NSPS Keuringklaar maken premie keuring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GoLizz

NSPS Keuringklaar maken premie keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 13:32

Hoi,

Ik wil graag dit jaar met mijn merrie Diva naar de premie keuring.
Vorig jaar wou ik ook al gaan maar toen zat ze niet lekker in haar vacht en was gewoon niet top op dat moment.
Nu ziet ze er erg goed uit (is iets aan de dikke kant maar staat al op rantsoen) en wil ik nu eigenlijk wel iets meer tips van ervaren mensen hier op bokt.:)

Diva is een 2 jarige grote maat merrie.
Haar vader is Tristan vd Rijsdrecht
Moeder is Hanna v.d. Bathemer met als vader Weststar v. Stal de Hoeve

Op de site van het NSPS staat ook dat ze de manen aan 2 kanten moeten hebben, Diva heeft al haar manen naar de rechterkant.
Moet ik dit nog veranderen en dus haar manen in 2e splitsen en dus naar 2 kanten laten vallen? of is dit niet perse nodig.

Hier nog een goede standfoto van Diva.
Afbeelding

Ik ontvang graag al jullie tips en ervaringen. :)

P.s. Ik ben lid van het stamboek en Diva staat op mijn naam. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 14:52

Haal haar maar weer van het rantsoen/dieet af. Je wil niet weten hoeveel erkende fokkers de tip geven vwb keuringsklaar maken: 'maandje of 2 á 3 voor de keuring lekker in 't volle land gooien en evt. nog wat brok er in'.

Laat ik het netjes zeggen: bij het NSPS zitten ze niet te wachten op pony's die netjes op gewicht zijn. En op ranke, strak afgetrainde slanke pony's al hélemaal niet.

Dat is tevens de reden dat sport en keuring helaas vaak niet samen gaan.

Verder idd manen aan 2 kanten. Je kan dan het beste vlechtjes maken, deze met ijzerdraad/touw nog eens flink verstevigen en dit een paar weken laten zitten.
Staart en manen en voorpluk zo dik en lang mogelijk. Staart liefste tot vlák boven de grond (ook al is dat onhandig omdat ze er dan gauw op gaan staan, dus na de keuring kun je het dan weer wat korter knippen). Verder niets bijknippen/punten in manen en voorpluk. Sokken ook lekker laten zitten. Haar staart is op de foto dus aan de korte kant.
Alleen van die lelijke, uitstekende haartjes uit de oren knippen, verder oorhaar laten zitten, en baardhaar ook.

Oh en ze zijn er ook geen fan van als je 'het 3e oor' afknipt of geschoren hebt. Dat zijn de manen die vlak achter de oren zitten. Ik knipte ze meestal weg vanwege halster en hoofdstellen (anders glijdt het menhoofdstel heel snel af). Als je dat wel hebt gedaan, probeer dat op de keuring dan netjes te verbloemen door een pluk manen van daarachter te pakken, dat er netjes overheen te leggen en onder het halster door te steken bij de voorpluk.
Zo deed ik het ook altijd en ze zagen er niets van :+

Het is ook zeker aan te raden om eerst eens te gaan kijken bij een merriekeuring, en evt. met wat kenners te praten, goed kijken, voordat je zelf op keuring gaat.

Edit: op de keuring moet pony overigens een wit halster met wit touw dragen, en jij ook in 'keuringstenue'; witte broek en witte blouse. Kijk goed naar de keuze van je halster; leer of nylon, breed of dun. Juist met een zorgvuldig uitgekozen halster kan je een hoofd nog veel beter en mooier doen overkomen, dat maakt heel veel verschil. Dus kijk daar goed naar.
Heeft je pony bijv. een vrij lang hoofd, kies dan voor een relatief brede neusriem en zorg er voor dat die redelijk hoog zit, zéker niet te laag. Dat soort dingen.

