'úitproberen'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

larissa8esta

'úitproberen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 22:39

Hallo fjorden fans!

Mijn vraag is of jullie ervaring hebben met 4 jarige fjorden die gaan uit proberen.
Mijn fjorden merrie van 4 is de laatse weken ontzettend bezig, geen consentatie, schrikkerig enz enz
Zo is ze anders NOOIT ..... wat doen jullie hier mee en wat is het beste om te doen met je lieftallige fjord :D
ben erg benieuwd naar wat jullie doen in deze situatie.

groetjes /3

Anoniem

Re: 'úitproberen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:42

Verhoudingen zijn nooit statisch. Daar moet je altijd aan werken.

Wat ik er aan doe? Zorgen dat ze hun ei kwijt kunnen (weidegang, vriendjes, maar ook wat te doen, mgeving manipuleren), gevarieerde werkjes, en dagelijkse portie vriend- en leiderschap.

larissa8esta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 22:46

sonja bedankt voor je reactie, eigenlijk krijgt mijn meid alles weidegang ze staat met vriendjes leuke werkjes veel liefde elke dag haar hapje eten ze heeft niks te klagen hihihi het heeft zeker met de leeftijd te maken dat weet ik, maar soms is het wel heel moeilijk, als ze vervelend is en blijft en hoe je dat dan het beste kan oplossen, :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:48

Zou het kunnen zijn dat het dan meer met leiderschap dan met leeftijd te maken heeft?
Hoe duidelijk en consequent ben je zelf in de opvoeding?

Mooi fjordje heb je trouwens!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:51

Paarden proberen je niet uit... Die denken daar niet over na. Het is gewoon de leeftijd denk ik altijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:56

Dat ze er niet over nadenken (als in:ze smeden geen complotten) wil toch niet zeggen dat ze het niet doen? Of denk jij dat paarden echt per ongeluk op je tenen gaan staan, of uit pure liefde met hun hoofd(stel) tegen je aan schurken, en daar helemaal nets mee bedoelen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:58

Sonja schreef:
Dat ze er niet over nadenken (als in:ze smeden geen complotten) wil toch niet zeggen dat ze het niet doen? Of denk jij dat paarden echt per ongeluk op je tenen gaan staan, of uit pure liefde met hun hoofd(stel) tegen je aan schurken, en daar helemaal nets mee bedoelen?

Jep, ze leven in het nu

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:20

reken maar dat paarden wel uitproberen......en ze weten dondersgoed wie er met ze bezig is over het algemeen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:54

Ja op het moment zelf, maar ze gaan niet denken, hmmm ik ben 4 jaar moet ik mijn baas niet is uitproberen? Lijkt me niet. Ik weet niet wat er in zo'n paard om gaat dus ik kan daar moeilijk over oordelen vind ik zelf

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:09

Ik vind dit een beetje hetzelfde principe als met kinderen.. Als ze 2 jaar zijn, zeggen ze ook overal nee op. Dit is echt niet omdat ze denken van, oh ik ben nu twee dus ik zeg nee. Ook bij paarden is dit een stukje ontwikkeling waar de een meer last van heeft dan de ander. Hierbij hoort een stukje grenzen opzoeken. Aan jou de taak TS om die grenzen aan te geven.

Ik denk dat je dit gedrag het beste kan negeren en gewoon moet doorgaan met rijden. Daarnaast zou ik m juist belonen als die het wel goed doet!

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:37

Sonja schreef:
\

Dat tegen je aan schuren kan ook een teken zijn van ''misbruik''' en geen resepct.. ze misbruiken jou := om te schuren

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:34

_brunette schreef:
Ik vind dit een beetje hetzelfde principe als met kinderen.. Als ze 2 jaar zijn, zeggen ze ook overal nee op. Dit is echt niet omdat ze denken van, oh ik ben nu twee dus ik zeg nee. Ook bij paarden is dit een stukje ontwikkeling waar de een meer last van heeft dan de ander. Hierbij hoort een stukje grenzen opzoeken. Aan jou de taak TS om die grenzen aan te geven.

Ik denk dat je dit gedrag het beste kan negeren en gewoon moet doorgaan met rijden. Daarnaast zou ik m juist belonen als die het wel goed doet!

