Hoefsmid gezocht voor PRE

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Hoefsmid gezocht voor PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 14:20

Ik moet een nieuwe hoefsmid hebben. Mijn vorige is net gestopt vlak voordat Bambi overleed en nu zoek ik een nieuwe.
Liefst eentje die bekend is met een PRE en hun hoefstand, dat vind ik wel heel belangrijk vandaar dat ik het ook hier post :)
Ik wil alleen bekappen dus hij/zij hoeft niet perse een 'smid' te zijn.
Omgeving Noord Holland.

elbony

Re: Hoefsmid gezocht voor PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:37

Hi Vera,'
Ik kan je Jaap Tuinenga van harte aanbevelen. Volgens mij komt hij ook geregeld bij jouw in de buurt.
(zijn website : http://barefoot-hoofrehab.nl/contact.html).
Toen ik mijn PRE gevonden had en hij mij :-), ben ik ook op zoek gegaan naar een nieuwe smid die ervaring/inzicht had met/in spaanse voeten. Hij doet zijn voeten nu zo'n 8 maanden, en ik kan niet anders zeggen dan: een aanrader. En ook niet onbelangrijk, hij is de rust zelf, en heeft ervaring met hengsten (alhoewel mijne nu geruind is).
Groeten,
Elbony

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 11:45

Dank je wel, zijn website is ook erg aansprekend. Ga zeker even kontrakt met hem zoeken.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:50

Dat is juist iemand die ik je compleet afraad. Ik pb je even.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:26

waar in N-H zit je precies? mijn hoefsmid is ook een goede. doet onze spanjaard altijd supernetjes.

mirol3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:42

Mijn PRE wordt bekapt bij Marcel vd Nouwland. Ben heel erg blij met hem en hij neemt ook altijd de tijd voor mijn paarden. Hij doet mijn hengst nu 3,5 jaar en heb nooit problemen gehad.
Hij werkt in heel NH maar ik weet wel dat hij niet zo snel nieuwe mensen aan neemt maar je kan het proberen. als je interesse hebt moet je maar ff pb'en dan kan ik je zijn nr geven.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 08:12

Ik heb inmiddels iemand gesproken en een afspraak gemaakt.
Bedankt voor de tips allemaal!

zomers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:52

mag ik vragen welke hoefsmid je heb gevonden, mag ook per PB natuurlijk...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:19

Het is een fabel dat een PRE anders bekapt dient te worden dan andere rassen. :)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 08:52

Dani_ schreef:
Het is een fabel dat een PRE anders bekapt dient te worden dan andere rassen. :)

Het gaat er ook niet om dat hij anders bekapt moet worden :)
Hij staat nu alleen zo hoog op zijn voetjes dat het lijkt of hij op hakken loopt. Dit moet terug gebracht worden naar normale hoefjes maar dat heeft veel tijd nodig, ik zocht iemand die hier ervaring mee heeft.
Wil niet iemand die dit als experiment ziet en er lekker los op gaat.
Inmiddels is Thijs Visser bij hem langs geweest en heeft het super aangepakt. Iemand die het paard heel rustig benaderd en de tijd neemt.

zomers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:56

Dank je wel, ik was dus al op zoek naar Thijs Visser, ooit zijn website bekeken maar was zijn naam vergeten. Ik ga 'm gelijk mailen!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:11

zomers schreef:
Dank je wel, ik was dus al op zoek naar Thijs Visser, ooit zijn website bekeken maar was zijn naam vergeten. Ik ga 'm gelijk mailen!

help!!!
Ik heb echt problemen gekregen door deze smid!
met 1 van mijn PRE.s
Paard kon echt niet meer lopen en ben al 1 1/2 jaar bezig hem weer goed op zijn voeten te krijgen.
Haal NOOOOOOOOOOOIT de hielen er helemaal af bij de pre!!
Daar gaat ie echt stuk van
De stand/been/hoek van een pre is anders en hij hoort dus rechter op zijn voeten te staan dan de gemiddelde kwpn er hier.
Nooit nooit meer natural balance aan mijn dieren.
rugproblemen, verdikte pezen, aantikken met rijden, voet verder naar voren zetten, niet meer vierkant kùnnen stilstaan.
Kijk dus uit welke hoefsmid je neemt , helemaal met de pre...die hebben stijlere smallere voeten. Zit in de genen, maak er geen platvoeten van aub!
Laatst bijgewerkt door nombrado op 23-05-12 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:14

Dani_ schreef:

niet anders, wel de stand van het been en de hoek schouder heup
en dat is nu net wat de meeste hoefsmeden niet doen/kunnen of leren.

als je in de omgeving schagen woont, kan je ook wouter de reus nemen.
die heeft heel wat ervaring (10 jaar) met mijn spanjaarden.
en heel wat paarden (trainings en reddingstypjes) weer goed op de voeten gekregen.

zomers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:24

ai, op deze problemen zit ik zeker niet te wachten.
Paard staat (binnenkort) in Velserbroek, maar zal Wouter mailen of hij een stukje wil rijden. Bedankt voor de melding. @Vera, ik ben benieuwd hoe jouw ervaring is.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:59

wij zijn juist een aantal jaren geleden van wouter afgestapt. vond dat hij wat slordig werkte. weet niet hoe hij nu is maar wij zijn naar ton de wit gegaan! wat een vakman zeg! inmiddels door verhuizing hebben we nu ben rentinck als smid en ook die levert vakwerk af!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:03

lianne125 schreef:
wij zijn juist een aantal jaren geleden van wouter afgestapt. vond dat hij wat slordig werkte. weet niet hoe hij nu is maar wij zijn naar ton de wit gegaan! wat een vakman zeg! inmiddels door verhuizing hebben we nu ben rentinck als smid en ook die levert vakwerk af!

