Leeftijd, belasting en hengstkeuze, wel of niet dekken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lx3

Leeftijd, belasting en hengstkeuze, wel of niet dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 23:26

Jaja, ik weet het, ik weet het..
Wéér zo'n zelfde topic.. En ik heb zo goed gezocht . :Y)
Maar ik heb natuurlijk weer een apart geval paardje en een heleboel vragen bij elkaar!

Ik zou er een begrijpelijk verhaal van proberen te maken..
Little Sky
Ik heb een New-Forest pony van nu net 23 jaar geworden. (eind april)
Stokmaat 1.47 - D
M2 gelopen in vroegere jaren en is nu nog een aantal keer in de week aan de wandel met mijn zusje of ik ga een rustig buitenritje op d'r maken.
Ze heeft een goed papiertje en heeft al eerder een veulen gehad.

Nu heb ik (jaja, zomaar een spontane opmerking) van mijn vader gehad.
Als je het leuk vind mag je Little wel laten dekken? -(Waaat, hoorde ik dat goed? *\o/* )
Maar voordat ik te enthousiast ben.. Wil ik wel een paar dingen afwegen.
Ze is natuurlijk al 23 jaar, (dus 24 al zou ze bevallen) kan dat nog qua leeftijd, en zitten er dan (extra) risico's aan? Ik wil absoluut niet, dat er onnodig risico genomen wordt. Ik wil haar niet vervroegd kwijt omdat ik zonodig een veulen wou. :Y)

Daarbij heeft Little toen ze hier kwam en een tijdje ervoor altijd hoefkatrol gehad. ( ze is hier nu 8 jaar )
In het begin had ze hier erg veel last van, maar de laatste 3 jaar eigenlijk niet meer. Nu is het ook niet meer dat ze echt hard werkt, meer stapritjes over de weg, of af en toe een klein uurtje hobbelen (stap, draf , galop)
Dat gaat allemaal goed, maar als ze een veulen krijgt, belast dat dan ook nog eens extra dat hoefkatrolgewricht en zou ze daar tijdens haar dracht last van kunnen krijgen? ( ik heb wel eens gelezen dat het ook juist mínder qua pijn kan worden, maar dat leek mij vrij onlogisch )

En nu nog buiten alle twijfelende vragen, dan het leuke moment..
Als het nog mogelijk is, wie gaat de papa worden? <3

Aan de ene kant denk ik , een New Forest hengst (goedgekeurd) een leuke, mooi gebouwde uitkiezen en huppakee. ( om het zomaar even te zeggen) , maar dan blijft het een D-pony. Nu ben ik zelf niet zo groot (1,67) , maar mijn zusje is dan ookal 11 al zou die onder het zadel zijn, dus is dat wel zo verstandig.. En als je hem zou willen verkopen is het wel een raspony. ( ga ik niet vanuit, maar toch :))

Aan de andere kant, heb ik ook de mogelijkheid om er een goedgekeurde kwpn'ner op te laten springen.
Dan zou het veulen hoogstwaarschijnlijk groter uitvallen (E), maar dan heb ik wel een kruising. ( Of hoe werkt dat met een AES papier? Nog zo'n vraag)

Heeel veel vragen in één post, maar ik hoop nu wel dat ik zonder twijfel of spijt kan zeggen, weet je wat.. Ik wil die hengst, en we laten hem dekken, of juist het is maar beter van niet..

Bedankt voor de moeite, het is nogal een ingewikkeld uitgebreid verhaal.

Doeii /3
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 08-05-12 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Sammie

Re: Leeftijd, belasting en hengstkeuze, wel of niet dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:45

Niet aan beginnen. HKO is erfelijk dat in combinatie met de oude leeftijd én dat je bij voorkeur een kruising wil maken, zou ik mijn geld stoppen in een leuke E-pony of klein gebleven paard. Die zijn goedkoper en kun je uitkiezen op gezondheid, kleur, stokmaat, geslacht etc etc.

HKO (en dat is de juiste term, hoefkatrol heeft elk paard) is iets dat niet weggaat, je kan het in veel gevallen de pijn verminderen en zorgen dat ze er geen of weinig last van hebben, maar het is erfelijk en pijnlijk voor ’t paard. Er zijn dus ook HKO paarden waarbij je de pijn niet weg kan nemen en die je uiteindelijk enkel als grasmaaier kunt gebruiken of erger nog in moet laten slapen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:18

Nooit doen. Ten eerste is HKO erfelijk en dat moet je echt niet willen. Ten tweede is 23 echt al te oud om een eerste veulen te krijgen of eigenlijk is 23 sowieso al behoorlijk oud om een veulen te krijgen. Alleen echte fokmerries die elk jaar gedekt zijn lukt het nog om dragend te worden en te blijven op die leeftijd.

Je moet dit dus heel snel uit je hoofd zetten en een leuk lief paard kopen. Laten keuren, rontgenologisch en klinisch. Deze past beter bij je lengte en je kan hem helemaal uitkiezen op karakter, kleur, voorkomen, beweging etc.

Winterklokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:10

Goede tips!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:25

Winterklokje schreef:
Goede tips!

