Ik heb een vosmerrie, lichte vachtkleur en grijze manen. Ik heb altijd gedacht dat dit veroorzaakt werd door het flaxen gen, maar iemand wees mij erop dat ze flaxen en sooty tegelijk zou kunnen zijn. Dat zou de grijze manen kunnen verklaren, maar moet dan de vachtkleur niet ook donkerder worden? En heeft er iemand misschien voorbeeldfotos van deze combinatie?
En hoe zit het met sooty op een palomino? Ik weet dat de vachtkleur dan donkerder wordt, kan het zo zijn dat de manen ook een grijze tint krijgen dan? Dit gaat trouwens om een heel andere pony.
Peterina
Geplaatst: 08-05-12 19:46
Heb je een foto van je merrie?
Sooty tast bijna nooit de manen aan als Flaxen aanwezig is, dat gezegt je hebt altijd uitzonderingen op de regels . Schimmel geeft ook rare verkleuring op de manen in het begin van het verschimmelen. Zijn de manen echt grijs of donker met witte haren er door of zijn de haren zelf verkleurd?
Ik dacht een foto te hebben, maar die was van de verkeerde kant genomen, dus daar zie je de manen niet goed op. Bij beide ponys is geen schimmel in het spel, dat is onmogelijk. Wat betreft mijn merrie, die heeft echt grijze haren. Ik zal eens op zoek naar een goeie foto. Als ik de ouders goed bekijk, kom ik daar ook niet veel verder mee. Bedankt voor de fotos, daar zit aardig verschil tussen zeg. En die laatste zou je toch geen palomino meer noemen. Blijkt maar weer dat het niet zo makkelijk is om de juiste kleur te benoemen.
Dat kan goed schrikken zijn als je uit die onderste in kombi met een creme-gen ineens een CRCR krijgt
Anoniem
Geplaatst: 09-05-12 16:12
Peterina schreef:
Of deze extreme geval van sooty op een palomino!
Voor mij als leek op kleurengenitica is dit gewoon een donkerbruine hoe kan dit dan palomino zijn ?
s6801881
Geplaatst: 09-05-12 16:21
@ Peanutbutter, omdat dit een prachtig voorbeeld is van hoe sooty je paard kan ruïneren Sooty is een soort modificator op de basiskleur, vergelijkbaar met bijvoorbeeld roan of schimmel. Paard is dus ook als palomino geboren (sooty werkt vaak later pas door) en langzaam aan is hij verkleurd naar deze kleur. Het lijkt bijna omgekeerd schimmelen Bij de kaaklijn kan je nog wat gouden haartjes herkennen zag ik later
Ik had eigenlijk wel verwacht dat de manen lichter zouden blijven. Juist een choclat-palo met witte manen is toch wel een droompaard
truselientje
Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-12 22:21
Dit is mijn eigen merrie. Moeder van haar is een lichte vos met dezelfde kleur manen, vader is een 'gewone' bruine.
Edit: moeder heeft dezelfde kleur manen als de vacht, niet dezelfde kleur manen als mijn merrie.
Laatst bijgewerkt door truselientje op 09-05-12 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt
s6801881
Geplaatst: 09-05-12 22:29
Deze vind ik leuk. Ik vraag me af of dit door sooty veroorzaakt wordt omdat het geen invloed hoort te hebben op door flaxen gekeurde manen, zeker niet in deze mate. En omdat ik had verwacht dat sooty, in geval van uitzondering (er is namelijk niet erg veel bekend over het genotype dus er zijn dingen die onmogelijk lijken maar wel kunnen), ik ook zwarte haartjes door de vacht zou verwachten. Dat is niet zo? En zijn de haren zelf zwart of grijs?
Dit lijkt mij geen schimmel in ieder geval. Hoe oud is ze?
DubbelDun schreef:
Ik had eigenlijk wel verwacht dat de manen lichter zouden blijven. Juist een choclat-palo met witte manen is toch wel een droompaard
Dan zou het beste paard niet meer van de bok komen vrees ik zou echt prachtig zijn
truselientje
Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-12 22:41
De manen zijn echt grijs van kleur. Ze is nu 8 jaar. De vacht is voskleurig, geen zwarte haren, wel witte want ze is ook stekelharig. En sabino vermoedelijk. Schimmel is ze zeker weten niet, ouders zijn kleurponys en zijn intussen niet veranderd naar schimmel. Afstamming: http://www.allbreedpedigree.com/lianne8
edit: Ze heeft nu enkele veulens gehad, 2 voshengsten, die als veulen weggegaan zijn, dus ik heb geen idee hoe ze er nu uit zien. En een palomino, wintervacht is tegen het witte aan, de zomervacht die er nu onder weg komt is wel weer iets donkerder. Heb nu geen foto, de pc is veel te traag om een foto te uploaden. Die komt morgen wel.
Stekelharigheid is geen genotype maar een fenotype. In principe is dat dus bij de jouwe veroorzaakt door sabino, zeker gezien de hoge witte benen en brede bles. Ik neem aan dat het palominoveulen een vader met een crèmegen heeft?
GvP
Geplaatst: 09-05-12 23:37
Hoi, hier wat foto's van de moeder en het palomino veulen (nu jaarling). Ik ben (bijna) de nieuwe eigenaar van dit lieve jaarling . Vader is Vechtzichts Hy-binder, palomino dus.
Hihi, die laatste foto. Oogjes dicht. Ze liepen wel mooi gelijk Hebben alle palominos witte wimpers? IK heb ergens wat gelezen over witte wimpers bij een paard, maar ik weet niet meer wat en waar. De merrie is inderdaad sabino, ze heeft ook een vlekje onder de buik en een witte kin. Het palomino veulen waarschijnlijk ook, de aftekeningen komen vrijwel overeen. Ik weet alleen niet of ze ook wit op de buik heeft.
Peterina
Geplaatst: 10-05-12 11:45
Peanutbutter schreef:
Peterina schreef:
Of deze extreme geval van sooty op een palomino!
Voor mij als leek op kleurengenitica is dit gewoon een donkerbruine hoe kan dit dan palomino zijn ?
Dezelfde hengst als 2-jarige:
Peterina
Geplaatst: 10-05-12 11:47
Nog zo'n voorval van wat sooty allemaal kan aanrichten:
Palomino merrie: als veulen:
als 4-jarige:
DNA getest als palomino! (en geen familie van de hengst hierboven!)
996981
Geplaatst: 10-05-12 11:52
echt heel bijzonder! Mijn welsh is in een jaar tijd ook een stuk donkerder geworden. Vermoedelijk door sooty
Juni vorig jaar. 4 jaar oud
Maart dit jaar. 5 jaar oud
Peterina
Geplaatst: 10-05-12 12:13
Sooty is niet zichtbaar in eerste foto dus misschien eerder door wijziging in voeding? Eerste foto is zomer foto? Tweede naar scheren en onder dekken te staan, en nog geen zon gezien? Want dat heeft ook invloed op tint van vacht.