hallo, weet iemand hoe een DNA test moet en in zijn werking gaat? Want ik heb een pony en ik zou graag wat meer over hem willen weten, wie zijn ouders bijvoorbeeld zijn of of hij nog broertjes en zusjes heeft.
Je kunt niet lukraak DNA naar het stamboek sturen en wachten wat er uit komt. Ik heb bij mijn vorige pony DNA test laten doen bij het NRPS, door haren op te sturen + haren van de moeder (en haar stamboekregistratie) en een stamboekpapier van de volle zus erbij. De vader stond al in het bestand. Ze gaan dan met die haren DNA profiel maken en het matchen met de vader en moeder van het paard, om te kijken of het echt familie is. Als je geen idee hebt wat de ouders zijn van je paard, dan is het zoeken naar een speld in een hooiberg...
oke, in ieder geval bedankt voor de informatie. Maar toch zou ik graag op een of andere manier willen weten wie zijn ouders/broers/zussen zijn. weet je dan nog een andere manier om hier achter te komen?
Als je niet weet wie de fokker is en geen enkel vermoeden hebt wie de ouders zijn, dan geef ik je zeer, zeer weinig kans. Als je pony bij een stamboek is ingeschreven, kun je daar navragen of ze je misschien nog iets op weg kunnen helpen. Maar gezien je vraag vermoed ik dat hij een "gewoon", rasloos paspoort heeft. In dat geval denk ik dat je het nooit zult kunnen achterhalen. Enige tip die ik dan kan bedenken: via de vorige eigenaar proberen de eigenaar daarvoor, en daarvoor, etc. te achterhalen om zo bij de fokker uit te komen.