Hier ben ik het wel mee eens!! Gewoon eens even kijken hoe ver je kunt gaan en de grenzen op zoeken.
Kan ook zijn dat je paard even wat verwerk tijd nodig heeft, houd het leuk en desnoods wat korter, maar blijf op je strepen staan, nee is nee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:50

Elspelsz88 schreef:
Sonja schreef:
\

Dat tegen je aan schuren kan ook een teken zijn van ''misbruik''' en geen resepct.. ze misbruiken jou := om te schuren

Ff lezen, dat staat er ook ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:47

Batlow schreef:
Ja op het moment zelf, maar ze gaan niet denken, hmmm ik ben 4 jaar moet ik mijn baas niet is uitproberen? Lijkt me niet. Ik weet niet wat er in zo'n paard om gaat dus ik kan daar moeilijk over oordelen vind ik zelf

nee duh natuurlijk denken ze dat niet........daarom is het nog wel uitproberen,kijken hoever ze kunnen gaan,omdat ze de grenzen nog niet goed genoeg kennen

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:57

Ligt je zadel nog wel goed? Misschien is zijn/haar bespiering verandert waardoor het zadel niet meer goed ligt en dat ze dat probeert duidelijk te maken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:04

cynthiar schreef:
Ligt je zadel nog wel goed? Misschien is zijn/haar bespiering verandert waardoor het zadel niet meer goed ligt en dat ze dat probeert duidelijk te maken.

Ik ben het eerder met cynthiar eens, vaak doen paarden zo omdat er iets mis is/iets niet fijn vinden en het zo laten weten. Verder is het inderdaad wel dat ze grenzen opzoeken, maar ik vind uitproberen zo'n menselijk woord... Maar niet vanwege leeftijd. Je kan je paard 5 jaar hebben met een leeftijd van 15 jaar, dat hij grenzen opnieuw gaat opzoeken. Maar meestal zal het dan ookwel zijn dat er iets aan de hand is. Denk aan het gebit, niet passend zadel, pijnlijke rug dat soort dingen!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:09

Doen of je neus bloed en gewoon doorrijden, zomer komt eraan dus ze zijn allemaal wat joliger :j Consequent blijven in je omgan en rijden, dan heeft de puber ook een duidelijke houvast en kun je het het beste in goede banen leiden.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:15

Bij honden is het ook zo dat ze op bepaalde leeftijden hun plaats willen bepalen. In de pubertijd doen ze dat vaak opnieuw. Ze proberen dan hoger in rang te komen... hoe je dit gedrag wilt benoemen maakt niet uit. Ik vind dit typisch puber gedrag mits er geen lichamelijke klachten zijn.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:18

Een paard zal niet bij zichzelf denken "Ik heb vandaag geen zin, laat ik eens gaan proberen hoe ver ik kan gaan."

Als de verhoudingen of de 'taak' voor je paardje onduidelijk is zullen ze zelf iets gaan bedenken wat ze gaan doen omdat ze niet weten wat ze moeten met die onzekerheid.
Hetgene wat jij kan doen is duidelijk zijn tegen je paard, laat hem duidelijk en op een vriendelijke manier weten wat je van hem wilt, dan zal dat zogenaamde 'uitproberen' ook stoppen.

Succes met je paardje! :)

ValerieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:15

Fjorden zijn altijd wat eigenwijzer, daarom gewoon goed opvoeden inderdaad.
Wat je ook kan proberen is grondwerk zodat je het vertrouwen tussen jullie wint.
Dat kan ook nog eens helpen :D
Succes met je fjord!

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:54

indd veel grondwerk gaan doen. Dat hebben wij ook gedaan vanaf het moment dat we hem kochten een jaar geleden. Hij is nu ook 4 en merk ook dat hij toch nog grenzen probeert te verleggen maar laten heel duidelijk merken dat we daar niet van gediend zijn en dan weet hij het ook. Als we loslongeren en hij loopt braaf zijn rondje dan hoeft mijn dochter alleen maar een stap opzij te zetten en hij draait al om en gaat de andere kant op en loopt verder en zodra ze in het midden op haar hurken gaat zitten is dat voor hem een teken dat hij naar haar toe mag komen en doet dat ook gelijk en staat dan ook netjes voor haar stil en ze beloond hem met een schouderklopje. Soms maken ze er ook een spelletje van en dat vind hij geweldig. Zo blijft het ook leuk voor hem en je hebt een paardje die respect voor je hebt.