[TI] Welke hengst vinden jullie bij Caily passen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Welke hengst vinden jullie bij Caily passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 13:54

Sinds kort ben ik in bezit van Caily. Als alles een beetje gaat zoals ik hoop/verwacht dan mag ze volgend voorjaar gedekt worden. Voor mezelf heb ik al drie hengsten op het lijstje staan, maar ik ben ook wel benieuwd wat anderen zouden doen.

(foto 2008)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Caily is een 12-jarige merrie die al vier keer eerder een veulen op de wereld heeft gezet.
* Fygo, 2005, vader Gulliver O'Britain, afgelopen jaar 2e premie NSvT 195 pnt (cob, 7,0)
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 7105_n.jpg
* Bayliss, 2007, vader Garish vd Vrijheidshoeve, op de foto een jaar oud
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-
ash4/407304_119926604801109_100003513112980_74854_1789469041_n.jpg
* Crystal, 2008, vader Garish vd Vrijheidshoeve, als 3-jarige 2e premie NSvT 198 pnt (Grai, 6,5)
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0535_n.jpg
* Finnely, 2011, vader Garish vd Vrijheidshoeve; 2e veulenpremie NSvT 131 pnt
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8691_n.jpg

Caily is ongeveer 1.51m hoog. Als 4-jarige (8 jaar geleden dus) heeft ze een 2e premie gehaald bij het NSvT (cobtype). Mindere puntjes waren steil achterbeen, weke rug en geen kracht in de beweging. Ik ben niet stamboek gebonden wat betreft hengstenkeuze; een goede match vind ik veel belangrijker. Mijn doel is een cobtype Tinker te fokker met een hoogte van rond de 1.50m - 1.55m. Goede beweging en een pittig, maar eerlijk karakter. Verbeterpuntjes zouden dus de steile achterbenen zijn en de kracht vd beweging. Haar weke rug vind ik persoonlijk reuze meevallen, zal wel zijn dat ze toen nog in de groei was...

Barst los zou ik zeggen :D Ik hoop op wat serieuze, onderbouwde reactie's O:)
Laatst bijgewerkt door Caily op 07-05-12 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Chay_Flame

Re: Welke hengst vinden jullie bij Caily passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:02

Ik neem aan dat je ook haar minpunten wilt verbeteren? Aangezien je bij het fokken alleen praat over de maat en het karakter!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 14:07

Uiteraard. Heb het er even bij gezet, missen van de kracht in de beweging en steile achterbenen zou ik graag verbeteren. Ik mis bij Caily als ik naar haar kijk tov mijn andere merrie de welberoemde appeltjesvormige kont: http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 7777_n.jpg . Planning is om haar dit seizoen ook weer te laten keuren, ben ook erg benieuwd wat er daar gezegd gaat worden...

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:30

hele tekst getypt, klik ik verkeerd :+

dus even korter:
- ik zou nalv de foto's juist eerder een hengst met een meer uitgesproken bovenlijn kiezen :?
- achterbeen kan ik niet beoordelen vanaf deze foto's
- zowel merrie als nakomelingen lijken me laatbloeiers, dus ik zou me op dit moment niet gaan blind staren op eerdere nafok
- foto's zijn zeer wisselend qua beeld, waardoor beoordelen moeilijk wordt. op de eerste foto vind ik bv haar beenwerk wat minder en op de 2de niet

Ik zou adhv deze gegevens op zoek gaan naar een hengst van circa 1m50 (enkele cms op of af), met een mooie bovenlijn, middelzwaar tot zwaar beenwerk, en een bovengemiddeld goede draf (oa, gangen in het algemeen). Als de gangen erin zitten, zit het met dat achterbeen ook normaliter wel goed.
Aanwezigheid van voldoende behang spreekt uiteraard voor zich.

ik weet dat je Bruce op je lijst had staan voor Luna, dus misschien ben ik bevooroordeeld ;) maar ik zou Bruce eigenlijk een prima combi vinden. Al moet ik zeggen te weinig op zn gangwerk te hebben gelet :o

kleine edit na nogmaals foto's te hebben bekeken ;)
de rug van de hengst mag wel wat korter. haar rug lijkt vlak na de schoft wat week doordat hij naar bekken/croupe toe wat recht/vlak is
dus een hengst met een wat kortere rug en mooi uitgesproken toplijn
maar goed, dat is vnl in me opgekomen nalv de eerste foto, welke niet ideaal genomen is en al dateert.
op de andere 2 is haar rug niet echt goed te beoordelen

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:20

Qua grote misschien iets te groot. Maar voor je beweging, achterhand en zeker de rug (altijd goede comnplimenten over de bovenlijn) zou noedel niet eens zo gek zijn. Hij is een. Middelzwaar/zwaar type. Denk dat het best een leuke combi is..

