tips voor de verkoop van een hengst veulen gevraagd...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

tips voor de verkoop van een hengst veulen gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 18:54

Vorig jaar heb ik een merrie gekocht. Geheel onverwachts bleek zij gedekt te zijn.
12 April is ze bevallen van een prachtig gezond hengst veulen.

Nu kan ik hem niet houden... ik heb er gewoon geen tijd/ruimte voor helaas -O-

Helaas is de markt zoals iedereen wel weet belabberd. En nu zit het voor deze kleine vent niet mee... hij is dus hengst, hij is zwart en heeft geen papier...

Ik heb hem dus van de week op internet gezet (wees niet bang, hij blijft voorlopig nog bij mams)
Ik vraag me af of jullie nog tips hebben!
En wat ik kwa prijs moet vragen, om er niks voor te vragen vind ik te riskant (dat hij toch naar de slacht gaat) maar aan de andere kant, als je hem gratis kan krijgen, waarom zou je dan betalen?

Dit is de advertentie;
http://www.bokt.nl/markt/ad/39477/prach ... gst-veulen

belle_boef

Re: tips voor de verkoop van een hengst veulen gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:00

Ik neem aan dat je hem laat chippen, dan zou je een vergoeding daarvoor kunnen vragen. Dan betalen mensen wel iets.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:01

Helaas zijn shetjes zonder papier (en dan vooral hengstveulentjes) niks waard.
De meeste mensen vragen minder dan de prijs voor het chippen/paspoort.

Natuurlijk kun je "geluk" hebben en iemand vinden die het je wil "gunnen" en bv 100E wil geven, maar de meeste gaan gratis (zonder paspoort) of voor 25/50(max. met paspoort) weg.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 05-05-12 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:04

Tips... ik zou je zo geen specifiek tips kunnen geven sorry..
Ik moet zeggen ik had zelf 2 hengsten gekregen van kenissen, die wouden er graag vanaf ;)
En ik vond het toen wel leuk, ik had thuis plaats, en zou ze klaar stomen voor de hengstenkeuring, waren dan ook hengsten met goed papier.
Na bijna 2 jaar ging ik emigreren en moesten mijn 2 'muppets' weg.
Ik heb echt in de rats gezeten, waar moet je ermee heen.
Gelukkig kreeg ik na eental weken een reactie op marktplaats vanuit Duitsland, ik kreeg 100 euro voor 2 2jarige hengsten met goed papier, tel uit je winst... noppes
Misschien dat er in Duitsland nog wat meer vraag is, nederland is vol met shetlanders

Maar ze hebben een goed thuis, dus dat maakt alles goed! :)

Gemiddelde prijs hengst veulen? 25,- bij een mooi kleurtje misschien nog wat meer..
Ik hoop dat je een leuk plekje voor hem kan vinden!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:05

Mijn hengstveulen van afgelopen jaar is tegen de chipkosten weggegaan. Zwart, vol papier en een best veulen, maargoed...wel een hengstje ;-)
Edor heeft een heel goed plekje gekregen bij een bokker, zij zijn erg blij met hem, en ik ben blij dat hij naar een leuk adres is gegaan.
Om heel eerlijk te zijn, je mag blij zijn als iemand je hengstje wil hebben, je raakt ze namelijk aan de straatstenen niet kwijt momenteel.
voor mij ook de reden mijn merrie`s dit seizoen niet opnieuw te laten dekken(en ik hoop heel erg op 2 merrieveulens dit jaar)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:06

Nou ja, ik zou je bijna als tip geven om niet te chippen, want als ze voor hun half jaar niet gechipt zijn, mogen ze volgens mij niet eens geslacht worden.
Verder kan ik je niet echt een tip geven. Misschien kijken of je via via of kennissen iemand weet die een pony zoekt. Verder doen echt mooie foto's ook een hele hoop!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 19:09

tsjaa ik weet het. Wat zou de slachtprijs zijn?
Ik ben als ik hem gratis aanbied, zo bang dat hij als nog bij de slacht ofzo beland...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:10

Nu alvast gratis aanbieden en proberen een zo goed mogelijk plekje voor hem te vinden, je hebt nog een paar maanden

Brainless

Voor Nederland hoef je niet bang te zijn dat hij naar de slacht gaat. De slachtopbrengsten zijn laag en de slachtkosten zijn hoog. Dan zou je eigenlijk geld moeten toeleggen.

Sky_As

slachtprijs? ik denk niet zoveel, misschien 100 euro ofzo (dat weet Jolliegirl waarschijnlijk beter)? maar goed, voor dat geld krijg je hem nooit verkocht natuurlijk.
Daarom geef ik als advies om voorlopig nog niet te chippen. (al weet ik niet of dat voor het buitenland ook uitmaakt? daar kan ik je geen antwoord op geven).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:11

100E? daar kom je met een volwassen B-pony nog niet aan.

