Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
dirkus schreef:Komt je paard uit Nederland of is hij geimporteerd uit Spanje?
Mijn PRE komt uit Spanje en was helemaal niet gewend om in de wei of in een paddock te staan. Ik heb gehoord dat het in Spanje niet ongebruikelijk is dat hengsten veel op stal staan en niet of nauwelijks los komen.
Zoalng ik bij mijn paard bleef in het weiland of paddock was er niets aan de hand. maar zodra ik wegging sloeg accuut de paniek toe, ook als er wel andere paarden waren.
Mijn oplossing was langzaam laten wennen: eerst een half uurtje op het land, op een afgezet klein stukje, samen met één ander paard ernaast in een ander klein stukje. Als dat goed ging steeds verder uitbouwen: iets langer laten staan, iets groter stuk land, extra paard ernaast.
Mijn paard is nog steeds geen enorme weiland- of paddockliefhebber maar inmiddels kan hij wel 6 tot 8 uurtjes op het land zonder in paniek te raken. Dat heeft wel twee weideseizoenen geduurd.
Angela schreef:Ik denk ook dat opbouwen het beste is. Het paard is opgegroeit met het idee dat hij op stal woont, en dan is die grote wereld buiten ineens wel echt heel groot en er is dan ook veel te zien. In de wei met een ander paard lijkt mij ook de eerste stap. Dan zien ze het andere paard eten, en kans groot dat ze dat wel gaan oppakken en meedoen. Tijdens het eten (hoofd laag) kunnen ze geen stresshormoon aanmaken, en zullen het al snel als rustig en veilig gaan ervaren.
morelia schreef:Best jammer, een paard wat niet weet hoe hij paard moet zijn. Goed van je dat je probeert hem weer lekker naar buiten te doen. Dit kan inderdaad best een tijdje duren voordat het weer wat normaler wordt. Wat je al goed doet is hem niet voeren als hij weer op stal komt. Misschien kan je juist proberen hem te voeren in de paddock of wei met iets wat hij super lekker vind. En dan niet voeren als hij zo heen en weer rent uiteraard want dan beloon je dat gedrag. Misschien kan je hem een tijdje meteen als hij in de paddock gaat voeren met iets lekkers en dan vrij snel daarna er weer uit halen, maar nooit op een moment dat hij zo heen en weer loopt te dralen. Ik zou zeggen wacht tot hij even stil staat of misschien net even gaat grazen en haal hem er dan uit. Probeer op die manier de tijden dat hij er in staat steeds langer op te bouwen en haal hem er telkens uit als hij zich rustig gedraagt. Als hij erg van poetsen houd zou je dat ook in de paddock kunnen doen. Verder zou ik er een paard naast proberen te zetten die normaal ook in de box naast hem staat. Ook zou het misschien wel werken hem te rijden voordat hij in de wei of paddock gaat zodat hij al wat energie kwijt is. Dit alles kost natuurlijk wel wat tijd en geduld, maar levert hopelijk wel wat sneller resultaat en je voorkomt dat hij zichzelf stuk loopt. Succes!
XshaartjeX schreef:Kan hij het niet goed vinden met de rest van de paarden? Mijn merrie kan ik slecht alleen laten in de paddock, zodra ze het idee heeft dat ik wegga raakt ze al in paniek. Maar als er een maatje bij staat kijkt ze me haast weg