nrps stamboek bij overname paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jeltsje24

nrps stamboek bij overname paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 19:03

hallo allemaal

ik had ff een vraagje kon het nergens vinden ik sta op het punt om deze week een paard over te nemen
HIj staat in het nrps stamboek ...
maar hoe zit dat dan als je hem overneemt krijg je dat papier erbij of moet je dan jezelf eerst aanmelden bij het
nrps en krijg je dan het stamboom ?
Als je een gewone kwpn overneemt zit daar standaard het stamboom bij ... maar ik weet niet hoe het gaat bij een nrps stamboek ?
kan iemand mij hier misschien meer oververtellen !! :+

Nicole288

Re: nrps stamboek bij overname paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:51

Bij het kwpn werkt het zo, als je het paard op jouw naam wilt overschrijven zul je lid moeten worden, als je dat niet per sé wilt, kun je het papier laten zoals het is, maar je krijgt het papier en het paspoort er wel bij van de verkoper. Ik weet niet of het bij NRPS ook zo is dat je niet per sé hoeft over te schrijven, maar in ieder geval hoor je het papier en paspoort bij de koop erbij te krijgen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:52

bij het nrps is het het zelfde als het kwpn, zo als Nicole288 zegt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:52

Klopt je krijgt het paspoort en stamboekpapieren bij de overdracht. . . je moet wel zelf even bellen/mailen naar het secretariaat om de nieuwe gegevens door te geven :)

_Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:53

Het paspoort is niet het eigendomsbewijs.Ook niet als het paard op jouw naam staat. Overschrijven op jouw naam kost geld en is niet perse nodig. Maar je moet het zelf weten natuurlijk:)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:53

nicky_rilana schreef:

Dat heb je verkeerd, je moet als nieuwe eigenaar zelf een melding maken bij het secratariaat.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:54

Ailill schreef:
nicky_rilana schreef:

Dat heb je verkeerd, je moet als nieuwe eigenaar zelf een melding maken bij het secratariaat.

Is dat verplicht? Moet je per sé overschrijven?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:57

Nicole288 schreef:
Ailill schreef:

Is dat verplicht? Moet je per sé overschrijven?

Je hoeft niet per sé, maar mocht je ooit mee willen doen aan een keuring e.d. dan moet hij wel op jouw naam staan. Even kort bellen en jouw gegevens doorgeven dan is alles up2date. Ze zetten hem dus niet over op jouw naam, dat kan alleen de nieuwe eigenaar doen. Ik heb 5/6 jaar terug stage gelopen en toen was dat de procedure, weet niet of dat nog steeds zo is.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:02

Dat is idd bij het KWPN ook zo en als je wilt overschrijven, moet je dat zelf aanvragen en de papieren opsturen :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:03

Het paspoort en stamboekpapier horen bij het paard, dat krijg je er dus gewoon bij.
Als je wilt kun je lid worden van het stamboek en het paard laten overschrijven op jouw naam, dat is echter geen moeten en gewoon een kwestie van voorkeur.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:41

anneliesdj schreef:
Het paspoort en stamboekpapier horen bij het paard, dat krijg je er dus gewoon bij.
Als je wilt kun je lid worden van het stamboek en het paard laten overschrijven op jouw naam, dat is echter geen moeten en gewoon een kwestie van voorkeur.

De wetgeving gaat waarschijnlijk veranderen en wel op zo'n manier dat de verkoper er alle belang bij heeft om het paard VAN zijn naam af te krijgen. KWPN is al bezig met een eigendomscontrole...

Mocht ik weer een dier verkopen, dan zal ik er nadrukkelijk op wijzen dat ik wil dat het dier wordt overgeschreven.
Dat kan bij ieder stamboek overigens ook zonder er lid van te zijn/worden. Dan betaal je administratiekosten maar heb je verder geen verplichtingen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:51

Watvoor veranderingen komen er en waarom doet het kwpn eigendomscontrole?

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 22:51

dus als ik het goed begrijp krijg ik dus het paspoort en het bewijs van inschrijving van het nrps (stamboom) als je dat er niet bij krijgt dan klopt het niet ?? weten jullie dat ook ...

of is het mogelijk als jij het paard op je naam zet dat je dan het stamboek nrps erbij krijgt ! beetje verwarrend

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:56

Nee je krijgt alle papieren van de eigenaar mee.
Dat is een paspoort van het stamboek waarin ze ingeschreven is met een apart vel met daarop de gegevens van het paard en volledige afstamming, let op dat de laatste erin zit.

Bij het kwpn ziet dat er zo uit:
Afbeelding

Je kunt het stamboek bellen en het paard op naam laten zetten en dat wordt aangepast in je paspoort dus dan moet je hem wel opsturen.
Maar het stamboek heeft geen papieren in eigendom/bewaring, dat krijg je allemaal van de eigenaar zelf.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:58

Ook is het mogelijk om de papieren opnieuw te ontvangen :)

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 23:35

oke want er zit niet helemaal kwpn papier bij want hij zit in het nrps maar dat zit dus als een los velletje in bij het paspoort ! en als dat er niet bij zit klopt het niet ? toch ... of klopt het wel maar moet ik het dan opnieuw aanvragen ?
ja sorry hoor mensen maar wil het goed geregeld hebben ...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 00:19

Dat was als voorbeeld, het nrps heeft dus een paspoort met het nrps logo erop en een apart vel met het nrps logo erop.
Ziet er een beetje anders uit maar het idee is hetzelfde.
Uiteraard moeten alle gegevens kloppen, zowel in het paspoort als op dat inlegvel staan de aftekeningen en de ouders.

Edit; als je over het papier al zo onzeker bent, is het dan niet verstandiger iemand te zoeken die wat meer in het paardenwereldje zit? Dan hoef je ook niet bang te zijn voor een miskoop.

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 00:29

ja er is verder wel iemand mee geweest om naar het paard te kijken en ben er zelf 3 keer heen geweest om te rijden zodat ik echt zeker weet dat er een klik kan groeien .. maar documenten heb ik niet zoveel verstand van mijn eigen fries was ook 1 zonder papier ... heb zelf ook een contract opgesteld dus nu gaat het goedkomen met de tips van jullie erbij ..