[H] Hengst voor Elite merrie v. Jazz x Elcaro

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xSiep

[H] Hengst voor Elite merrie v. Jazz x Elcaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 10:01

Na dit topic [EHK] [H] Dressuurhengst voor Florencio x Lancet merrie waar we veel aan jullie suggesties gehad hebben en we zws voor Dreamboy of toch nog Bojengel gaan, heb ik hier nog een merrie die gedekt gaat worden. En weer zijn we erg benieuwd naar jullie suggesties :)

Saigon is een 13 jarige elite merrie van Jazz x Elcaro. Volledige afstamming http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/87078

Ibopcijfers als 3 jarige:
stap - 8
draf - 8.5
galop - 8
ADP - 16
Totaal aantal punten - 71.5

In 2004 is ze naar Amerika geimporteerd, berichtje van daar: She showed in the broodmare class at Dressage at Devon in 2005 where she won the 4 years & older Yeld mare Class & was 3rd in the Mare Championship. She was 2nd in the KWPN Class for horses 3yrs & Older.

Haar eerste veulen was van Krack C, deze Kansas C is goedgekeurd bij het Oldenburg stamboek, maar is door veterinaire problemen geruind en loopt nu Pr. Sint George.
Daarna nog veulens van Rousseau (Z1 dressuur, prok, IBOP), Contango, Sir Sinclair en Contango. Ze heeft nu een veulen bij de voet van Arlando. Dit is een heel mooi veulen, maar mist iets maat en lengte in het voorbeen.

Ze is +/- 1.65 hoog, dus de hengst moet wel wat maat hebben. En daarnaast dus lengte in het voorbeen. De merrie draaft erg goed, veel achterbeenactie. Haar karakter is erg goed, maar geen watje. Het blijft natuurlijk een Jazz nakomeling, dus dat is wel een puntje om op te letten.
Verder hebben we het liefst vers sperma, en dekgeld tot +/- 1500 euro.

Saigon in haar jonge jaren:
Afbeelding

Met het veulen van Contango:
http://www.ironspringfarm.com/display/h ... ation2.jpg

Gister gemaakt:
http://i80.photobucket.com/albums/j176/ ... G_3591.jpg

Afbeelding

Ben benieuwd :D

Vulina

Re: [H] Hengst voor Elite merrie v. Jazz x Elcaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:50

Amazing Star? Hij is zelf alleen niet zo groot. Verder wel een mooie toevoeging qua bloedlijn op jou merrie.

Of Rodhium lijkt mij ook best geschikt. Goeie voorhand, goede bovenlijn. En geeft ook maat.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:52

Ik moest ook meteen aan Rhodium denken. voegt nieuw bloed toe fokt groot maar is alleen net als jazz wat vlug en kijkerig. Althans zijn nakomelingen die ik ken.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 17:29

Bedankt voor jullie reacties! Rhodium zou inderdaad goed kunnen passen, maar ik hoor toch vaak van niet al te makkelijke nakomelingen van hem.. Op een Jazz merrie is dat dan wel een risico.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:33

'Men' zegt dat er ca 75% van de merrie wordt overgenomen in de nakomelingen (of dat waar is?) dus met een Jazz fok je sowieso wel wat pit. Elke ggk hengst van het moment heeft wel heefdhoofden én koele kikkers als nakomelingen..

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 23:29

Natuurlijk zitten er bij elke hengst heethoofden en juist hele koelen tussen, maar ik vind een Rhodium, waarvan het KWPN al zegt dat hij snel gespannen is, wel wat anders als zeg even een Flemmingh of Tangelo vd zuuthoeve.
Ze merrie is zelf absoluut niet verkeerd (vind ik sowieso niet van Jazzen, zeer fijne paarden maar je moet ze niet beledigen) maar ik vind dat je het niet moet 'opzoeken' door bloed bij te voegen dat ook al niet bekend staat om de makkelijkste paarden.

Amazing star vind ik zelf een erg leuke hengst, mist alleen weer een beetje maat.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 00:19

ja ik was er al bang voor, Rhodium x Jazz is spanning x onrust, maar volgens mij geweldige paarden als je ermee om kunt gaan haha.

Heel veel leuke hengsten vallen al af door hun Jazz afstamming (Dark President, Bretton Woods en vele anderen)

Is Bojengel niks voor deze? Vind het qua afstamming wel passen. En je bent al bekend met hem.

Moet het een KWPN goedgekeurde hengst zijn? Don Havidoff (v. Don Schufro) lijkt me een mooie, maar die is alleen westfalen goedgekeurd geloof ik...
(Ik heb even gezocht en kwam bij de ijzeren man uit, daar hebben ze meerdere mooie hengsten staan! Hebben ze Don Schufro ook staan, maar die is boven je budget.)