Als je aan 25 nuttige berichten wilt komen, zal je toch iets beter je best moeten doen hoor.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:39

gezien dr leeftijd en het HKO verhaal zou ik het ook niet doen.
Je hebt geen idee hoe ze fokt, het risico ivm haar leeftijd is hoger en dan ook nog de erfelijkheid van de HKO.
Je kunt dan veel beter je tijd en geld in een leuk jong paard of eventueel pony steken. Goed laten keuren en dan weet je ook wat je koopt.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:44

ik zou het niet doen want ook bij jongere paarden kan het mis gaan
en aangezien al dat ze 23 is is het wel een grote kans dat er iets mis gaat.
waarschijnlijk krijg je dan niet je oude paardje meer terug ik zou gewoon een leuk groter paard kopen

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:57

Ik wil even een iets genuanceerder geluid laten horen. Hoefkatrolontsteking is inderdaad erfelijk, maar het is er ook makkelijk uit te fokken. Bij het KWPN hebben ze dat gedaan en daar is het geen groot probleem meer. Je moet dus een gezonde hengst kiezen!
Ik begrijp dat je pony nog in een goede conditie is? Je gebruikt haar nog steeds, dat is ook het beste.
Een New Forest pony is een taai soort pony en als de merrie nog goed hengstig is, dan kun je haar ook nog wel dekken. Bij pony's gaat dat beter dan bij paarden.
Ik zou wel voor een NF hengst kiezen. Een NF pony staat goed bekend en grote Dpony's zijn beter te verkopen, mocht het nodig zijn, dan een E pony of een klein paard.
Een kruising met een paard is een grote gok; het wordt meestal het een of het ander en niet een soort tussenvorm. Je kunt zo'n kruising wel registreren, maar je kunt er niet mee naar een keuring (tenzij het een NRPSer is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:01

Ik zou het zeker niet doen! Ik zat te twijfelen om mijn 19 jarige merrie te laten dekken die ook al eerder een veulen heeft gehad maar dit werd mij ten strengste afgeraden vanwege te veel risico. Kan zijn dat de merrie de baarmoeder niet goed meer heeft en dracht zelf is teveel risico ook al is ze in top conditie. Vond het heel jammer maar wat je al zegt het moet niet ten koste gaan van je merrie, als het bij mij al afgeraden word zou ik het bij jou merrie zeker niet doen. Ik heb de da om advies gevraagd die mij gezegd heeft dat het risico veel groter is en je haar zelfs kan kwijtraken, vergelijk het met een vrouw die al rond de 50 is, het kan maar is heel veel risico.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:20

Hoe leuk het ook is, ook ik zeg niet doen. Natuurlijk vind je je eigen pony de beste en de liefste (dat vindt iedereen denk ik ;) ), maar probeer om objectief naar je pony te kijken.

Je merrie heeft een aantal behoorlijke nadelen om voor de fok gebruikt te worden:
- ze is belast met een erfelijke afwijking, dus het is mogelijk dat het veulen dat ook krijgt (ongeacht hoe gezond de hengst is)
- de dracht kan voor haar extra zwaar zijn door haar hoefkatrolontsteking. Wat ga je doen als die in alle hevigheid terugkomt op bijv. 6 maanden dracht?
- ze is al op leeftijd. 23 is echt oud voor een veulen, zeker als ze alleen maar jaren geleden 1x een veulen heeft gehad. Dat betekent een grotere kans op een zwaardere dracht en bevalling, grotere kans op verwerpen.

Bedenk wel: hoe leuk het jou ook lijkt, je merrie moet al het werk doen. Is het eerlijk tegenover haar?

Mocht je toch je merrie laten dekken en alle risico's voor lief willen nemen, neem dan in ieder geval een goedgekeurde hengst, en eentje die je veulen een papier kan bezorgen. Dus een New Forest. Waarschijnlijk zou een NRPS-hengst ook een optie zijn, dan kan je veulen meestal bij het NRPS ingeschreven worden (wel eerst controleren natuurlijk ;) ). En kies een passende hengst die je merrie kan verbeteren, niet eentje die dichtbij staat of een leuk kleurtje heeft :)

Ik heb zelf ook getwijfeld of ik mijn merrie zou laten dekken, toevallig ook een New Forest. Zij was 20 en kon niet meer gereden worden wegens zware artrose. Stapritjes wel. Behoorlijk vergelijkbaar met jouw pony dus. Ik heb haar niet laten dekken, omdat ik het risico te groot vond, en omdat ik vind dat een merrie lichamelijk in orde moet zijn - dracht en bevalling zijn zwaar, zelfs voor een jong en gezond dier.

Mijn advies: zoek een leuk jong paard met de afstamming, talent, ras, kleur, karakter etc wat je aanspreekt, en geniet van je merrie.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 11:42

Kan alleen de goede tips van hierboven bijstaan.

Het is op deze leeftijd van 23 jaar veelste te zware belasting op je merrie. Een fokmerrie die verschillende veulens heeft gehad en nog gezond is op deze leeftijd zou het misschien gaan, maar je merrie is geen fokmerrie en haar lichaam is de last niet gewend. Het is misschien heel verleidelijk om een veulen te nemen van je lieve merrie maar eerlijk gezegt er zijn veel meer risico's verbonden op deze leeftijd dan voordelen, en je merrie betaald de prijs.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 11:53

sportfokker schreef:
Ik wil even een iets genuanceerder geluid laten horen. Hoefkatrolontsteking is inderdaad erfelijk, maar het is er ook makkelijk uit te fokken. Bij het KWPN hebben ze dat gedaan en daar is het geen groot probleem meer.

Ik denk dat jij het iets te utopisch brengt… Het is er niet ‘uitgefokt’, ze hebben alle hengsten die hko hadden en of een verhoogd risico op hko hadden (3’en op de foto) uit de fokkerij genomen en /of niet goedgekeurd! Dus dat is vergelijkbaar met gewoon niet dekken met deze merrie. Dát is de beste remedie om zeker te weten dat je niet nog een paard krijgt met hko.