GoLizz

Re: NSPS Keuringklaar maken premie keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 16:00

Heel erg bedankt voor je uitleg..:)
Deze foto is in November gemaakt en dus al relatief 'oud'
Ze is nu nog veel dikker (ze lijkt wel drachtig) dus er moet echt wel wat buik af..
Van voren gezien is het net een varkentje die je tekend (een groot rondje met 4 stokjes en een hoofd)

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:06

Manen hoeven niet naar 2 kanten te zitten. Ze zien het liever wel maar hoeft niet. En een paar weken vlechtjes laten zitten is helemaal niet slim, daar gaan de manen van kapot. Of je moet het iedere dag uithalen en opnieuw zetten.
De pony dient op te stellen naar de andere kant, ze staat nu naar links en moet dus naar rechts staan. Die kant vallen de manen ook mooi.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:13

Ligt er maar net aan; als je ze niet al te strak doet valt dat best mee. Die tip kreeg ik zelf ook van onze hengstenhouder. Heeft toch iedere keuring een stuk of 20 pony's weer op kop lopen. Allemaal met mooie lange, niet afgebroken manen :)

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:55

Ik lees even mee voor als er nog nuttige tips voorbij komen :)

Wat betreft de manen; ik vlecht Hanna ook altijd, niet te strak, vlechten laat ik zo'n 3 weken zitten. Natuurlijk komen er bij het uithalen van de vlechten veel losse haren uit, maar dat komt omdat die er anders niet uit komen omdat je vlechten in hebt. Hanna haar manen vlecht ik al een paar jaar en ze zijn absoluut niet dunner/korter/slechter geworden. Vind eerder dat de bos voller is :)

Genoeg offtopic ;) Ik lees verder even mee :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:58

Niet vlechten, staartjes maken ;-)
Heb je een recente foto TS?
Qua gewicht verkijk je, je er idd snel op, ze zien ze liever te vet dan te schraal.

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 22:32

Niet zulke hele duidelijke foto's maar toch wel dat ze echt wel te veel buik heeft..
Afbeelding
Afbeelding

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:35

Hoe groot is ze? (En verkoop je haar soms? :P )

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 22:37

Ze is op het moment ongeveer 95 cm. En hoop dat ze toch wel uit groeit tot een grote maat.
Ze word 20 mei 2 jaar.
En nee helaas ik verkoop haar niet!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:44

He wat leuk, een Rijsdrecht pappa!! :D
Wij wassen ze 2 dagen voor de keuring en dan gaan ze op stal. In die 2 dagen slinken de meeste merries al erg in!
We doen de manen in staartjes en wanneer ze niet aan 2 kanten blijven zitten, doen we er zeg maar een stro touwtje om onder de hals door naar de andere kant. deze staartjes halen we er de ochtend van de keuring weer uit.
Joycie heeft al heel erg veel goede tips gegeven! :)
Leuke pony!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:44

Jammer vind haar wel erg leuk! Grotemaat kan ze idd nog makkelijk halen. Mijn kleinemaats gefokte 3 jarige is ook uitgegroeid tot een grotemaats. Zij was als 2,5 jarige 97 cm.

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:46

Een makkelijker manier om de manen naar 2 kanten te krijgen is de pony een paar dagen van de voren op stal te zetten. Hem te wassen en dan de manen in 2en te splitsen. Een volle bos aan de kant van de jury en een dunnere bos aan de andere kant. Dit ga je netjes met elastiekjes tegen de manenkam aan vast zetten. afhankelijk van de dikte van de manen om de halve tot anderhalve cm. Hierin doe je daarna veel mousse. Dan laat je de pony op stal staan of op de wei, maar wel zo dat ze niet kan gaan schuren. Elke dag de stiekjes controleren en evt opnieuw vastzetten. Neem niet te grote plukken haar want dan krijg je van die lelijke gaten.
Op de dag van de keuring, haal je ongeveer een uur voor je de ring in moet de stiekjes eruit en kamt de manen met een normale mensenhaar borstel met van die metalen pinnen goed door. Je zet de kap erop en spuit de boel flink vast met haarlak. Ook zorg je dat de staart er zo dik en vol mogelijk uitziet, maar de billen moet nog wel zichtbaar zijn. De voorpluk kam je even door.
Nog 1 tip. Zorg dat je een aantal bandages bij je hebt. Pony's willen nog wel eens aan de spuitpoep raken en het is zo zonde als je mooi gewassen staart vol vieze derrie zit. Daar wassen is nl echt geen optie meer. Zorg ook dat de pony niet op sportgewicht is. Ze zien liever een wat vollere pony!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:50

Kentaro schreef:
He wat leuk, een Rijsdrecht pappa!! :D
Wij wassen ze 2 dagen voor de keuring en dan gaan ze op stal. In die 2 dagen slinken de meeste merries al erg in!
We doen de manen in staartjes en wanneer ze niet aan 2 kanten blijven zitten, doen we er zeg maar een stro touwtje om onder de hals door naar de andere kant. deze staartjes halen we er de ochtend van de keuring weer uit.
Joycie heeft al heel erg veel goede tips gegeven! :)
Leuke pony!

