Myotonie: Rekening houden met fokkerij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eikenbos

Myotonie: Rekening houden met fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 21:05

Gaan jullie nu ook rekening houden met de hengstenkeuze nu deze myotonie genen zijn gevonden in de NF pony's? Mijn Burley Phantom merrie en Brummerhoeve's Boss merrie gaan dit keer bij de vrije Esse Golden Bigwig. Met het bericht van de mogelijke dragers ben ik wel huiverig geworden voor het gebruik van de dragende hengsten.

En denken jullie dat de dragende hengsten nu, net als het Golden Wonder bloed, uit het stamboek gehaald moeten worden?
Hoe grof en plat dan ook... ik denk het wel. New Foresters zijn sterke en vooral gezonde pony's en volgens mij moet je dat zo houden. Een probleem als Myotonie moet naar mijn mening uit het stamboek verbannen worden. Hoe goed de nakomelingen ook zijn.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:15

Ik laat mijn merrie's in de dichtbije toekomst niet dekken, maar ik zou er zelf niet teveel naar kijken denk ik. Mijn pony's hebben bloedlijnen waar het niet in voorkomt bij mijn weten. Als ik fok doe ik het om een goede gebruikspony fokken en niet zozeer om er mee door te fokken.

Hoeveel pony's hebben nu daadwerkelijk dat myotonie?! Of zijn er drager?

pietsie

Re: Myotonie: Rekening houden met fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:35

iedere pony die drager is , is er een teveel !
en de vraag hoeveel het er zijn .......ik weet het niet .
Als ik bekijk hoeveeel nakomelingen deze hengsten hebben , vraag ik het me ook af .
Deze nakomelingen worden denk ik niet getest , alleen de geregistreerde hengsten.

en supertammy ... net als jij wil ik een goede gebruikers pony fokken , maar wat als de toekomstige eigenaar (ik kan niet alles aanhouden) er wel mee gaat fokken?
Ik houd dus wel degelijk rekening met dit myotonie verhaal , ondanks dat mijn pony's ook andere bloedlijnen hebben, zou ik dus geen hengst willen gebruiken die drager is of een hengst waar geen uitslag van is bekendgemaakt.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:46

@pietsie; helemaal mee eens!
Mijn mening is dat ze hengsten die drager zijn uit de fokkerij gehaald moeten worden.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:13

ben het met jullie eens,maar het is en blijft een inteelt probleem.dus als je een merrie hebt die helemaal vrij is van bepaald bloed,zal het geen problemen opleveren.deze veulens hadden dus hetzelfde bloed dichtbij elkaar zitten.Ben idd ook wel benieuwd wat het bestuur met de dragende hengsten gaat doen.Ik zal het best durven met onze Valentino merrie.Maar heb zelf een myotonie vrije hengst op stal die heel goed bij onze merrie past.Dus hoef niet te kiezen.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:15

heb trouwens ook ergens gelezen dat het NRPS ook al over dit probleem aan het vergaderen is.