Nu ik toch bij de ijzeren man ben:
Ik ken het paard niet, Wonderboy, maar de omschrijving is mooi en zijn afstamming past ook wel mooi, hij zit dan wel vol springgenen, maar dat is weer een voordeel in het karakter lijkt me! 1,71 dus ook mooi aan de maat.

Ik ga eens verder denken.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 07:49

Bedankt voor je meedenken! Bojengel zou idd ook wel bij deze merrie passen, maar dan wordt het wel een beetje saai hihi, vorig jaar ook al een veulen van hem.
KWPN heeft wel heel sterk de voorkeur, al is don schrufo/havidoff wel erg leuk idd!

Wonderboy X jazz hebben we al (zie os, niet uit deze merrie). Ondanks de genen is die toch een beetje klein gebleven. Verder heeeeel goed paard, maar te veel temperament voor de amateurruiter. Het moet ook weer geen te brave worden, maar teveel temperament hoeft ook weer niet..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:15

Ik zie veel Elcaro in het type van de merrie. Zeker die gelinkte draffoto!
Gezien het succes met Krack C zou ik het zoeken in dat bloed. Liefst eentje met een beeldig koppie en een mooie kap op de hals.
Jammer dat Tusch niet dekt dit jaar, dat was net wat geweest.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 09:28

Krack C bloed is inderdaad niet verkeerd! Apache is zeker teveel terugdekken op Jazz?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:51

Ik vind van niet. Bij je veulen zal Jazz dan 1x in de 3de generatie voorkomen en 1x in de 4de generatie.
Beetje lijnteelt op Jazz kan geen bezwaar zijn.
Wel zal je wederom eentje vangen die vooral kan draven. Hoe is de galop van de merrie?

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 09:57

Oke Apache vind ik echt een leuke hengst namelijk :j

De merrie is niet van mij, maar van een fokker waar ik de paarden voor rij. Hij heeft hem nog maar net, en ze is nog helemaal in fokmerrie conditie, dus de galop is een beetje lastig beoordelen. De draf is wel duidelijk beter, maar ze heeft ze op de ibop een 8 op de galop gehaald, dus zo slecht zal die ook niet zijn ;)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:57

xSiep schreef:
Krack C bloed is inderdaad niet verkeerd! Apache is zeker teveel terugdekken op Jazz?

Apache |o x Jazz |o x Elcaro |o en Rhodium _-:( past ook wel in dat rijtje.
Deze hengsten hebben individueel vast wel veel kwaliteiten maar zo achter elkaar???

Dus ik zou echt voor wat Flemmingh-Krack C bloed kiezen.
Bijv. inderdaad Amazing Star, hij geeft goed ontwikkelde veulens en heeft daarvoor Ferro en Donnerhall in de afstamming
en de afstammelingen van deze 2 hengsten maken momenteel in de topsport de dienst uit.
Zhivago doet het zelf ook erg goed maar zijn veulens vielen niet helemaal mee.
Desparado zou ook heel goed kunnen.
Ik heb nu een paar veulens van zijn volle broer gezien en er zelf eentje en dat lijkt echt super.
Jammer dat Chinook niet meer beschikbaar is, Desperado lijkt veel op hem maar mist net dat gouden draadje.
Maar wel een super instelling, en een klein beetje inteelt op Jazz, via de koele Vivaldi, kan geen kwaad.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:47

Waarom Krack zelf niet? Als ze daar al een goedgekeurde hengst van gegeven heeft zou ik daar wel een merrietje van willen hebben.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:55

Kansas is echt een bloedmooie bok en doet het ook echt top in de sport!! Zou daarom zeker wel met Krack C terugdekken al dan niet Krack C - bloed. Ik zou Apache wel heel gaaf vinden bij deze merrie. Voegt wat ras toe, bewegingsmonster, presteert mega in de sport, scheutje Krack C bloed, mooi front en fokt absoluut niet klein.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:30

Ik zou ook de combi met Krack C of Krack C bloed weer aangaan.
Apache zou ik persoonlijk laten staan. Apache-Jazz-Elcaro lijkt me nu niet de combinatie waar de makkelijkste paarden uit komen.
Qua Krack C nakomelingen heeft nog niemand United genoemd, zou ook een optie kunnen zijn. Al zal hij niet de ras van een Apache toevoegen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 14:02

Ik zat aan United te kijken, maar maakt ie de merrie niet te kort?

debelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:58

Westenwind??? :o +:)+