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:18

Vorig jaar is ons veulen weggegaan voor €25. Chipkosten zijn €35 ..
Ach ja en het is ook maar net wat de gek ervoor geeft. We hebben er ook één weggedaan en daar kregen we €100 voor en één daar kregen we €250 voor :+ . Waren wel merrie's maar ook zonder papier. Wel een apart kleurtje ;)

Slachtprijs ligt rond de €25. Ik zou hem dus ook voor die prijs op marktplaats zetten.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:21

ik vind het een schatje, heb alleen geen plaats bij me huis jammer genoeg..
Maar schetlanders staan er meestal wel goed koop op. Ook heb ik al gratis shetlanders zien staan.
maar als ik een shet zou verkopen zou ik de plaats bij wie die komt belangrijker vinden dan het geld :o
maar reken je niet rijk shets zijn op moment niet echt veel waard

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:25

Eenmaal verkocht is ie zijn toekomst nog steeds erg onzeker, ooit kan ie alsnog naar buitenland gaan voor de slacht. Je hebt er helaas geen zeggenschap in.

Ik hoop voor je veulen en voor jou dat het je lukt een goed tehuis te vinden.

Er zijn hier teveel schetjes.

Maar ja er wordt helaas ook teveel gefokt.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 20:15

Dat ik er niet rijk van zal worden weet ik, dat hoeft ook helemaal niet. Maar als ik hem gratis aanbied ben ik bang dat mensen er totaal niet over na denken en zomaar zeggen: goh, das leuk doen we.

Zou een terug-koop-contract handig zijn?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:28

Mijn jonge hengsten blijven tot ze gecastreerd kunnen worden om hun kansen op een leuk plekje te vergroten. Ik verkoop geen hengstveulens meer.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 20:37

Wanneer kunnen ze gecastreerd worden?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:45

Als ze hun ballen hebben. De een op een half jaar, de ander pas als hij bijna 3 is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:47

zo gou zijn 2 ballen ingedaald zijn dat is bij de een al met 7 a 8 mnd en bij de andere pas met 2jr.is het voor jou mogelijk om hem tot die leeftijd bij je tehouden.mensen kopen sneller een ruin.als hij rond 1m word is het een leuk maatje voor mensen die willen mennen.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:55

Ik denk dat je er niets voor kunt krijgen/vragen.
Mijn vriend doet ook een beetje handelen en krijg er wekelijks een aantal aangeboden.
Deze mogen allemaal voor niets weg, zelfs al hebben ze papieren.
voor slachten hoef je niet bang te zijn.
De gene die de pony laat slachten draait nog veel verlies!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:57

Ik zou idd ook wachten tot hij gecastreerd is. Ik denk dat het voor veel mensen dan al interessanter is, want een hengst is onhandig als je al merries hebt en niet iedere stal wil ze. Slachten zou ik idd ook niet zo bang voor zijn, die kleintjes zijn daar te duur voor, dus dan moet er geld bij.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:08

reserve kampioen hengstveuilens van flevoland stond zelfs gratis af te halen, dus tja, het is gewoon ontzettend lastig.
Ik zou bij vrienden en kennissen "leuren". Je kan hem gewoon adverteren, steek er tijd in zodat ie braaf is.| Een brave is makkelijker dan een vliegtuig.
Áls er mensen komen kijken, op je gevoel afgaan. Je bent niet verplicht om hem aan de eerste de beste mee te geven.
Zorg voor goede foto's met een hoog "schattigheidsgehalte".
Wel laten chippen, het scheelt gewoon als een nieuwe eigenaar dat niet nog hoeft te doen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:23

Heb je geen ruimte en financieen om hem nog enkele jaartjes aan te houden tot een jaartje of 3? Waarschijnlijk niet want anders had je hem natuurlijk niet willen verkopen......... maar als je hem castreert is hij idd wel beter te verkopen. Daarnaast; beleerd ohz. en/of voor de wagen brengen ze ook wat meer op...... en niet alleen dat, maar ook het belangrijkste: dan raak je ze wel veel sneller kwijt.

Voor slachten hoef je écht niet bang te zijn, tenminste, niet hier in NL. Enkele jaren terug zou je eigenlijk al geld toe moeten leggen om een shet te laten slachten, en nu is het natuurlijk helemaal dramatisch. Een shet heeft 1. natuurlijk nooit zo veel vlees als een 'groot paard' en 2. koudbloeden en helemaal shetten hebben 'slecht vlees'. Geen lekker vlees om een biefstukje of rookvlees van te maken; meer materiaal voor in de worst/salami/frikandel etc.
De kosten van het slachten zijn eigenlijk meer dan dat een shet aan vlees etc. opbrengt.......

Nu blijkt overigens maar wel weer hoe groot het probleem wel niet is........... het gaat steeds meer bergafwaarts. Zuur, heel erg zuur, en vreselijk zonde van dit prachtige ras. Zouden de ogen van die 'vermeerderaars' van pony's zonder papier dan éindelijk eens open gaan?