Dat deed onze hengstenhouder dus ook en hij gaf me ook die tip, alleen zij deden het met vlechtjes, en dan idd touwtje onder de hals door.
Alleen.......... als je dat doet, en dan nog niet eens zo héel erg strak, dan kan 't beest niet meer fijn grazen :n of je moet er hele lange touwtjes voor gebruiken maar dat heeft volgens mij geen nut meer.

@ TS: ze heeft idd wel flink buik op de foto's ja, al kan dat soms nog best wel eens vertekenen. Houd in je achterhoofd wel dat ze dus graag ehm, 'volle' pony's op de keuring zien. Een echt gezond gewicht vinden ze minder, en sportconditie kunnen ze helemaal niet waarderen.

Ietsje er af dus misschien, maar zéker niet te veel. (en dat is nou net wat ik zo jammer vind........ je kan niet én voor de keuring gaan én ook voor de sport.......... en dat is volgens mij zeker waar meer mensen tegen aan lopen).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:52

Wildgirl schreef:
Niet vlechten, staartjes maken ;-)
Heb je een recente foto TS?
Qua gewicht verkijk je, je er idd snel op, ze zien ze liever te vet dan te schraal.

Deze tip kregen wij vorig jaar idd ook. Staartjes :j

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 23:03

Overdrijven is ook een vak, ze zien ze inderdaad liever (te) dik dan dun, maar keuring en sport hoeft elkaar echt niet perse uit te sluiten. Maargoed dat is hier een beetje off-topic, op die laatste foto is jouw pony inderdaad wel een beetje buikig, dat mag wel iets minder.

Hier doen we ook 1 of 2 dagen vantevoren wassen en daarna staartjes in de manen, uurtje vantevoren eruit halen en dan wel zorgen dat het niet slap naar 2 kanten hangt, eigenlijk op de scheiding van voor naar achteren borstelen. Oh en vergeet vooral je haarlak niet ;)

Je bent er wel op tijd bij trouwens :))

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 07:20

Marive schreef:
Je bent er wel op tijd bij trouwens :))

Ik ben het liefst goed voorbereid..:j
Zodat ik alles rustig kan doornemen enz.

En iedereen bedankt voor de vele tips..:)
Ik ga me oude stage ook nog een mail doen met tips die hun hebben. (stal de Groenkamp in Epe)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 07:26

Het is iig een leuke merrie om te zien, ik ben benieuwd TS!

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:25

Leuke merrie, manen 2 kanten is idd. geen must, en staartjes zijn beter als vlechtjes,(manen breken dan eeder af etc.) Merrie is pas 2 jaar en mag dus niet al te vet zijn (moet wel ogen als een 2 jarige dus jeugdig) 1e foto geeft een correct gewicht weer,op de latere foto's toont ze wat buikig, dit kan ook voornl. gras zijn, en idd.2 dagen op stal kan een behoorlijke buik schelen.

Echt vet wordt bij zo'n jonge pony zeker niet gewaardeerd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:28

Volgens mij is het ook maar net welke keurmeester je treft, want vorig jaar kregen wij bij 1 toch nog de opmerking dat ie wat overconditie had, terwijl ie mooi op gewicht was

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:36

Sportconditie heeft imo niets te maken met het feit hoe een pony scoort op de premiekeuring. Alleen springen de "bouwkundige" minpuntjes wellicht iets meer in het oog, zoals een korte croupe, hoog kruis omdat er minder vlees op zit. Daarbij kan een "sportpony" best heel leuk in de dressuur lopen, terwijl de pony bij een keuring maar 65 punten op beweging scoort.