Maar ik zal niet alleen noedel te zeggen :+ dan denk ik dat Forrest ook een leuke is voor Caily. Al weet ik niet precies hoe die qua gangenwerk zit.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 20:04

Foto van vorige week
Afbeelding

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:28

Ik zou King hier wel een goede hengst voor vinden.
Is alles wat je op noemt.
Pittig maar eerlijk , 3 goede gangen vooral de draf. Veel behang en een wat zwaarder type.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:36

Misschien niet wat jij, en/of anderen met jou, graag willen horen, maar er zijn ONWIJS VEEL paarden en er worden nog steeds relatief gezien ONWIJS VEEL tinkerveulens geboren.
Realiseer je dat er een kans bestaat dat je het veulen niet zo makkelijk kunt verkopen, de markt is over-verzadigd. Heb jij de ruimte, zowel qua plaats als financieel, om een veulen aan te houden, ook als je het langere tijd niet verkoopt?
Wat zijn je eisen m.b.t. nieuwe eigenaren van een te fokken veulen bijvoorbeeld? Of is iedereen al snel een leuk baasje?

Sorry, maar ik verbaas mij er echt vrijwel dagelijks over hoe gemakkelijk er met het fokken van veulens wordt omgegaan (en hoe er dan later geklaagd wordt dat ze het veulen maar niet kwijt raken en het uiteindelijk voor een appel en een ei aan de eerste de beste wordt meegegeven omdat er geen plaats en geld voor blijkt...)
Als je fokt ben je i.m.o. aan het ongeboren leven verschuldigd dat je dit een goed plaatsje kunt geven, is het niet op een nieuw adres bij een kundige eigenaar dan moet je zeker weten dat dat bij jezelf is, ook voor langere tijd.....

Fokken is niet alleen maar droog wat “verbeterpuntjes” aangeven en een “fokdoel” opstellen, het gaat in de eerste en allerbelangrijkste plaats om een nieuw paardenleven wat je op de wereld zet. Het is geen prestige-dingetje, of misschien beter gezegd, dat zou het i.m.o. niet moeten zijn.

(en pittig is naar mijn idee dan juist geen cob-eigenschap :+ hoeven geen slome dieren te zijn, maar bij een karakterbeschrijving “pittig” denk ik niet 1,2,3 aan een tinker.....)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:10

Ben benieuwd welke hengst het zal gaan worden.

Blijkbaar mag je geen intresse hebben bericht daarom aangepast
Laatst bijgewerkt door _Patrick_ op 07-05-12 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 22:36

Het veulen zal hoogstwaarschijnlijk op den duur als opvolger van moeke gaan dienen dus verkoop heb ik niet zoveel mee te maken. Mocht het nou echt niet zien zitten om het kleintje aan te houden komt het te koop, maar koop ik er een ander veulen voor terug, dus een verhoging van het marktaanbod zal dit veulen niet zijn.

De drie hengsten die ik zelf in gedachte heb zijn Collin, Shenco en Tolkien.

Collin uiteraard omdat ik jarenlang groot fan van hem ben, hij heeft voor mij een enorme X-factor. Zijn nakomelingen net zo, daar heb ik een enorm zwak voor. Ik vind het een prima gebouwd paard waar ik niet veel op aan kan merken. Daarbij is zijn gangenwerk erg sterk en hij heeft en geeft een karakter wat ik persoonlijk erg fijn vind om mee te werken.

Shenco is een zoon van Collin, uiteraard dus een Tinker waar ik een zwak voor heb. De moeder van Shenco is een mooie cobmerrie. Als je het mij vraagt zie je dat ook wel terug in de nakomelingen die ik tot nu toe heb gezien, die ik toch wel net iets zwaarder acht dan die van Collin zelf. Daarbij is Shenco homozygoot voor bont. Een goed paard heeft geen kleur, uiteraard, maar mijn voorkeur gaat wel uit naar bont, en omdat ik weet dat Caily dus al eerder een eenkleurig veulen heeft gegeven zou dit een doorslaggevende factor kunnen zijn.

Tolkien is mooie middelzware hengst waarmee ik denk zeker het zwaardere en goed behangen beenwerk van Caily te kunnen behouden. Ook hij geeft mooie cobs als nakomlingen en is homozygoot. Alleen twijfel ik over zijn achterbenen; ook die lijken wat steil.

Noedel vind ik een twijfelgeval, niet de hengst zelf, maar ik zou graag eerst wat nakomelingen van hem zien, dus wacht nog even met hem toevoegen aan m'n lijstje.

