welke hengst voor Parco x Animo merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XMaaiike

welke hengst voor Parco x Animo merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 15:03

Graag een hengst die werkwilligheid en genoeg "bloed" doorgeeft, ze mag wel wat pittiger/heter.
Merrie is erg nuchter en vrij koppig, wat overbouwd, galop is voldoende maar zou zeker verbeterd kunnen worden.
kleiner zeker niet, ze is zelf ong. 1.64 m.
Ben echt een leek qua springhengsten, ivm blessure paard willen we dit jaar veulentje bij doen (we fokken veulentje voor onszelf)
dus suggesties :D graag onderbouwd.
De hengst Cartano heb ik gezien en sprak mij wel aan, maar er zijn ZOVEEL springhengsten en zit er totaal niet in..

filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=zlhxUN-T ... e=youtu.be
pedigree: http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/56565

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door XMaaiike op 07-05-12 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

LecyTinker

Re: welke hengst voor Parco x Animo merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:10

alme z en darco... _O- geen wonder dat ze een tikje koppig is. Ik heb een almedeux gehad en daar was ook geen land mee te bezijlen. Geweldig paard, zolang je er maar niets van verwachtte.
Ben persoonlijk wel een fan van Parco. Als 2 jarige zien vrijspringen en vond hem toen al geweldig.
Toch is het niet echt een special op springen gefokte merrie. Wil je die kant uit gan, dan zou ik zeker voor een hengst kiezen die echt puur voor de springsport is gefokt.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 15:12

ik weet het :P
ook dat klopt, het is nu dat ze een blessure heeft en toch stil staat, en we het puur voor onszelf willen doen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:21

persoonlijk zou ik er een hengst op zetten die zowel dressuur als springen vererft. Zoals je zegt mag er wel wat verbetering worden aangebracht in haar galop.
Ik zou zo snel geen hengst kunnen aandragen, omdat ik al weer een tijdje uit de bwp wereld ben, en mijn favorieten al weer wat verouderd zijn. Maar er zijn echt heel erg veel bokkers die hier met hun neus bovenop zitten die absoluut een goede hengst zouden kunnen aandragen.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:15

Een springhengst met goede bewegingen is Crescendo. Heb deze hengst tijdens de hengstenshow op stal zien staan en was erg kalm. Onder het zadel is hij ook werkwillig.
http://breemeersen.be/2012/hengsten.php ... 01&taal=nl

Nog een hengst met springafstamming, die goed beweegt is: Chacco Me
http://www.youtube.com/watch?v=QYNN-Q53BjY

Was dit jaar op de hengstenshow ook weg van deze:
http://www.roshoeve.be/nl/paarden/Joop-111-x-
http://www.youtube.com/watch?v=KKxh-mhkIqY
Helaas wel nog geen veulens van, aangezien hij dit jaar maar goedgekeurd is.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:44

Ze kan wat bloed gebruiken in haar bouw, zou kijken naar een zoon van heartbreaker.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:59

Allereerst wat een prachtige lijn heb je!
Toch gek dat ze niet te groot is.
Ik zou bijzo'n merrie blijven bij bewezen/aparte hengdten.
Ik weet niet wat je budget is, maar bijvoorbeeld
Plot blue zou ik heel mooi vinden hierop. Hengst met veel body en groot. Mogen maar 20 merries per jaar in nld mee gedekt worden (meer (info via pb) maar zou het zeker proberen!! (moet je wel snel zijn).
Ik zou overigens op springen fokken, is zonde omdat niet te doen met zo'n lijn! Overigens een goed springpaard kan ook gewoon voor een 7en stappen en draven (anders vind ik hem niks waard in ieder geval ;)).
Darco zou ook mooi zijn alleen krijg je dan nog meer op et grove gefokt en En parco en animo en abgar... (het is een wonder dat deze braaf is :=) dus dan nog darco erop zou misschien iets tveel vh goede zijn ;)
Cumano zou mooi zijn maar is erg duur en bevruchtte slecht (kan verbeterd zijn nu hij uit de sport is)
Nabab de reve zou ook kunnen maar geeft niet te mooie paarden
King kolibri zou heel mooi passen (voert bloed van libero) is denk ik alleen maar via diepvries gezien hii naar usa is.
Emerald hengst die harry smolders rijdt ook heel stoer beest.
Landjonker is ook diepvries heeft hele mooie moederlijn (lijn van cumano)

Op foto zou je zeggen dier moet meer bloed hebben maar met meeste hengsten die veel bloed hebben fokken wisselend qua maat. Dan zet ik er persoonlijk liever wat zwaardere op met mooie moederlijn.

