Wéér zo'n zelfde topic.. En ik heb zo goed gezocht .

Maar ik heb natuurlijk weer een apart geval paardje en een heleboel vragen bij elkaar!
Ik zou er een begrijpelijk verhaal van proberen te maken..
Little Sky
Ik heb een New-Forest pony van nu net 23 jaar geworden. (eind april)
Stokmaat 1.47 - D
M2 gelopen in vroegere jaren en is nu nog een aantal keer in de week aan de wandel met mijn zusje of ik ga een rustig buitenritje op d'r maken.
Ze heeft een goed papiertje en heeft al eerder een veulen gehad.
Nu heb ik (jaja, zomaar een spontane opmerking) van mijn vader gehad.
Als je het leuk vind mag je Little wel laten dekken? -(Waaat, hoorde ik dat goed?

Maar voordat ik te enthousiast ben.. Wil ik wel een paar dingen afwegen.
Ze is natuurlijk al 23 jaar, (dus 24 al zou ze bevallen) kan dat nog qua leeftijd, en zitten er dan (extra) risico's aan? Ik wil absoluut niet, dat er onnodig risico genomen wordt. Ik wil haar niet vervroegd kwijt omdat ik zonodig een veulen wou.

Daarbij heeft Little toen ze hier kwam en een tijdje ervoor altijd hoefkatrol gehad. ( ze is hier nu 8 jaar )
In het begin had ze hier erg veel last van, maar de laatste 3 jaar eigenlijk niet meer. Nu is het ook niet meer dat ze echt hard werkt, meer stapritjes over de weg, of af en toe een klein uurtje hobbelen (stap, draf , galop)
Dat gaat allemaal goed, maar als ze een veulen krijgt, belast dat dan ook nog eens extra dat hoefkatrolgewricht en zou ze daar tijdens haar dracht last van kunnen krijgen? ( ik heb wel eens gelezen dat het ook juist mínder qua pijn kan worden, maar dat leek mij vrij onlogisch )
En nu nog buiten alle twijfelende vragen, dan het leuke moment..
Als het nog mogelijk is, wie gaat de papa worden?

Aan de ene kant denk ik , een New Forest hengst (goedgekeurd) een leuke, mooi gebouwde uitkiezen en huppakee. ( om het zomaar even te zeggen) , maar dan blijft het een D-pony. Nu ben ik zelf niet zo groot (1,67) , maar mijn zusje is dan ookal 11 al zou die onder het zadel zijn, dus is dat wel zo verstandig.. En als je hem zou willen verkopen is het wel een raspony. ( ga ik niet vanuit, maar toch

Aan de andere kant, heb ik ook de mogelijkheid om er een goedgekeurde kwpn'ner op te laten springen.
Dan zou het veulen hoogstwaarschijnlijk groter uitvallen (E), maar dan heb ik wel een kruising. ( Of hoe werkt dat met een AES papier? Nog zo'n vraag)
Heeel veel vragen in één post, maar ik hoop nu wel dat ik zonder twijfel of spijt kan zeggen, weet je wat.. Ik wil die hengst, en we laten hem dekken, of juist het is maar beter van niet..
Bedankt voor de moeite, het is nogal een ingewikkeld uitgebreid verhaal.
Doeii