hoe groot is jullie lusitano jaarling nu?????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

keona

hoe groot is jullie lusitano jaarling nu?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 12:24

ik ben erg benieuwd hoe groot jullie lusitano jaarlingen nu zijn.
hoe groot de ouders zijn?
en wat jullie deze te eten geven?
en het geslacht van de jaarling?
enkel uit nieuwschierigheid welke kleur is de jaarling.

onze merrie,is nu ongeveer 143cm.kleur valk met wildkleur
ouders preciese schofthoogte weet ik niet maar zo rond de 160/165cm
zomer:24/7 gras en sinds kort marstall force 70gr ongeveer met weidemusli 1schep

Eskimo

Re: hoe groot is jullie lusitano jaarling nu?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:28

Onze Luus (Die overigens te koop staat) is nu ongeveer 1.55. Ze is bijna 3 jaar. Het is een merrie, ze staat nu in de Zomer 24/7 op een weiland met haar 2 vriendinnen en krijgt zo vaak mogelijk een kilo tot anderhalf kilo brok. Speciaal brok voor drachtige merries met magnesium. Ze is een Cremello met blauwe ogen uit Portugal. Haar vader ken ik niet, haar mama is Palomino.. Geen idee hoe hoog ze is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:43

Mijn zwarte 2 jarige Lusitano hengst (1 feb 2 geworden) is nu 1.57m.
Hij was vorig jaar april volgens mij 1.49m.

vader is 1.64m.
moeder is 1.55m.

Hij krijgt op dit moment 4x per dag een flinke krat voordroog en hij krijgt 2x per dag een 1/4 schep Subli basisbrok met een flinke schep subli ruwvoermix.
Hij staat overdags in de paddock en 's nachts op stal.
Zo gauw de wei droog genoeg is gaat hij overdags de wei in.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 12:50

leuke 2jr heb je even gespiekt in je profiel,blijft hij zwart of gaat deze schimmel worden
Nouvel schreef:
Mijn zwarte 2 jarige Lusitano hengst (1 feb 2 geworden) is nu 1.57m.
Hij was vorig jaar april volgens mij 1.49m.

vader is 1.64m.
moeder is 1.55m.

Hij krijgt op dit moment 4x per dag een flinke krat voordroog en hij krijgt 2x per dag een 1/4 schep Subli basisbrok met een flinke schep subli ruwvoermix.
Hij staat overdags in de paddock en 's nachts op stal.
Zo gauw de wei droog genoeg is gaat hij overdags de wei in.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:44

thanx!
hij blijft zwart, hij heeft ook zwarte ouders

zo is 'ie nu:
Afbeelding

Afbeelding

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:54

Mijn zwager heeft een jaarling lusitano hengstje denk rond de 148 , ik vind het een klein ding , vader is niet supergroot moeder wel over de 1,60.
Ben benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen , hij staat naast mijn paard dus verwen hem wel een beetje :D

Nouvel: is een mooie hengst aan het worden :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 18:59

vind je 148cm niet groot voor een jaarling!!!!!!!
jus schreef:
Mijn zwager heeft een jaarling lusitano hengstje denk rond de 148 , ik vind het een klein ding , vader is niet supergroot moeder wel over de 1,60.
Ben benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen , hij staat naast mijn paard dus verwen hem wel een beetje :D

Nouvel: is een mooie hengst aan het worden :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:50

die van mij was vorig voorjaar ook zoiets hoor, denk dat die net over de 1.60 zal gaan komen...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:09

Oeh Nouvel, wat een plaatje <3
Ben altijd verliefd op die convexe neuzen.... Snap niet dat er zoveel mensen zijn die het lelijk vinden en het een ramsneus noemen :n

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:52

Citaat:
vind je 148cm niet groot voor een jaarling
Hihi , zo bedoelde ik het niet , ik vind het een klein ding omdat hij naast mijn volwassen kwpn staat en hij is de enige jaarling op stal dus dal lijkt hij al snel klein vergeleken bij de andere paarden ,zal weleens een foto van hem maken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:42

die van mij is nu ook nog net een muis vergeleken bij een van zijn nieuwe weidemaatjes van 1.80... :D

Afbeelding

vera, thanx, ik vind zijn hoofd ook mooi voor een lusitano, net dat beetje bolling er in!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 14:09

nouvelsnap de laatste zin niet goed.je schrijft vind zijn hoofd ook mooi voor een lusitano,maar zo horen de lusitano hoofden ook eigenlijk te zijn.
vind een ramshoofd prachtig en ook iets rastypisch,wat er eigenlijk ook bij hoort ;)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:19

Nouvel , hij is heel heel mooi aan het worden :D

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:23

keona schreef:
vind een ramshoofd prachtig en ook iets rastypisch,wat er eigenlijk ook bij hoort ;)

Euuuh, het is een convexe neus... geen ramshoofd :=
Ramshoofd wordt gezegd als het een 'afwijking' betreft :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 14:40

nou daar zijn meningen dan nog al verschillend over.de een noemt het dan zo en de andere zo ken genoeg fokkers die ramshoofd zeggen,hier stuk van rasbeschrijving op internet waar het ook in staat http://www.lusitanomagic.com/index.php/ ... enlusitano . maar mij maakt het niet uit want vind beide het zelfde uit zien en vind prachtig.welk verschil vind jij dan tussen die convexe neus/ramshoofd???
Vera schreef:
keona schreef:

Euuuh, het is een convexe neus... geen ramshoofd :=
Ramshoofd wordt gezegd als het een 'afwijking' betreft :)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:15

Dit is de vader van het veulen :D Hij is valk , moeder is schimmel , veulen bruin.

