[TI] Verschil ICS-NL & ICS-BE??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Verschil ICS-NL & ICS-BE??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 17:37

Ik vraag me al even af.. Wat is het grote verschil tussen ICS-NL en ICS-BE? Zover ik weet is ICS-NL hét stamboek voor alle 'goede' tinkers, zoals in het taxatie topic ook al vaak gezegt word, paarden die bv STER zijn bij ICS-NL zijn ineens een paar 100den euro's meer waard.. ? En hoe zit het dan bij ons? Bij de Belgen?? Mijn merrie haalde ook een STER bij ICS, maar natuurlijk in België :') Nu is ze ingeschreven in het BTS, maar er zijn plannen om terug over te schakelen naar ICS België..

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:39

Jackytje schreef:
Ik vraag me al even af.. Wat is het grote verschil tussen ICS-NL en ICS-BE? Zover ik weet is ICS-NL hét stamboek voor alle 'goede' tinkers,

Dat is natuurlijk een beetje een loze opmerking :') Er zijn in NL 4 (of 3 inmiddels ivm samenvoeging) tinkerstamboeken.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 17:40

cp112 schreef:
Jackytje schreef:
Ik vraag me al even af.. Wat is het grote verschil tussen ICS-NL en ICS-BE? Zover ik weet is ICS-NL hét stamboek voor alle 'goede' tinkers,

Dat is natuurlijk een beetje een loze opmerking :') Er zijn in NL 4 (of 3 inmiddels ivm samenvoeging) tinkerstamboeken.

Ow, dat wist ik geeneens niet :') Ik kende alleen het ICS-NL. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:43

Waarom wil je weer overschakelen naar het ICS? Wat me enorm stoort aan het ICS België is dat ze met de recente hengstenkeuring een hengst hebben goedgekeurd die op 5 jarige leeftijd artrose heeft. Dit vind ik niet kunnen :( Op zo een jonge leeftijd geeft in mijn ogen blijk van een erfelijke aandoen en die vind ik dus niet dekhengst waardig. Ik heb bij het ICS al veel paarden gezien waarvan ik me in godsnaam afvraag waar ze die tinker hebben gezien. Hengsten die als cobs staan die duidelijk grai zijn etc. Ikzelf zit bij het BTS, na zeker een jaar alle voor en nadelen van beide stamboeken te hebben onderzocht. Wat ik me vooral afvraag is, hoe dat een hengst die wordt afgekeurd bij het BTS met overduidelijke redenen (zwakke rug, manken etc) toch nog goed gekeurd geraakt bij het ICS met een eerste premie?

De reden dat we ook voor BTS hebben gekozen is omdat in de tijd van onze keuze ICS-BE in ruzie lag met ICS-NL en we op dat moment geen toekomst zagen in het stamboek.

cp112

Re: Verschil ICS-NL & ICS-BE??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:45

Ik vind het persoonlijk niet kunnen dat hengsten met een 2e en zelfs 3e premie goedgekeurd worden :n

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 17:48

DeMolenhoek schreef:
Waarom wil je weer overschakelen naar het ICS? Wat me enorm stoort aan het ICS België is dat ze met de recente hengstenkeuring een hengst hebben goedgekeurd die op 5 jarige leeftijd artrose heeft. Dit vind ik niet kunnen :( Op zo een jonge leeftijd geeft in mijn ogen blijk van een erfelijke aandoen en die vind ik dus niet dekhengst waardig. Ik heb bij het ICS al veel paarden gezien waarvan ik me in godsnaam afvraag waar ze die tinker hebben gezien. Hengsten die als cobs staan die duidelijk grai zijn etc. Ikzelf zit bij het BTS, na zeker een jaar alle voor en nadelen van beide stamboeken te hebben onderzocht. Wat ik me vooral afvraag is, hoe dat een hengst die wordt afgekeurd bij het BTS met overduidelijke redenen (zwakke rug, manken etc) toch nog goed gekeurd geraakt bij het ICS met een eerste premie?

De reden dat we ook voor BTS hebben gekozen is omdat in de tijd van onze keuze ICS-BE in ruzie lag met ICS-NL en we op dat moment geen toekomst zagen in het stamboek.

Hmm.. Mij zeiden ze een tijd dat ik terug moest overschakelen naar ICS-BE, omdat mijn merrie een Ster en eerste premie bij ICS had.. Ik denk dat ze momenteel nog ingeschreven staat in BTS, maar had mijn vader gevraagt om te stoppen met het betalen van het lidgeld (weet niet zeker of hij het gedaan had) . Ik kan nog altijd weer vragen om terug te gaan betalen, ookal is het geen haast, ze loopt volgend jaar pas terug een keuring mee..

