amha paardjes fokken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxemmely

amha paardjes fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 14:00

Ik ben zelf een enorme paarden en pony liefhebber en ben er ook echt al heel mijn leven mijn bezig ( begonnen met manege en inmiddels verschillende verzorgpaarden gehad ).
Nu kwam mijn vader er laatst oppeens mee dat hij een paar mini paardjes wilden hebben. Hij wilden ze vooral omdat hij het ook wel leuke beestjes vind en om ze voor het karretje te zetten en mij leek het weer leuk om een beetje te fokken. Niet echt als een amha fokkerij maar gewoon als hobby. Nu vroeg ik mij af of dat moeilijk is, welke dingen je zeker moet weten, hoe zit het met het zilvergen e.d. om mee te fokken en is het verplicht om ze te laten testen en keuren.
Iemand die mij hier wat wijzer in kan maken en kan vertellen of het wel of niet makkielijk en verstandig is om hiermee te beginnen?

Nicole288

Re: amha paardjes fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:13

Voor Mini's hebben we een speciaal subforum, SMP (shetlanders en Minipaarden), ik verplaats je topic er naartoe:

F-AM -> SMP

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:16

Fokken doe je IMO op kwaliteit, en niet op kleur (kleur én kwaliteit kan natuurlijk wel)

Voor het AMHA is keuren niet verplicht, voor het NMPRS wel (hengsten + merries stamboekopname, als je wilt dat het veulen vol papier krijgt).
Fokken is niet anders dan met grote paarden. Je gaat selecteren, welke hengst past het best bij welke merrie, etc.

Ondanks dat voor AMHA keuren niet verplicht is, is het wel verstandig om fok dieren te (laten) controleren op erfelijke gebreken als onder/over beet en losse knieeen.

Meer informatie kan je o.a. vinden bij het ICAMH

Let op dat de prijzen wel even iets anders liggen dan bij shetjes.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:30

Ts, een specifieke reden dat het AMHA moet zijn? Wat jij opnoemt wat je er mee wil doen kan net zo goed met een NMPRS paardje ;) Daarbij zijn er in mijn ogen genoeg NMPRS paardjes die niet onder doen voor een knappe AMHA, daarentegen is de prijsklasse van een AMHA wel een iets anders verhaal. Je bent niet verplicht om ze te laten testen op kleur alhoewel het in sommige gevallen wel aan te raden is. Kleur speelt in het AMHA overigens veel minder dan bij het NMPRS ;)

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 11:07

Wat is dan precies verschil tussen AMHA en NMPRS? Ik weet dat het allebei kleine leuke paardjes zijn maar wat zijn de verschillen in stamboek en alles?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:24

AMHA is american miniature horse association
NMPRS is Nederlands mini Paarden registratie stamboek.

Een AMHA kan wel in het NMPRS ingeschreven zijn, een NMPRS die niet vol AMHA is kan niet in het AMHA.
Maar dit zijn dingen die je heel eenvoudig zelf uit kunt zoeken op internet.

Met vol AMHA heb je meer mogelijkheden tot showen etc (ICAMH)

Zoek eerst eens uit wat je wilt, want ik heb nu het idee dat enkel zoiets hebt van: We (of je vader) willen kleine paardjes fokken, maar verder heb je nog geen idee hoe of wat.

Sites:
www.ICAMH.com
www.amha.org
www.minipaarden.nl

MyNameIs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:59

stef schreef:
Zoek eerst eens uit wat je wilt, want ik heb nu het idee dat enkel zoiets hebt van: We (of je vader) willen kleine paardjes fokken, maar verder heb je nog geen idee hoe of wat.

Eens! :j Als je het verschil niet weet tussen een NMPRS en AMHA lijkt het mij verstandig daar eerst eens kennis van te nemen..

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 16:58

MyNameIs schreef:
stef schreef:

Eens! :j Als je het verschil niet weet tussen een NMPRS en AMHA lijkt het mij verstandig daar eerst eens kennis van te nemen..

Daar ben ik nu ook mee bezig toch? En op deze manier ben ik ook weer achter verschillende sites gekomen die bokkers die er verstand van hebben betrouwbaar vinden. En het is ook nog helemaal niet zeker of er uberhaupt wel ponys komen, was alleen nieuwsgierig mocht het wel gebeuren.

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:59

Je mag ook rustig met mij contact opnemen. Op mijn website staan wel de contact gegevens. www.roseminiaturehorses.de of als vice voorzitter van de icamh.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:51

Heel verstandig om je er eerst in te verdiepen wat je nu er precies mee wilt. Het voordeel van het AMHA is dat je er meer mogelijkheden mee hebt qua showen. Misschien eens leuk om op een show te gaan kijken of dat iets is wat je leuk vind.

Aangespannen rijden is inderdaad ook erg leuk met de kleintjes, dat doe ik zelf ook.

Veel succes met je zoektocht naar informatie!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:47

gelijk heb je om hier info proberen te verzamelen.
Ik heb van alle soorten wat lopen, alhoewel, bermann paardjes en falabella's heb ik niet.
Ik sta ook wel open voor vragen, pb me maar als je iets wilt weten.

Succes met je puzzeltocht.

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 12:58

Bedankt allemaal! En als ik iets te vragen heb zal ik zeker bij jullie komen!