zomereczemer+drachtig, wat te doen met dekens????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke64

zomereczemer+drachtig, wat te doen met dekens????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 20:10

hallo Iedereen
Ik ben een trouwe bokt-er, pas geregistreerd, volgde tot hiertoe "passief".
Dat even terzijde. In oktober vorig jaar is de hengst uitgebroken op stal. Mijn merrie was het "slachtoffer" en was gedekt. Ik heb haar een spuit laten geven tegen zwangerschap (hengstigheidsspuit). Blijkbaar heeft deze niet geholpen en is mijn merrietje toch zwanger. Daar ben ik iets meer dan een maand geleden achter gekomen omdat ik een volledige check-up wou doen omdat ze al een tijdje niet in haar normale doen was. Ja ja ze as dus zwanger en al halfweg...
Er is niets meer aan te doen en ze zal het dus moeten uitdragen.
Nu heb ik een vraagje: mijn merrie is een zomereczemer en ze moet in september bevallen (10 september). Normaal gezien heeft zij haar eczeemdeken aan tot eind september. Maar ja als ze hoogzwanger is zal ze misschien niet meer in haar dekens kunnen en als ze er wel nog in kan, hoe doen jullie dat dan??? Als ze hoogzwanger is, doen jullie dan het deken uit (is het dus met ander woorden "kiezen of delen"?) en haar laten schuren? of houden jullie deken aan bv enkel overdag? En eens het veulen er is, doen jullie dan deken terug aan?? hoe moet veulen dan zijn mammie "herkennen" en zijn "weg vinden" naar de uier???
Alvast bedankt

opisop_shop

Re: zomereczemer+drachtig, wat te doen met dekens????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:13

heb je al eens andere opties geprobeerd, behalve de deken?
Er zijn veel goede ervaringen met Derfen (een smeersel), zijn genoeg paarden die dan zonder deken kunnen lopen, misschien zou je dat tijdelijk kunnen gebruiken desnoods?
Stel anders hier je vraag ook even, veel ervaringsdeskundigen;
[MD] Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Marieke64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 20:16

ja ik smeer haar staart en manen in met befix. Maar ze heeft het overal...ze heeft het op buikje ook, en dan gaat ze altijd buiktrampellen, maar dat gaat ze nu niet meer kunnen doen... ik kan ze niet volledig insmeren :-( dus ik smeer haar in en dan krijgt ze nog deken aan voor alle zekerheid

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:19

bij ons lopen ijsjes met exeem en krijgen ook veulens, gaat altijd goed .
De buikflap kan je heeeeel groot maken .

Veulen wil nog wel is bij andere mams proberen te drinken, maar dat hebben ze snel enoeg door dat ze de verkeerde te pakken hebben haha

Marieke64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 12:59

dankjewel voor jullie reactie
Doe je dan deken uit als ijsjes moeten bevallen of laat je deken aan? Ik heb schrik dat ik te laat ga zijn om deken nog uit te doen...stel: alarm gaat af,dan ligt ze al neer...dan kan je deken niet meer uitdoen? In nood knip ik deken gewoon open natuurlijk ;-)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:57

Ik weet niet of je je merrie dan 's nachts binnen heb. De meeste merries bevallen 's nachts en dan zou ze 's nachts binnen zonder deken kunnen.

Ik ken ook mensen die alleen het hals deel gebruiken. Dat tijdelijk doen op het moment dat je merrie echt bijna uitgerekend is, is ook een mogelijkheid.
Het kan natuurlijk goed gaan, maar ik vind het maar eng, een veulen bij een merrie met deken.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:05

hier overdag op land met deken, snacht zonder deken op stal onder de cam.

De veulens wennen er snel aan , en een merrie zonder deken tot bloedens toe is ook niks.
Gewoon regelmatig controleren of alles goed zit, geen los hangende sluitingen enzo

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:14

nog een tip , smeren mer derven....echt het werkt super !!!

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:43

Ik spray met een anti-vliegen middel en ik smeer verschillende zalfjes in staart en manen.
Normaal heeft ze nu al een deken op en schuurt ze ook nu al, tot nu toe gaat het goed. Staart is aangevreten door t veulen maar nog niet geschuurd evenals de manen :)

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:45

ik heb nog even na gevraagd op stal , en op het laatst de buikflap weg laten ....die zal ook wel niet meer passen dan haha

Marieke64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 20:15

ja ze komt snachts zowieso binnen. Ik ga haar altijd rond val-avond binnenhalen (17u), Als ik dan nog rij met haar is het met rij-deken aan. Haar eczeemdeken kan ik wel ruim verstellen in buikomvang. Maar inderdaad ik vind het ook maar eng en zeker als ze zou moeten bevallen. Ik denk dat ik voor overdag deken aan ga, snachts uit en tegen als het echt zover is enkel halsstuk aan... liever geen risico's nemen. Eens het veulen er is, zou ik dan proberen van deken aan te doen zonder buikflap dat veulentje zijn "wegje" vindt naar de uier. Het is hopelijk niet voor lang meer dan... begin september bevallen dus tegen oktober zou ik waarschijnlijk dekenloos kunnen.

Zijn er bepaalde sprays voor vliegen etc die niet mogen gebruikt worden bij zwangere merrietjes? Tegen de befix dazenspray kan ze niet (herstenolie-allergie) dus ik gebruik de zimpy.

@gaapje : derven is dat een creme? heb je soms een link?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:18

mijne heeft het in lichte vorm en heeft genoeg aan een vliegendeken,
ik heb hem afgedaan voor ze moest bevallen :j eenmaal dat het veulen er was (en toen het 2 weken oud was) deken weer opgedaan, veulen kon nergens in 'klem' komen te zitten, en wist de melkbar zonder problemen te vinden (wel goed opletten of het veulen drinkt)

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 04:23