Maar favo blijft mii toch plot blue maat beweging geweldige moederlijn en toch bloed genoeg!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:49

Edit zie nu ook dat er nog rigoletto achter zit wauw (te koop :D? :=)

(plot blue is een mr blue uit de zelfde moeder als oa oklund)
Iets met ramiro bloed zou ook mooi passen ik zag er vd week een in nrps blas (rico s ofzo?)
Loopt aardig dressuur (lichte tour of zoiets) ggk dekhengst niet duur en kreeg een goed voor springen. Grote maat maar heb verdere lijn nog niet bekeken.

Zirocco blue zou ook kunnen maar ben ik persoonlijk niet zo'n fan van.

Zit te denken voor iets duits maar kom nog nergens op :?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:24

colette_007 schreef:
Allereerst wat een prachtige lijn heb je!
Toch gek dat ze niet te groot is.
Ik zou bijzo'n merrie blijven bij bewezen/aparte hengdten.
Ik weet niet wat je budget is, maar bijvoorbeeld
Plot blue zou ik heel mooi vinden hierop. Hengst met veel body en groot. Mogen maar 20 merries per jaar in nld mee gedekt worden (meer (info via pb) maar zou het zeker proberen!! (moet je wel snel zijn).
Ik zou overigens op springen fokken, is zonde omdat niet te doen met zo'n lijn! Overigens een goed springpaard kan ook gewoon voor een 7en stappen en draven (anders vind ik hem niks waard in ieder geval ;)).
Darco zou ook mooi zijn alleen krijg je dan nog meer op et grove gefokt en En parco en animo en abgar... (het is een wonder dat deze braaf is :=) dus dan nog darco erop zou misschien iets tveel vh goede zijn ;)
Cumano zou mooi zijn maar is erg duur en bevruchtte slecht (kan verbeterd zijn nu hij uit de sport is)
Nabab de reve zou ook kunnen maar geeft niet te mooie paarden
King kolibri zou heel mooi passen (voert bloed van libero) is denk ik alleen maar via diepvries gezien hii naar usa is.
Emerald hengst die harry smolders rijdt ook heel stoer beest.
Landjonker is ook diepvries heeft hele mooie moederlijn (lijn van cumano)

Op foto zou je zeggen dier moet meer bloed hebben maar met meeste hengsten die veel bloed hebben fokken wisselend qua maat. Dan zet ik er persoonlijk liever wat zwaardere op met mooie moederlijn.

Maar favo blijft mii toch plot blue maat beweging geweldige moederlijn en toch bloed genoeg!

Darco? Dat is inteelt en geen lijnteelt in dit geval!

Ik vind je merrie erg op Parco lijken, vooral in zijn jongere jaren.
Ga dan toch aar mijn favorieten in de groep gooien.

Saros van 't gestelhof. Het is een schat van een hengst. Vererft erg goede gangen en een super karakter. Heeft meer dan genoeg springbloed in zich en heet zichzelf meer dan genoeg bewezen.
Ik heb altijd een veulen van hem willen hebben, maar mijn merrie was een randal z x Landadel, dus Ramiro zat te dicht in de bloedlijn dan.

Nabab de reve (zoals al gemeld werd) heeft zichzelf ook behoorlijk bewezen, maar geeft niet alleen minder mooie vormen doo, maar kan ook minder op karakter doorgeven.