De meeste 1e pr. merries zijn in het bezit van de grotere fokkerijen en deze pony's lopen meestal niet in de sport. Er zijn echter voldoende 1e premiemerries die wel in de sport lopen.

Ik wil wel eens iemand horen met een pony die een 1e pr. heeft gescoord, en daarna de sport is in gegaan en daarna meerdere plaatsen in teruggezakt. (1 plaats naar beneden kan gewoon een andere keurmeester en andere visie zijn)

Stef; overconditie wordt echt niet gewaardeerd, zeker niet bij de jeugd, dit is imo vaak gewoon vaak zoeken naar een excuus..... Keurmeesters willen over het algemeen gewoon een pony met een gezond gewicht zien, betrof het een jonge pony?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:42

we hadden 2 3 jr ruintjes bij voor stamboekopname en soort van nakeuring. 1 van april en 1 van september.
Ik weet eerlijk gezegd ook niet meer welke nu die opmerking kreeg

De zwarte (van april)
Afbeelding

En de bonte (van september)
Afbeelding

Niet de beste foto's, maar vooruit ;)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:57

Ik gok de bonte,(in het lijf, in de hals is hij weer wat te arm) maar ik vindt het ook niet veel overconditie voor een 3 jarige ruin. Zwarte kijkt zo op de foto erg leuk!

Pony van TS is een stuk zwaarder, royaal ontwikkeld zeg maar.

TS; heeft je pony ook vet boven op de hals/nek? Haar hals komt nl. al diep uit de borst, probeer nog even een zelfde foto als de 1e te plaatsen maar dan een recente.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:00

Mijn pony's zijn chronisch te mager voor de keuring. En als ik ze wel op gewicht heb kom ik er op wedstrijd niet mee weg (B/L proefje nog wel, maar M/Z/ZZ echt niet hoor!).
Ik heb eens een pony gehad die bij kennissen in het land gelopen had en moddervet terug gekomen is, deze kreeg alleen de opmerking dat ze 'wat volwassen' toonde. Mogen jullie zeggen hoe oud ze op deze foto is.
Afbeelding

Een van mijn merries is van mollig en onbespierd als 3 jarige met een 2e premie naar goed op gewicht en mooi bespierd (merrie liep toen Z dressuur) naar geen premie gegaan. Vorig jaar zat die zelfde merrie zeker 40 kg boven het gewicht wat ik wou zien en haalde toen wel weer een 2e premie. Merrie zit nu 50 kg onder het gewicht waarmee ze vorig jaar een 2e premie haalde en glimt nu, houd het werk goed vol en loopt graag. Vorig jaar was ze niet voor uit te branden en zat niet zo mooi in haar vel en bespiering als nu (maar durf haar nu niet meer mee te nemen naar de keuring in deze conditie).

Meeste tips zijn hier al gegeven. Buikige jonge pony's krijgen hier iets beperkt ruwvoer waardoor het buikige makkelijk weg trekt. Maar pony's die weinig gewend zijn mesten zich makkelijk helemaal leeg van de zenuwen waardoor ze weer wat opgetrokken kunnen tonen.

Ik vlecht meestal niet, dag van te voren wassen, nat in de staartjes en de dag zelf flink haarlak er in. Ik ehb 1 merrie met pluis, dat is niet 2 kanten op te krijgen, ook niet met vlechten en haarlak, die splits ik dus niet.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:08

Ciska, deze pony had ongeacht de leeftijd de opmerking "te royaal" meegekregen moeten hebben, en zeker op de leeftijd die ze op de foto heeft. (jeugdpony)

Jij weet dat ik de pony waar je het over hebt een absolute 2e premie merrie vindt. En geen premie in welke conditie dan ook is onterecht. (en ik durf haar wel mee te nemeen in sportconditie)

Pony op de foto raakt door het overgewicht alle verhoudingen kwijt, door het vet lijkt ze een korte hals te hebben evenals fijn beenwerk. Als deze pony vet op de rug kwijtraakt, komt er hoogstwaarschijnlijk een hoog kruis en een wekere rug /lendenen verhouding uit.

Ik zou wel graag een foto zien waar deze pony 75kg lichter is.