Die hengst met Arthrose, welke was dat? Dat (zwakke rug, etc) vind ik idd ook wel schandalig om dat goed te keuren zeg! Stel dat mensen erin trappen en merrie laten dekken en er dan een 'ziek' veulentje uit komt..

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 17:49

cp112 schreef:
Ik vind het persoonlijk niet kunnen dat hengsten met een 2e en zelfs 3e premie goedgekeurd worden :n

Kennissen van mij, hun hengsten zijn goedgekeurd met idd een 2e en 3e premie. (Diablo & Milan Di Lukato)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:50

Stoppen met betalen omdat je geen lid meer wilt zijn? :') Dan krijg je vanzelf aanmaningen binnen. Wat dacht je van gewoon je lidmaatschap opzeggen :') (gaat per jaar)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:50

Tja een hengst die een 3e premie krijgt is in mijn ogen gewoon niet goed genoeg als dekhengst :n Sorry, maar wat voor punten scoort die dan wel niet. Dan moet dat toch gewoon niet goed genoeg zijn :?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:52

Overigens, mijn merrie heeft ook een eerste premie en ster bij het ICS-NL :j Maar gaat wel over naar het NSvT.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 17:55

Heb ook ff je pb geantwoord.. uhh, ja, mijn moeder zei tegen men vader dat hij dan maar moest stoppen met betalen :') Wij hebben er ook niet zoveel verstand van hoor, ze was al ingeschreven toen we haar kochtten..

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:58

Je betaald gewoon lidmaatschap per jaar mits je je merrie over hebt geschreven op jou naam natuurlijk en je zelf lid bent geworden. Dat gaat niet automatisch over als je haar koopt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:12

Ik vind dit inderdaad ook niet kunnen. Een 3de premie wil ik zelfs niet voor een merrie. Ik dek uitsluitend met eerste premie hengsten. Zelfs een 2de premie hengst dekt mijn merrie niet, want uiteindelijk gaan we toch voor verbetering en het bewaren van de rasstandaard?

Omdat jou merrie een eerste premie en sterpredikaat heeft bij het ICS moet je daar niet voor terug naar dat stamboek hoor. Bekijk het eens andersom. Als je bij het BTS blijft en je laat haar daar keuren en je krijgt een 1ste premie, dan is ze zelfs al in 2 stamboeken een topper :D

Van die hengst ga ik na vragen. Vriendin van mij weet dat beter.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:20

Mja, ik hecht er niet zo hel veel waarde aan. Mijn eigen hengst heeft bij het ICS een 2e premie. Terwijl hij een half jaar later bij het NSvT zonder problemen goedgekeurd werd :+ (naar mijn weet is goedkeuring NSvT eerstepremie waardig).

Waar het verschil tussen de stamboeken onderling in zit weet ik niet. Maar kom het vaker tegen, beide kanten op overigens.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 18:24

Volgens mij is dit wel bij ieder ras het geval.. Het zou wel een hoop makkelijker zijn moesten ze het bij 1 goed stamboek houden, maar dan heb je wel weinig keuze :j

Daar heb je wel een punt DeMolenhoek :D We gaan het zeker proberen. Ik laat haar wel keuren bij de lokale tinkerstal, ik durf nog niet goed om naar een onbekende keuring te gaan op een geheel onbekende plaats, ook omdat wij te weinig ervaring hebben daarin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:39

Uiteraard is een keuring ook maar een moment opname. Maar ik vind het verschil van een totale afkeuring en een goedkeuring van een dekhengst tussen 2 stamboeken wel een groot verschil :) Maar uiteraard, sommige hengsten zijn echte laatbloeiers en op 3 jaar soms nog niet echt keurings waardig :)