Warkant van 't gestelhof is mijn tweede favo hengst in de wereld (Saros en Clinton delen een eerste plaats.) Hij geeft lieve karakters door, heeft zichzelf bewezen en ook in deze hengst heb je beweging en springkwaliteiten.

Ik kan nog wel even doorgaan voor je, maar dit zijn allemaal al bewezen hengsten en dus een hogere dekkosten.
Dus zoals ik al zei, wil je jongere hengsten, dan ben ik niet zo heel goed op de hoogte ( ben paar jaar geleden overgestapt op irish cob) MAAR ik zou als ik jouw was wel binnen het bwp blijven. Maar goed, dat zou mn persoonlijke keuze zijn.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:57

Darco woeps :+ zat stuk te lezen erover vandaar maar dat gaat idd niet :=
Warkant is idd ook mooi.
Saros ken ik zo ff niet denk ik

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:45

Colette, Darco is ook behoorlijk aan de prijzige kant nu er alleen nog diepvries sperma is van hem.

Toen ik opgroeide had ik een zwak voor Dark D'Amour. Maar tja, die heeft al een tijdje geleden het loodje gelegd!

Utrillo van de Heffinck vind ik ook helemaal geweldig. Ik heb hem als 2 jarige zien vrijspringen en mensen, wat zat ik te smullen om die hengst. Maar tja, wat wil je... Clinton x heartbreaker!
Oh hemel... ik zou er haast weer terug voor overstappen op BWP!
OF Upsilon van de Heffinck Clinton x Darco ...( hoewel ik geloof dat dit derde generatie is, dus lijnteelt en geen inteelt, maar moet eerlijk zeggen dat ik denk dat er genoeg geweldige hengsten zijn om ook lijnteelt te voorkomen) heb hem gelijk met Utrillo zien springen als 2 jarige en dat waren toch de 2 die mij echt zijn bij gebleven van toen. En natuurlijk werd Clinton ook nog een keer de ring rond gereden en toen was voor mij de avond compleet!

Maar goed, ook hier heb ik het weer over hengsten die zich bewezen hebben op veel gebieden en de dekkosten zullen dus ook niet gering zijn.

*zucht, zwijmel*

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:29

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:29

Misschien ook nog een hengst om naar te kijken: Vittorio

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:39

Mosh schreef:

Vittorio geeft over het algemeen hele felle veulens. Wij hebben een merrie van hem staan. Ze fokt heel erg goed maar is onder de man eigelijk niet te doen. Misschien is dit ook wel een geval apart hoor :P Heb in ieder geval gehoord dat veulens van Vittorio over het algemeen vrij pittig zijn in de omgang. Maar misschien met zo'n rustige merrie dat het een goede combi wordt ;)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:07

lyanne_sanne schreef:
Mosh schreef:

Vittorio geeft over het algemeen hele felle veulens. Wij hebben een merrie van hem staan. Ze fokt heel erg goed maar is onder de man eigelijk niet te doen. Misschien is dit ook wel een geval apart hoor :P Heb in ieder geval gehoord dat veulens van Vittorio over het algemeen vrij pittig zijn in de omgang. Maar misschien met zo'n rustige merrie dat het een goede combi wordt ;)

Hoe is ze onder het zadel dan?

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:20

Amper te doen! Deze merrie is misschien ook wel een geval apart hoor. Heel angstig en onzeker over zichzelf. Ze is destijds ingereden en kwam na 2 maanden weer naar huis maar was toen nog onvoldoende doorgereden dat het echt veilig was. 2 maanden daarna hebben we het weer opgepakt. Je kon er amper opkomen en ze bleef maar steigeren/bokken/achteruit lopem. Nu zijn we sinds een week weer begonnen ( na haar veulen) en gaat het redelijk. Is nog heel angstig met opstijgen maar is ze wel vooruit te krijgen ;)

Ik weet niet of alle Vittorios zo pittig zijn onder het zadel hoor! Maar deze in ieder geval wel :P

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:42

ken ook een zesjarige Vittorio en die heeft ze ook niet allemaal op één rij :)

annibl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:51

Thunder van de Zuuthoeve