merrie haar uier trekt niet weg.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

emilybuysse

merrie haar uier trekt niet weg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 07:26

hallo,

ik heb van over ongeveer een maand en een week een nieuw shetland merrietje.
nu heeft ze tot de dag voor ze bij mij kwam bij haar jaarling veulen gelopen en dronk nog af en toe bij haar.

nu loopt zij hier al een maand en een week maar haar uier wil maar niet wegtrekken, van veraf zie je hem zo hangen.

nu vroeg ik me af hoe lang duurt het voor die zou moeten wegtrekken?

ze heeft bij die mensen twee veulentjes gehad en is nu zo'n 15 jaar.

ze is niet zo super mensgericht dus laat ook geen aanraking toe aan haar uier zonder haar stress te geven en dat vermijd ik liever

emilybuysse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 12:43

niemand die kan helpen??

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:50

Staat er spanning op uier of is uier zacht/kneedbaar?
Dit moet je controleren!

Eilinora

Re: merrie haar uier trekt niet weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:00

als het uier hard aanvoelt en warm is dan kan het een uierontsteking zijn.

emilybuysse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 19:06

ik ga morgen nog eens proberen haar te pakken, vandaag meer dan half uur geprobeerd maar sinds haar halster af is op de wei laat ze zich helemaal niet meer vangen.
dus niet zo makkelijk en met snoepjes laat ze zich niet verleiden:)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:17

Normaalgesproken moet het na een maand echt wel weggetrokken zijn. Sommige merries hebben blijvend wat 'uitgezakte uiers', maar met 2 veulens lijkt me dat niet zo logisch - maar het kan.
Als het wel hard is, is het waarschijnlijk uierontsteking. Daar moet je wel wat aan doen, want je pony kan er goed ziek van worden en het uier kan ook kapot gaan - en dan kun je er dus niet meer mee fokken.

emilybuysse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 19:04

ik kan haar nog steeds niet pakken.
heb wel twee foto's genomen. (rechtse pony)

Afbeelding
Afbeelding

Kendra schreef:
Normaalgesproken moet het na een maand echt wel weggetrokken zijn. Sommige merries hebben blijvend wat 'uitgezakte uiers', maar met 2 veulens lijkt me dat niet zo logisch - maar het kan.
Als het wel hard is, is het waarschijnlijk uierontsteking. Daar moet je wel wat aan doen, want je pony kan er goed ziek van worden en het uier kan ook kapot gaan - en dan kun je er dus niet meer mee fokken.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 00:07

Is niet te beoordelen vanaf een foto ;). Alleen voelen werkt

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 00:09

uhmmm... weet je zeker dat ze nu niet dragend is??

emilybuysse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 06:44

normaal gezien niet, vorige eigenaars zeggen dat de hengst ervan is afgegaan toen ze beviel van haar veulen vorig jaar.
ga dit weekend nog eens proberen haar te vangen vol nieuwe goede moed:)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:02

Je kunt hem met 2 man toch gewoon klem zetten in een hoek?

emilybuysse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 17:19

vandaag heb ik haar zeer makkelijk kunnen pakken zeer eigenaardig:) ze kwam gewoon bij me:d

halstertje aangedaan en gevoeld.

haar uiers zijn zacht en niet warm. voelen aan zoals bij m'n andere merries maar wel zeer veel dikker

heb twee merries die binnenkort moeten bevallen maar haar uiers zijn veel dikker dan die van hen.

heb nog eens vorige eigenaars gecontacteerd en de hengsten hebben ze van haar af genomen twee weken voor ze veulende.
daarna heeft ze enkel iets meer dan een jaar bij haar eigen hengstenveulen gelopen,
dus normaal drachti gkan ze niet zijn.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:22

Mijn merrie werd geregeld voor een ruin aangezien omdat je daar iets zag hangen... die had gewoon echt hangtietjes :') waren overigens wel duidelijk ''lege'' tietjes, maar je zag ze wel van een afstandje :')

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:27

toen ik mijn paard vorig jaar gekocht had was ze ook net van haar 2e veulen vanaf maar het heeft een hele tijd geduurd eer haar uier wat wou krimpen, tijdens het opdrogen van de uier heeft ze er een ontsteking op gekregen, maar dit valt echt wel op hoor!

nu heeft ze alsnog hangende tepels die je ook van ver ziet

Maar als je twijfelt over al dan niet een ontsteking kan je beter optijd de da bijroepen :)

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:39

en toch aan haar buikje te zien....
Het zou MIJ iig niets verbazen als er wel een veuliepeuli in zou zitten :o :o :D

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:45

emilybuysse schreef:
vandaag heb ik haar zeer makkelijk kunnen pakken zeer eigenaardig:) ze kwam gewoon bij me:d

haar uiers zijn zacht en niet warm. voelen aan zoals bij m'n andere merries maar wel zeer veel dikker

heb twee merries die binnenkort moeten bevallen maar haar uiers zijn veel dikker dan die van hen.

heb nog eens vorige eigenaars gecontacteerd en de hengsten hebben ze van haar af genomen twee weken voor ze veulende.
daarna heeft ze enkel iets meer dan een jaar bij haar eigen hengstenveulen gelopen,

het kan dus ook zijn dat ze door haar eigen veulen gedekt is, sommige hengstjes zijn al vroeg vruchtbaar!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:45

Je schrijft" ze heeft iets meer dan een jaar bij haar eigen hengstenveulen gelopen"....
Dat zou dus kunnen betekenen dan met 9 maanden ze gedekt is door haar eigen kind.
Maar ze kan ook gewoon nog wat dik zijn natuurlijk.
Zolang de uier niet warm en dik is en ze zelf ook geen koorts heeft kan het gewoon zijn dat ze wat meer hangen.

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:47

Kan zijn dat ze door haar eigen veulen ( jaarling ) is gedekt.........

Zou toch even laten nakijken / scannen door een DA.

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:09

Twinklestar, ik dacht hetzelfde.

Was haar veulen een hengstje? Dan kan het goed zijn dat ze van hem drachtig is :j Wat uiteraard niet te hopen is :n

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:13

emilybuysse schreef:

Ik zou er niet te zeker van zijn als ze meer dan een jaar bij haar hengstveulen gelopen heeft.. Er zijn gevallen van veulens bekend die met een maand of 5 al dekken en merrie's drachtig maken.
Als ik jou was zou ik haar voor de zekerheid op laten voelen, om er zeker van te zijn dat ze wel of niet drachtig is.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:15

precies wat ik dus ook al dacht na het lezen van dat bericht,een hengstveulen kan met 8 maanden al bevruchten dus ze zou drachtig kunnen zijn.

emilybuysse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 17:29

haar uier is inmiddels aan het minderen, ook al zou ze drachtig zijn geweest kon haar uier er niks mee te maken gehad hebben want haar veulen was iets ouder dan een jaar. dus zou ze nog maar max 5 maand ver zijn en kon je van haar uier nog niks uitmaken op die paar maand