Bruce vind ik inderdaad erg leuk, maar hij meet maar 1.42m....

Forrest en King; allebei leuke hengsten, maar voor mij persoonlijk niet een X-factor :o

@Marja, snap eigenlijk niet waarom je met niet gewoon Pb't als je benieuwd bent (of je had me niet van fb moeten gooien)

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:41

Dus je koopt een merrie en die is net koud binnen (of heb je haar nog niet eens?) en je hebt het nu al over een opvolger "fokken" :? Lekker bezig :n
Paarden zijn meer dan een stuk speelgoed..... (en wees eens blij met wat je hebt!)

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:45

Als het aan jou ligt mag niemand meer fokken geloof ik?

Lotte heeft haar droom merrie gekocht nu , laat haar plannen maken en dromen voor de toekomst, ze moet het toch echt allemaal zelf weten hoor ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:46

Kinsealy, zulke opmerkingen hoef je niet te maken natuurlijk. Heeft ts niks aan. Ik koop toch ook een merrie met oog op de fok. Lotte heeft bij het uitzoeken van een merrie ook al in gedachten gehad er eenvp veulen mee te fokken en daar een selectie mee gemaakt. Mag dat niet meer :? Een paard kopen om mee te fokken? En ze houd het veulen ook nog zelf. Wat is daar mis mee :?

Inderdaad, als het aan jou ligt moet er maar niet gefokt worden.... Prima als je dat vind. Maar tegen mensen die goed doordacht willen fokken zijn het verspilde woorden.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:50

Je hebt pb Lotte, Ik bepaal zelf wel wie ik wel op fb wil of niet.

Ik denk dat na alle berichten van de ts(kwa paarden kopen etc etc daar misschien de reactie van kinsely vandaan komt.)
Dat is haar mening ieder mag z'n mening geven toch?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 23:04

Ik heb inderdaad Caily nog maar net, en ik ben enorm blij met haar. Garantie kan ik natuurlijk niet geven (denk aan financiele nood oid), maar verder mag Caily hier blijven tot haar dood. Ze is voor mij als een lot uit de loterij. Ik bewust ervoor gekozen mijn jongere paardje weg te doen (overigens niet als reden dat ze zo jong is) en nu de keuze gemaakt voor een wat ouder dier zodat ik er nu vanalles mee kan gaan ondernemen; ze is nu in de bloei van haar leven.

Maar wees realistisch, ze zal niet eeuwig jong blijven. Als ik haar volgend jaar laat dekken zal er, als alles goed gaat uiteraard, over twee jaar een veulen naast staan. Een veulen wat hier meer dan welkom is en ik rustig de tijd wil geven om uit te groeien tot een prachtige Tinker. Tegen de tijd dat het diertje qua leeftijd er klaar voor zal zijn in de voetsporen van moeke te treden zijn we dus 6 a 7 jaar verder. Dan is Caily 18/19. Als ze dan nog net zo fit is als nu heb ik gewoon heerlijk twee dieren om mee bezig te zijn, maar zo gek is de gedachte toch niet dat ze er dan wel eens aan toe zou kunnen zijn om het wat rustiger aan te gaan doen?

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:37

@puur en @cp112 Ik beslis niet wat iemand “mag” of niet.....
Feit blijft dat er nog steeds (te) veel gefokt wordt en je je af kunt vragen of dat verstandig is. Leuk dat mensen allemaal een leuk veulentje willen, prima, niks mis mee, maar waar het mij om gaat is wat gebeurt er met die dieren later. Er zijn genoeg rassen waarbij veulens en jonge dieren op adressen belanden waar je ze liever niet ziet of erger (of misschien niet erger) bij de slager. En in het aller ergste geval moeten ze eerst een klöte reis naar het verre buitenland maken om daar geslacht te worden, want zo werkt het namelijk wanneer er een marktoverschot ontstaat. Dus dan kan iedereen leuk veulentjes gaan fokken, al dan niet doordacht, maar dan mag ik, en anderen met mij ;-), zich best afvragen of dat voor het ras en voor de dieren ansich goed is. ;-)

In de UK en Ierland lopen hele kuddes rond die in de winter niet voldoende te vreten krijgen en paarden worden her en der gedumpt daar, dus men kan echt wel van een tinker/ cob overschot in Europa spreken. Algemeen dierenwelzijn staat voor mij boven het hebben van een leuk veulentje in de wei, want elk leuk veulentje is er 1. Dit los van het fokken van een veulen van TS maar algemeen bedoelt n.a.v. de commentaren van puur en cp.....

