Wandelen met je shetlander...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tal1977

Wandelen met je shetlander...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 22:09

Stel; je gaat wandelen met je shetlander aan de hand. (Iets wat mijn dochter dolgraag zou willen doen met haar shetlander die hier hopelijk over een week of twee naar toe kan verhuizen.)
Zijn er dan plekken waar je juist wel of juist niet mag komen?
Ik zie vaak leuke foto's of filmpjes van pony's in het water... mag dat zomaar overal?
En hoe zit het met natuurgebieden? Wij gaan bijv. vaak fietsen en dan picknicken we op een prachtig plekje, van de weg af. Volgens mij staat daar een bordje met natuurmonumenten (of ik moet me vergissen?!).

xAnnouk

Re: Wandelen met je shetlander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:11

Meestal staat er op een bordje bij een natuurgebied of het wel of niet toegestaan is ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:44

Ik vind het een beetje 'griezelig' dat je dit soort vragen stelt. Weet je uberhaupt wel verkeersregels mbt paarden?
Nee je mag niet zomaar overal komen, ligt voornamelijk aan de omgeving.

Hier op de Veluwe heb je oranjebordjes: opengesteld voor wandelaren. Echter wandel je met je shet dan mag je daar niet komen. Als begeleider van een paard moet je je houden aan de ruiterpadborden.

Water mag je soms ook niet zomaar in. Ik ging meestal ergens in waar ik wist dat er ook honden kwamen.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:55

Als je wandelt met je paard/pony wordt je officieel gezien als begeleider van een 'voertuig' en moet je je houden aan de regels voor ruiters, dus overal waar je buiten de ruiterpaden niet te paard mag komen mag je ook niet wandelen met je shet :)

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 09:04

IndianLady schreef:
Ik vind het een beetje 'griezelig' dat je dit soort vragen stelt.

Ik stel dit soort vragen toch juist om te leren?
Nee, ik weet er nog niet veel van. Daarom probeer ik ook aan informatie te komen.
Als ik het wel wist hoefde ik de vraag niet te stellen.

Ik ga me er echt wel in verdiepen hoor, voor ik met de pony de straat op ga.
En dit was stap 1 ervan, gewoon omdat die vraag dan ineens in je opkomt. Daar is zo'n forum toch voor?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:07

Je moet met je shetlander op de weg lopen, niet op het fietspad/voetpad.
Je moet de regels voor de autos volgen omdat je officieel wordt gezien als bestuurder.

En nee, je mag niet zomaar overal in natuurgebieden en meertjes met je ponys. Grootste deel van die leuke meertjes die je op de fotos ziet, zijn ook verboden voor paarden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:14

Tal1977 schreef:
IndianLady schreef:
Ik vind het een beetje 'griezelig' dat je dit soort vragen stelt.

Ik stel dit soort vragen toch juist om te leren?
Nee, ik weet er nog niet veel van. Daarom probeer ik ook aan informatie te komen.
Als ik het wel wist hoefde ik de vraag niet te stellen.

Ik ga me er echt wel in verdiepen hoor, voor ik met de pony de straat op ga.
En dit was stap 1 ervan, gewoon omdat die vraag dan ineens in je opkomt. Daar is zo'n forum toch voor?

Daar heb je gelijk in, maar ik zou ervoor zorgen dat alles me duidelijk was voor ik een dier zou aanschaffen.
Vooral voor het doel waarvoor ik het dier aanschaf.

Je kan nooit alles vantevoren weten en aldoende leert men. Maar als ik een pony zou aanschaffen om lekker mee naar buiten te gaan dan zou ik voordat ik dat zou doen daarover al meer kennis hebben en zoeken.
Zodat je niet voor verrassingen komt te staan als het eenmaal zover is.

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 09:16

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:16

Ik loop met mijn shetlander het zelfde als ik ook met mijn hond loopt
Zoveel verschil is dat niet, alleen waar je niet met de hond mag komen, daar kom ik ook niet met mijn shetlander
En als er een fietspad naast de weg loopt ga ik dus netjes op het fietspad en laat mijn shet in de berm lopen

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 09:23

IndianLady schreef:
Daar heb je gelijk in, maar ik zou ervoor zorgen dat alles me duidelijk was voor ik een dier zou aanschaffen.
Vooral voor het doel waarvoor ik het dier aanschaf.

