter afraden om met “zijn” hengst te fokken.
Je geeft namelijk best wel tegenstrijdige punten aan, waardoor je bijna altijd op 1 van de punten in gaat leveren bij een hengst.
Bergopwaarts en langgelijnd is geen probleem. Maar vaak missen deze paarden weer wat aan kracht.
Zo is Lord Leatherdale bergop en langgelijnd, maar lever je erg in op achterbeen.
Apache fokt weer bergop en beweging, maar zal de hoogte/massa niet gaan verbeteren.
Charmeur misschien? Al weet ik niet of die het achterbeen super gaat verbeteren.

Om eerlijk te zijn, denk ik als je zoveel punten wilt verbeteren, je beter 3 jaar het geld opzij kunt zetten, en over 3 jaar zelf een 3 jarige kunt kopen.
Een veulen kost voordat hij 3 jaar is, zo’n 4000-6000 euro. Daar kun je een heel leuk paard voor kopen in deze tijd.

Verder kun je ook altijd naar de keuring gaan, daar kunnen ze je ook advies geven (al is dat misschien niet wat je wilt horen en het kost natuurlijk geld)

Het zou de bedoeling zijn om het veulen te verkopen.
En doordat ze momenteel met een blessure staat dacht ik dan kan ik er net zo goed een veulentje uit fokken.
Vraag me af waarom een hengste houder niet met zoon merrie zou willen fokken.
Ze heeft vanzichzelf een goed achterbeen maar meer is altijd welkom.
Ondanks dat ze nog een beetje op de kop gebouwd is loopt ze onder het zadel wel mooi bergopwaarts
Meer bloed zou er wel in kunnen dit is een zeer fijn paard kwa karakter.

Naar de keuring ga ik nog niet met haar omdat ze er kwa bouw en spiermassa nog niet klaar voor is.
Hoop hier wel aan mee te kunnen doen als ze er klaar voor is.

Charmeur werd me ook door de hengste houder aanbevolen.
Deze zou meer lengte en maar moeten geven

Bedank voor je reactie

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:17

dat gaat je alleen maar veel geld kosten, dit is nou niet een merrie die wat extra;s gaat geven, verkijk je er niet op hoe moeilijk de veulenmarkt is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:20

liesje_waal schreef:
Ondanks dat ze nog een beetje op de kop gebouwd is loopt ze onder het zadel wel mooi bergopwaarts

is dit de merrie?
kan niet zeggen dat ik dr ohv bergopwaarts vind integendeel.
Afbeelding

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 08:06

Ik vind wel dat ze zich onder het zadel opwaardeerd t.o.v. de standfoto.
Alleen in deze tijd, krijg je zelfs een veulen met superpapier (dus keurmoeder, overgrootmoeder etc.) niet voor 3000 euro verkocht (tenzij het echt iets heel speciaals is).
En als ik eerlijk ben, 3000 euro dekt echt niet zomaar de kosten die je ermee kwijt bent.
Zelfs op veilingen (uitgezonderd de eliteveilingen) vallen de prijzen de laatste jaren wel wat tegen (zeker als je ziet wat de kosten daarvoor in vergelijking zijn).

Als je het veulen echt wilt verkopen, dan zou ik eerst naar een keuring gaan voor dat ik er mee zou fokken.
Verder is natuurlijk de keus altijd aan jezelf of dat je wilt fokken.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 10:35

fokfanaat schreef:
liesje_waal schreef:

is dit de merrie?
kan niet zeggen dat ik dr ohv bergopwaarts vind integendeel.
Afbeelding

Dit is idd de merrie maar hier is ze pas kort onder het zadel.
Denk dat ik ze hier pas 1 maand had.

Foto's van kort geleden onder het zadel heb ik jammer genoeg

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:01

Sky_As schreef:
tanjaatjuhh schreef:

Hier heeft TS toch niet echt iets aan?
de punten die je noemt heeft ze zelf ook al genoemd. En waarom zou deze merrie veredeld moeten worden?
Veredelen en tegelijkertijd maat toevoegen gaat moeilijk worden....

