Mijn veulen heeft bulten, wat kan dat zijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

quintolover

Mijn veulen heeft bulten, wat kan dat zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 15:01

Hoi,

Sinds nu 3/4 daagjes heeft ze een paar rare bulten.
Dat ze geboren werd had ze een gespikkeld neusje, niks aan het handje maar uiteindelijk werden
die spikkeltjes werden bultjes. En toen dacht ik nog ooh ze heeft haar veulenwratjes.
Mijn haflinger merrie had dat als jaarling, het zijn een soort bultjes/wratjes. En naar mate ze ouder worden verdwijnt dat weer.
De dierenartsen weten eigenlijk niet wat het is, maar hebben het wel vaker mee gemaakt.
Nu van de week kreeg ze naast haar kiezen een bult. Gelijk naar gekeken en dacht dat het haar kiezen waren.
Aan die kant kwamen de kiezen al door en zat ook precies op die plek.
Uiteindelijk had ik er ook wat gras/hooi weggehaald dat zat naast der tanden. Dus dacht eerst goh komt het daardoor?
Dag later was de bult ietjes minder, maar gister kwam hij toch weer goed tevoorschijn en ook onder haar kaaklijn had ze ook 2 bultjes/bulten. Dierenarts er naar gekeken, en vroeg me eigenlijk af of het geen droes was. Maar hij denkt dat zelf niet.
Ze is verder nog heel levendig, geen koorts en wel ietsjes een snotneus. Het heerst ook niet in de buurt, en hij vond haar eigenlijk nog te jong voor om te krijgen. Hij dacht zelf dat het ontstekingen waren, en hij wil het eerst ff aankijken voordat hij aan de antibiotica begint. Hij hoopt dat de ontstekingen gaan knappen, en dan zo zelf geneest.

Ook heb ik gedacht aan misschien grasallergie? Maar ja krijgen ze daar grote bulten van?
Ik zal een paar foto's toevoegen om het wat duidelijker te laten zien.
Ze is dus niet ziekelijk alleen een beetje een snotneusje nu.
Iemand ervaringen? Of veulens die het ook hebben gehad?

Ps: Dierenarst weet ervan, en naarmate het toeneemt gaat ze antibiotica krijgen, maar hij wou er heel ff mee wachten.

Afbeelding

Hier zie je rechts de bult zitten, en links op dezelfde plek zit nu een minibultje
Afbeelding

Xx_Mitt_xX

Re: Mijn veulen heeft bulten, wat kan dat zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 15:04

Is het nu niet weer een grasprop die tussen haar tanden en wang zit? Als het goed is kun je dit dan met je duimen naar beneden duwen en dan is het weg. Heeft mijn paard ook eens gehad namelijk..
Heeft ze geen koorts?

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 15:08

zonnebrand? brandnetel? (de plekjes op de neus zelf)
Dat andere misschien kaakontsteking?

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 15:51

Bij die rechterkant heeft er idd wat gras bij gezeten, maar dat is er nu dus uit.
En zonne brand zou op zich kunnen want ze staat buiten in de zon dus zou kunnen.
En kaakonsteking zou op zich ook kunnen idd want het begint zich bij de kaak ook de bulten onder de kin zitten op de kaak. Bedankt in ieder geval voor het meedenken.
En nej ze heeft geen koorts gelukkig 38,4

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 23:52

Niemand nog meer ideen wat het kan zijn ?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 23:56

Vaag!
Eerste gedachten was ook veulen wratjes. Maar die bult is wel heel raar.
Zon lijkt mij stug want haar neusje is verder zwart (witte huid verbrand sneller)

Is de bult hard? Zacht? Warm? Kan je hem "vastpakken" als een knikker of zit het vast aan de kaak?

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 00:03

ik zou even een DA inlichten

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 15:13

Larissa288 zoals je kan lezen is de da al geweest, maar ook hij heeft het nog nooit meegemaakt.
Hij denkt aan ontstekingen. Vandaag zijn de bulten minder geworden. de bult zelf is redelij zacht.je kan het niet vastpakken.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 12:10

De bulten nemen af, die aan de zijkant word platter, aan de onderkant van de kaak zit er nog 1. Dat is een balletje en je kan hem ook vastpakken dus zit niet vast aan de kaak.
Het neusje word ook iets minder, maar ze heeft nog wel een snotneusje.
Verder toont ze nog steeds niet ziek gelukkig

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:41

Heeft ze de bultjes alleen daar of ook nog ergens anders?
Veulen van een kennis van mij had een allergische reactie op de wormenkuur, hij had Eraquell gekregen als wormenkuur. Bij de volgende ontworming Animec gebruikt en geen bultjes van gekregen.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 17:55

Hoi, ze heeft alleen bultjes op haar hoofd, verder nog nergens. Ze heeft nog geen wormenkuur gehad, moet ze wel dit weekend dus moet er ff op letten