Daarnaast kan TS haar droompaard hebben gekocht, no offense, maar kortgelden was haar droompaard een ander paard en daarvoor weer een ander..... Het zal aan mij liggen, maar daarnaast vind ik het raar dat wanneer je een paard koud op stal hebt staan je het al over een opvolger hebt. One step at the time zou ik zeggen, maar dat zal vast mijn beperkte visie zijn. ;-)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 00:13

Inderdaad een beperkte visie; die van achter een beeldscherm. En schijnbaar heb je ook maar de helft van het verhaal mee gekregen, maar ach, dat is je vergeven, want niet alles staat openbaar op bokt. Snap alleen niet zo goed waarom je zelf dan wel nog fokt.

Enne, dit is puur qua oriëntatie he, zoals ik in de openingspost al aangeef, als alles gaat zoals ik hoop dan mag ze volgend voorjaar op bezoek bij een leuke man. Het gaat hier alleen wel om een nieuw leven, inderdaad niet om een stuk speelgoed, dus het is niet een beslissing die ik in een dag wil maken. Wie weet worden hier hengsten genoemd die mij niet zo 1.2.3 te binnen schieten maar zeker wel interessant zijn om eens naar te kijken.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 00:27

Even voor jouw info, ik fok op dit moment helemaal niet.... Dus waar je die info vandaan hebt :? Zal wel iets van een klok en een klepel zijn....
Maar voor jouw info en geheel niet ontopic of to the point, daarnaast zij de omstandigheden ook nog eens anders en compleet onvergelijkbaar; er staat bij ons één drachtige merrie die niet van ons is die een nakomeling van mijn (ex)hengst verwacht die de opvolger moet worden van die betreffende merrie die de eigenaar al een jaar of 10 in bezit heeft, ben je even bij ;-) Dit jaar wordt er, vanwege de overwegingen die ik eerder noemde, ook geen merrie gedekt. ;-)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 07:25

het is een leuk cobtypje,

wil je in het bont blijven of mag het ook naar effen?

(weet niet of ze dekken dit jaar)
Anders lijk douglash me een leuke combi
O bryan Leuk kwa type misschien wat zwaar.

Over het wel en niet fokken hou ik me helemaal buiten, je moet doen wat je zelf wilt maar in gedachte houden dat je misschien het veulen wat langer moet houden, en dat je een goed spaarpotje hebt staan voor onverwachte zaken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:22

Wel of niet fokken in deze tijden lijkt me inderdaad een andere discussie die beter in een eigen topic gevoerd kan worden.

Als ik kijk hoe ze zondag na aankomst bewoog dan mis ik niet overdreven veel kracht in haar beweging hoor := Ben het wat dat betreft ook niet echt eens met het stamboek.
Wat ik wel bij haar mis is lengte in haar voorbeen. Ze heeft erg korte voorbeentjes, ik denk dat je wel een hengst moet zoeken die daarin wat lengte doorgeeft. Kort op kort kan heel kort worden, en gezien je huidige ambities denk ik niet dat dat wenselijk is.

Dat ze tot aan haar dood blijft vind ik tot slot wat voorbarig. Luna zou het ook helemaal zijn en die staat nou ook te koop. Geen verwijt wat betreft de verkoop, maar ik vind het wat voorbarig om bij een paard wat je nog geen drie dagen hebt dat al te zeggen :)

Caily is verder een hele leuke, aansprekende merrie, met de juiste hengst denk ik dat ze best een leuke nakomeling kan geven.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:01

Ik denk dat je gewoon lekker moet doen waar je zin in hebt hoor ...
Ik heb hier ook een merrie staan die de fok ingaat , maar pas opnieuw gedekt gaat worden als het veulen daadwerkelijk verkocht is .
Ik ben nu ook met nog een merrie bezig en die krijg ik waarschijnlijk gedekt.

Laat iedereen doen waar ze zin in hebben , natuurlijk denkt men er heus wel aan of er ruimte is om het veulen aan te houden .
Diegene die dat niet doet , moet zijn veulen op een gegeven moment versjacheren en denkt de volgende keer wel na ,eer het de merrie laat dekken.

Nu ja , Ik vind dat je een mooi paard hebt kunnen kopen en als ik het zo zie en de keus van jou alszijnde hengst , dat ik Tolkien en Noedel het mooiste erbij vind passen !

Veel plezier en succes bij het uitkiezen van je hengst !
xx

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:17

ik denk dat zowel collin als tolkien een goede match zouden zijn. ik twijfelde nog even met Ryon *welke ik onwijs vind!* maar denk dat caily net wat zwaarder is.. maar daar kan ik me op verkijken