Gho, 1 stamboek zou ik niet slecht vinden hoor. Wat ik nog altijd geniaal vond was op Agri Bex, in Brussel geweest. Bij de rassen demonstratie werden zowel de tinker als de irish cob voorgesteld. In mijn ogen is dat net hetzelfde :P Net zoals ik gypsy horses hetzelfde vind. Misschien dat ze naar een net iets anders ras standaard gaan maar in mijn ogen zo goed als het zelfde. Ik lag gewoon strijk, omdat bij beide rassen zo goed als dezelfde uitleg werd gegeven. En dan vraag ik me inderdaad af waarom we niet voor maar 1 stamboek gaan in plaats van persé met 2 te zitten prutsen :) Maar ach ja, ik ben geen voorzitter, heb daar ook geen nood aan. Ik zit bij het BTS voor mijn redenen, maar voor de rest laat ik de rest vrij in zijn doen en laten. Het is niet omdat ik bij het BTS zit dat ik daarom niet met een ICS hengst denk als ik vind dat die het beste past op dat moment bij de merrie die ik dan gedekt wil hebben :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-05-12 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

irishcobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:48

over dat somige mensen hun merrie alleen door een 1ste premie hengst laat dekken vindt ik wat flauw door de bocht ,wilt niet zeggen dat een 1 ste premie hengst ook daadwerkelijk verbeterd,je moet het algemene plaatje bekijken ,voordelen en nadelen van zowel de merrie als hengst.
ook zou ik willen benadrukken dat een 2de premie hengst echt wel een verbetering kan doorgeven op het veulen .soms is het zelf moeilijker om uit een 1 ste premie merrie en 1 ste premie hengst (of ster) een goed ontwikkeld veulen te krijgen ,vind het echt jammer dat mensen alleen maar kijken naar een 1 ste premie of ster in plaats naar het complete plaatje,maar dat is mijn mening

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:43

irishcobje schreef:
over dat somige mensen hun merrie alleen door een 1ste premie hengst laat dekken vindt ik wat flauw door de bocht ,wilt niet zeggen dat een 1 ste premie hengst ook daadwerkelijk verbeterd,je moet het algemene plaatje bekijken ,voordelen en nadelen van zowel de merrie als hengst.
ook zou ik willen benadrukken dat een 2de premie hengst echt wel een verbetering kan doorgeven op het veulen .soms is het zelf moeilijker om uit een 1 ste premie merrie en 1 ste premie hengst (of ster) een goed ontwikkeld veulen te krijgen ,vind het echt jammer dat mensen alleen maar kijken naar een 1 ste premie of ster in plaats naar het complete plaatje,maar dat is mijn mening

helemaal mee eens, tuurlijk zegt premie iets over de kwaliteit van het paard an sich, maar niet over de kwaliteit als fokdier of over kwaliteit als vererver
en uiteindelijk is het de combinatie van merrie en hengst die telt

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:51

cp112 schreef:
Mja, ik hecht er niet zo hel veel waarde aan. Mijn eigen hengst heeft bij het ICS een 2e premie. Terwijl hij een half jaar later bij het NSvT zonder problemen goedgekeurd werd :+ (naar mijn weet is goedkeuring NSvT eerstepremie waardig).

Aha.....daar komt de aap uit mouw.....ik las al wat rancune in je antwoorden en vroeg me al af waarom je zo op TS reageerde. TS is 14 jaar, dus logisch dat ze dingen anders schrijft dan een volwassene.

Aan TS: Je moet naar 't stamboek gaan waar je (in dit geval je ouders denk ik) een goed gevoel bij hebben. En bij elk stamboek zul je voors en tegens tegen komen. En qua hengstenkeuze gaat 't inderdaad om verbeterpunten en dat kunnen imo ook 2e premie of 3e premie hengsten zijn.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 20:56

Neen, mijn ouders hechten aan zo'n dingen geen belang ;) Het is ook ik, die haar terug wil laten keuren, puur omdat het een erg leuke ervaring is.

Nuja, heb geen idee welk stamboek ik echt graag mag.. Ik laat haar nog even in BST, het is toch niet zo super belangrijk aangezien er niet meer met haar gefokt gaat worden ofzo.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:32

Schafstall schreef:
cp112 schreef:

Aha.....daar komt de aap uit mouw.....ik las al wat rancune in je antwoorden en vroeg me al af waarom je zo op TS reageerde. TS is 14 jaar, dus logisch dat ze dingen anders schrijft dan een volwassene.

Aan TS: Je moet naar 't stamboek gaan waar je (in dit geval je ouders denk ik) een goed gevoel bij hebben. En bij elk stamboek zul je voors en tegens tegen komen. En qua hengstenkeuze gaat 't inderdaad om verbeterpunten en dat kunnen imo ook 2e premie of 3e premie hengsten zijn.

Welke aap uit de mouw? :+
Vond alleen de opmerking beetje dom, en daarvoor ga ik echt neit eerst naar d eleeftijd kijken. Als ze het over een ander stamboek had gezegd was mijn opmerking net zo geweest.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 23:47

chantal, leg de punten naast elkaar dan kan je zien waar het verschil in zat ;)