Mijn excuses wat vind je van de hengst Hunter Douglas Ziësto
(Lancet x Clavecimbel x Vanitas)

Mooie maat , opwaarts gebouwd en goed karakter en vrij van Jazz , Flemmingh en Ferro bloed

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:05

Copin van de Broy :j (Darco x brownboy x calmeo) Maat, achterbeen, langer gelijnt en goed bewegen

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:02

Amaryllis schreef:
Copin van de Broy :j (Darco x brownboy x calmeo) Maat, achterbeen, langer gelijnt en goed bewegen

Dit is een springpaard? ik heb het idee dat TS een dressuurveulen wil fokken (ook al zit er Ramiro achter, maar dat zit wel in meer dressuurlijnen).
Verder kan ik over de hengst geen oordeel geven,. Hij springt goed, maar draf en stap kan ik niet zien op de filmpjes die ik gevonden heb

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:53

Als je bedoeling is om het veulen niet zelf te houden, zou ik toch nog eens goed gaan rekenen. Fokken kost behoorlijk veel geld. Denk aan dekgeld, dierenartskosten voor scannen en eventuele andere handelingen. Tijdens de dracht heeft de merrie merriebrok nodig. Ook de eerste levensmaanden kost een veulen geld. De kans dat je het veulen voor hetzelfde of meer geld verkoopt dan het hele fokken heeft gekost is in deze tijd minimaal. Helemaal met een merrie die zelf nog niets gepresteerd heeft op de keuring of in de sport.

Mocht je ondanks deze rekensom er toch voor willen gaan, dan lijkt Charmeur mij geen slechte keuze.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:58

Ze komt uit een mooi merrielijntje..denk dat deze merrie een laatbloeier is.Ik zou vooral haar bovenlijn verbeterd willen zien..en wegblijven van hengsten met veel volbloed erin.
Charmeur zou mooi kunnen passen,maar Florencio zelf lijkt me ook niet verkeerd.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:46

Esplendido schreef:
Als je bedoeling is om het veulen niet zelf te houden, zou ik toch nog eens goed gaan rekenen. Fokken kost behoorlijk veel geld. Denk aan dekgeld, dierenartskosten voor scannen en eventuele andere handelingen. Tijdens de dracht heeft de merrie merriebrok nodig. Ook de eerste levensmaanden kost een veulen geld. De kans dat je het veulen voor hetzelfde of meer geld verkoopt dan het hele fokken heeft gekost is in deze tijd minimaal. Helemaal met een merrie die zelf nog niets gepresteerd heeft op de keuring of in de sport.

Mocht je ondanks deze rekensom er toch voor willen gaan, dan lijkt Charmeur mij geen slechte keuze.

helemaal mee eens!
voor de verkoop zou ik nooit met deze merrie gaan fokken (ook niet voor mezelf maar dat is natuurlijk geheel je eigen keuze) er zijn te veel dingetjes wat je wilt en moet verbeteren
en het kost klauwen vol met geld, stel ze word moeilijk drachtig ben je zo met een paar keer scannen, controle, insemineren, evt slijmmonsten al paar honderd euro kwijt. dan je dek kosten nog, stallingskosten, veulen die geboren moet worden, maanden erna, opfok? etc

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 10:17

liesje_waal schreef:
Het zou de bedoeling zijn om het veulen te verkopen.

Bespaar je in dat geval de moeite.
De vraag naar nafok uit kleine, onbewezen merries is echt heel klein.
De vraag naar veulens is sowieso klein.

De kans dat je met het veulen blijft zitten is groot. Kun jij je dat veroorloven?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:53

Ik probeer gewoon een advies te geven. Of het nu verstandig is of niet, dat is niet de vraag van de TS.

Ik vind Charmeur een goede keuze. Hij heeft veel front, maat en body en veel zelfhouding, een goeie achterhand. Hij geeft over het algemeen fijn bewerkbare paarden, werklustig maar handelbaar.
Wel is Charmeur al weer €300,- euro duurder dan menig ander ggk KWPNhengst. Alhoewel je eigenlijk niet in moet leveren qua dekgeld, is het voor de verkoop wel weer een overweging waard of je dat wilt.

Krack C vind ik ook een goede keuze. Deze hengst geeft veel beweging, maar niet altijd de makkelijkste paarden.

Of een nakomeling van Krack C: United. Fijne draf, bergopwaarts gebouwd, maat weet ik eigenlijk niet wat hij daar mee doet.. (de goedkoopste qua dekegeld van deze 3 ;) )

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:01

Zo te lezen, heb je al een heel stel Charmeurs onder het zadel gehad of gezien? :?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:06

Waar bazeer je dat op? Heeft dat meerwaarde in dit topic?
Ik zie menig paard ja, met een opfok aan huis...

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 23:19

mag ik jullie bedanken voor de info die ik heb gekregen.

ik heb toch besloten om nog te wachten met dekken.
aangezien ze net hangstig is geweest en ik geen laat veulentje wil hebben.
en misschien is een jaartje wachten zo slecht nog niet, mis is ze dan wat beter ontwikkeld .