Ik weet ook niet hoe het nu is. Bij mij is het naar alle tevredenheid goed gegaan altijd. Mede doordat hij vanaf het begin mijn paarden gedaan heeft, en er duidelijkheid was over de beweging .
haha, ben rentinck, volgens mij begon hij net, toen ik daar nog woonde , leuk om te zien dat ie toch heeft doorgezet in zijn leerproces.
ton de wit ken ik niet echt.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 13:29

nombrado schreef:
Nooit nooit meer natural balance aan mijn dieren.

Ik denk dat je dit niet zo kan stellen.
Mijn quartermerrie liep bij de gratie gods van NB juist nog rond. Toen een ' gewone smid' aan de slag ging (met goede naam) kwam ineens de HKO naar voren en heeft ze nog maar een paar maanden geleefd. Met NB heeft ze dus veel minder last gehad.
Overigens was haar HKO erfelijk dus had niks met een smid te maken (voordat men gaat roepen dat ze daar HKO van heeft gekregen :o )

Het gaat er alleen om WIE het doet en dat schijnt dus enormmm ingewikkeld te zijn om een goede te vinden. Ik ben erg geschrokken van de foto's die jij mij hebt gestuurd, Nombrado. Dat is echt niet mooi.
Galan heeft hij weinig voor kunnen betekenen want hij kon niet meer doen dan wat steunsels weghalen en een beetje rondvijlen.
Dus weinig ' kwaad' geschied als daar sprake van zou zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:44

Het gaat er ook om WIE het doet.
maar wat ik al eerder zei, vind ik het hele plaatje paard belangrijk
een paard moet op zijn voeten goed en in balans kunnen bewegen
de 1 zal dus beter gemoeid zijn met lagere hielen dan de ander.
wb HKO denk ik zelf, dat dit een oorzaak kàn zijn idd van aanleg/erfelijk,bouw, maar ook de belasting met bv rijden en te weinig kontspieren trainen zeg maar.
kheb ook TB de revu zien passeren hier, die echt niet wisten waar ik het over had. (en die hadden toch echt een goede opleiding genoten)
maar smeden die alleen naar de onderzijde van de voet kijken? en niet naar beenstanden en voetassen, komen echt niet meer aan de voeten van mijn paarden
kben blij dat er niet teveel afgehaald is...khad ergens hier op bokt ook nog een hele fotosessie staan van hoe het weer langzaamaan verbeterde bij Gemelo
Met dank aan die ene hoefsmid.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 15:46

nombrado schreef:
wb HKO denk ik zelf, dat dit een oorzaak kàn zijn idd van aanleg/erfelijk,bouw, maar ook de belasting met bv rijden en te weinig kontspieren trainen zeg maar.

Klopt inderdaad. Niet recht richten, teveel op de voorhand rijden, etc zijn allemaal oorzaken van HKO.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:21

Schrik toch een beetje van jouw ervaring Mayke, ik heb na een hoop geklungel van allerlei andere hoefsmeden juist erg positieve ervaringen met Thijs, Furia wordt inmiddels bijna 2 jaar door hem bekapt en loopt eindelijk niet meer gevoelig en staat mooi op zn voeten (in tegenstelling tot wat die andere hoefsmeden voor elkaar kregen). En bij Furia heeft Thijs echt niet de hielen er compleet afgehaald :n

Daarnaast vind ik dat Thijs altijd érg goed luistert naar wat ik zeg en super is voor de paarden :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:33

Misschien niet meer gevoelig, maar vermoedelijk wel voorzichtig en anders.
bij het weghalen van de hielen en verhoudinggewijs lange teen, zet de pre zijn voeten verder naar voren dan bij een correcte stand. Wat als gevolg kan hebben, rugproblemen, schouders, minder kniehef dan ze normaal hadden en niet meer in staat vierkant stil te staan bv. geen piaffe of passage meer juist uit te kunnen voeren.
Nadeel van de pre (ik zie het ook als voordeel) is dat ze erg lenig zijn in de gewrichten dus het optisch gezien voor een minder goede kenner niet opvalt (hier bedoel ik de hoefsmeden mee)
til maar eens een been op van een kwpn er of van een pre....daar zit heel wat meer soepel en lenigheid in.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:38

Bij Fuur zijn niet zijn hielen weggehaald. Kan best eens een foto maken. :j
Ben zeker met je eens dat niet jan en allemaal een PRE kan bekappen...

Maar die naaldhakken voor je menigeen toch op ziet (helemaal uit Spanje) ben ik al helemaal niet gecharmeerd van :n

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:27

ze horen ongeveer zo op hun voeten te staan
zie hoe mooi dit paard in spanje op zijn voeten staat en zijn benen recht onder de schouder/ heup staan.
Afbeelding

heel wat anders dan dit, wat gemelo was aangedaan. Vlak na het bekappen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 09:21

Ik zal vanmiddag even wat foto's maken van Galans pootjes :)

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:26

Jeetje Mayke... dat is niet best. Ik herken dat overigens wel! Veel smeden proberen er een doorsnee warmbloed voetje van te maken terwijl ze gewoon wat hoger op de versenen staan. Ik ben die van mij ook weer aan het terugkrijgen naar het normale PRE voetje. Dus iets stijler dan men gewend is. De techniek is niet anders volgens mij. Maar je smid moet wel kijken naar de beenstand en het totale paard. Sam is bijvoorbeeld behoorlijk gaan struikelen door te lange tenen. Ik laat dat nu veel meer bijhouden en afronden zodat hij beter kan afrollen.