Welk stamboek?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zwoezie

Welk stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 18:05

Ik heb een Shetlandmerrietje creme dun bont zonder papieren ( natuurlijk met paspoortje en mutatiedoc.).
Ik doe er wel jaarmarktkeuringen mee.

Nu was ik eens wat gaan rondvragen welke keuzes ik heb qua stamboeken, aangezien ik toch wel graag heb dat ze in een stamboek wordt ingeschreven.
Ik dacht aan het Nmprs, maar 1. De keuringen zijn enorm ver voor mij als ze in Nederland zijn, vaak 300 km rijden en daarbij heb ik nog geen eigen vervoer, dus ofwel moet ik een paardentaxi laten komen ofwel als iemand kan rijden een trailer huren.
2. Het Nmprs wil vooral verfijning en ik zou eigenlijk toch graag bij de Shetlander blijven...

Dan zeiden ze mij dat ze ook kan opgenomen worden in het Palominostamboek en ik had dan even gekeken naar voorbeelden van plaatsen waar keuringen konden zijn en dat scheelt een hoop.. Het is een pak minder lang rijden. Maar heeft het veel nut dat ik mijn merrietje in het Palomino stamboek laat inschrijven? En welke kanten kan ik daar nog mee op?

Sorry voor mijn lange uitleg, hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 11:37

Als ze geen palomino is dan heeft het inderdaad weinig zin om een creme-dun bont in het Palomino stamboek in te schrijven ... want creme-dun is eigenlijk een gewone een lichte vos-dun. Bij de Palomino's moet ze bij de Mini-ponies (onder 108 cm) of bij de Sport-Ponies A (108-117 cm). Als je haar laat dekken door een RBP ggk hengst dan krijgt de kleine wel B- of C- Register.

Waarom niet als 'wild-merrie' bij de Shetland Ponies stamboek in Belgie op laten nemen? Zou kan je tenminste verder op bouwen binnen de ras ... maar je zit dan wel minstens 3 generaties verder voordat je een 'officiele' Shetlander hebt wat vol stamboek papieren betreft.

Zwoezie

Re: Welk stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 18:20

Dankje Peterina, mijn keus is dan ook gevallen :-)
Ik ga ze nu bij het Nmprs laten inschrijven en in de toekomst kan ik nog verder zien.
Bij het Nmprs is er toch net iets meer keus .