Afbeelding
Hier aan het trainen en kijken of hij geschikt is voor het stierenvechten.
Afbeelding

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:23

Ik ben een tijdje betrokken geweest bij de Belgische Lusitano vereniging en zodra iemand het woord RAMSNEUS in zijn mond nam, klonk er toch een gemopper door iedereen :D
En werd er onmiddellijk gezegd dat het een CONVEXE NEUS is.... :=
Ik heb het dus niet zelf verzonnen maar het is er in geramd, zeg maar ;)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:32

spaans zeggen ze ook ramshoofd , cara(gezicht) acarnerado , een carnero is een ram , ook word het wel convexo genoemd maar ken verschillende lusitano fokkers die niet kwaad worden over het ramshoofd ze noemen het zelf ook zo :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 15:33

ja geeft ook niet maar we bedoelen in ieder geval het zelfde.misschien zijn de belgen wat meer op deze benaming gesteld.zelf had ik van die benaming nog niet gehoord,wel weer wat nieuws geleerd ;) .en hoe je het ook noemt ik vind het prachtig.ja ik ken ook enkel de benaming ramshoofd en wat ever
Vera schreef:
Ik ben een tijdje betrokken geweest bij de Belgische Lusitano vereniging en zodra iemand het woord RAMSNEUS in zijn mond nam, klonk er toch een gemopper door iedereen :D
En werd er onmiddellijk gezegd dat het een CONVEXE NEUS is.... :=
Ik heb het dus niet zelf verzonnen maar het is er in geramd, zeg maar ;)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:02

Zo is het! :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:03

:D
het is in ieder geval rastypisch, hoe je het ook noemt... :D

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:10

Nou, rasstandaard of niet: mijn merrie heeft eerder een arabierenhoofdje en haar Pa had dat ook.
Goedgekeurde dekhengst met 73 punten, Veiga-lijn van Inca (Novilheiro).
Naar t schijnt hebben de Veiga's dit wel meer, zijn kleiner en feller, plus beetje eleganter. Ideaal voor
een ruitertje van 1m58 dus *\o/*

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 11:56

nou dan zal ze zeker op de keuring voor het hoofd helaas minder punten krijgen.maar daar gaat het ook niet om onze merrie die we nu hebben heeft geen ramshoofd(omdat het mijn vriendin haar paardje word en zij het niet mooi vind),heeft gewoon met smaak te maken,en ook wil het niet zeggen dat een goede hengst die dan enkel geen ramshoofd heeft niet zou goed gekeurd worden,teurlijk wel alleen zal hij met een ramshoofd nog meer punten gekregen hebben.maar heb jij ook een jaarling dat,jeje meld hier.hoe graaot is deze?
Balada schreef:
Nou, rasstandaard of niet: mijn merrie heeft eerder een arabierenhoofdje en haar Pa had dat ook.
Goedgekeurde dekhengst met 73 punten, Veiga-lijn van Inca (Novilheiro).
Naar t schijnt hebben de Veiga's dit wel meer, zijn kleiner en feller, plus beetje eleganter. Ideaal voor
een ruitertje van 1m58 dus *\o/*

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 08:47

@ keona: ze is al 2x gouden medaille op de Feira geweest, mooiste exterieur. Vooral haar halsaanzet scoort goed, draagt ze wat hoger: als een hengst of zelfs dat arabier dat er na tig generaties uitkomt.

met het hoofd wordt rekening gehouden met de Veiga-lijn. Die zijn anders , punt uit. Net zoals een Alter Real ook anders beoordeeld wordt door jury's.

Ramshoofden (zo heet het ook in het Portugees) worden erin gefokt. Niet alle Luso's hebben het van nature. Het hangt van de fokker en tijdgeest af: jaren geleden moet het eruit en moesten de Luso's groter zijn en minder barok, eerder sportpaard. Nu keert men terug naar het originele type, barok met ramshoofd eventueel.

Ze is nu 6, als jaarling was ze 1m44. Uiteindelijk is ze maar 1m54 geworden. Niks groeispurt!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:26

Fokkers onderling spreken zeker wel over een ramshoofd of zelfs een kop als een banaan. :+ Ik vind het mooi mits het in verhouding is met de hele bovenlijn. Het moet i.m.o. als het ware doorlopen, die ronding moet je terug zien in de hals en de rug.

Wat de Veiga lijnen betreft. Ook daar zit verschil in. Die heb je met een hele convexe neus tot aan een recht profiel. De Arabische dish is volgens mij echt niet (meer) gewenst. En op keuringen merk ik wel dat het hoofd graag convex wordt gezien. Mede omdat men wel meer richting groot, sportpaard fokt en toch de typische kenmerken wil terugzien.

Ik heb geen idee hoe groot mijn Lusitano was toen hij 1 jaar oud was. Hij was 1.63m toen hij 2 jaar oud was, dus was als 1 jarige vast ook geen kleintje, vermoed ik zo.. De jaarlingen van mijn vriendinnen zijn ook aardig aan de maat. Gaan al een stuk over de 1.50m heen.