Het doel is niet om met de pony te wandelen.
De pony komt hier om te verzorgen, vertroelen, vertrouwen opbouwen.
Echter zei mijn dochter, die ook op Bokt rondkijkt en die leuke foto's en filmpjes zag, dat dat haar ook zo leuk leek.
En toen vroeg ik me af hoe het zat. Vandaar mijn vraag.

Als blijkt dat het hier nergens kan in de buurt is het niet zo dat de pony niet meer welkom is, ofzo!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:36

Hartstikke goed dat je vragen stelt juist, daar is een forum inderdaad voor....

Je moet er inderdaad rekening mee houden dat je als je met je pony wandelt, ook als issie nog kleiner dan de hond, je als bestuurder wordt gezien. Officieel moet je dus op de weg en niet in de berm. Nou heb ik dat nog nooit begrepen, want zelfs al zit ik op mijn paard, vind ik het veiliger om op het fietspad of in de berm te gaan rijden, dan om de 80km weg, maar goed. Ik denk ook niet dat je daar direct een bekeuring voor krijgt.
Zoals maresie zegt, zou ik ook doen net al loop ik met de hond. Dus keurig aan de kant en rekening houden met langskomende wandelaars, fietsers ed.
Zoals je ook je hond onder controle hoort te hebben, moet dat natuurlijk ook met de pony zo zijn! Ik weet niet hoe oud je dochtertje is, maar mijn shet heb ik soms zelf houden en keren aan als mevrouw meent sneller naar het land te kunnen dan t hoogzwangere vrouwtje aankan... (hum..). Wandelen met een pony is dan niet veiliger dan rijden op je pony...

Veel succes! En wat leuk dat je dochtertje zo enthousiast is om dingetjes met de pony te gaan doen!

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 09:41

Natuurlijk, dat lijkt me vanzelfsprekend, dat je je pony onder controle dient te houden. Ik zie het al helemaal voor me... arme jij!

Mijn dochter is 10 jaar.
Ze is zich aan het inlezen over grondwerk en ook ik spit die boeken door :)
Daar ligt wat ons betreft de basis. We lezen het boek van Inge Teblick.
En pas wanneer alles vertrouwd voelt, zullen we de stap naar 'buiten' toe zetten.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:47

Je kan ook gewoon hoofdstel in doen zo heb je meer controlen over de shet
Mijn verzorgster die nu 13 jaar is fiets ook met mijn shet, nu moet ik zeggen dat hij dat al jaren gewend is en super braaf en bomproof is
De eerste paar keer ben ik mee gefiets maar dit ging zo goed dat ze nu ook alleen met hem op pad mag
Ik ben trouwens nog nooit ergens geweest waar ik niet met mijn shet mag komen, ik loop ook gewoon door een druk dorp heen kwa verkeer en heb nog nooit opmerkingen gehad alleen maar positiefe reactie,s
Een voorwaarden is dat je de shet wel onder controle moet hebben, maar dat zal je zeker wel begrijpen
Mij zal je niet met mijn paard onder het zadel op een 80 kilometer weg zien lopen maar netjes op het fietspad en als het kan in de berm

Ik kan je wel vertellen dat als je een lieve shet heb gevonden dat je daar zoveel plezier van kan hebben, ook al zou je er niet op rijden, er zijn zoveel andere leuke dingen die je kan ondernemen met een shet
Veel succes hier mee

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 12:47

maresie schreef:
Ik kan je wel vertellen dat als je een lieve shet heb gevonden dat je daar zoveel plezier van kan hebben, ook al zou je er niet op rijden, er zijn zoveel andere leuke dingen die je kan ondernemen met een shet
Veel succes hier mee

Dank je wel!!
Ja, dat lijkt ons nou ook zo superleuk!!
Maar eerst lekker veilig binnen de omheining met haar aan de gang :D

MyNameIs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:01

IndianLady schreef:
Ik vind het een beetje 'griezelig' dat je dit soort vragen stelt. Weet je uberhaupt wel verkeersregels mbt paarden?

Wat een belachelijke reactie. Wees blij dat ze het forum gebruikt om dergelijke vragen te stellen, alvorens daadwerkelijk op pad te gaan. Niemand hier heeft hier álle wijsheid al in pacht.

Ik wandel graag op onverharde wegen; deze zijn er rondom de stalling waar mijn shet staat in overvloed. Lekker rustig en zeker wel toegestaan. Succes en veel plezier met je shet! Wandelen is erg leuk!

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 21:46

Dank je wel, MyNameIs!
We gaan er zeker van genieten!