Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
cp112 schreef:Jackytje schreef:Ik vraag me al even af.. Wat is het grote verschil tussen ICS-NL en ICS-BE? Zover ik weet is ICS-NL hét stamboek voor alle 'goede' tinkers,
Dat is natuurlijk een beetje een loze opmerkingEr zijn in NL 4 (of 3 inmiddels ivm samenvoeging) tinkerstamboeken.
DeMolenhoek schreef:Waarom wil je weer overschakelen naar het ICS? Wat me enorm stoort aan het ICS België is dat ze met de recente hengstenkeuring een hengst hebben goedgekeurd die op 5 jarige leeftijd artrose heeft. Dit vind ik niet kunnenOp zo een jonge leeftijd geeft in mijn ogen blijk van een erfelijke aandoen en die vind ik dus niet dekhengst waardig. Ik heb bij het ICS al veel paarden gezien waarvan ik me in godsnaam afvraag waar ze die tinker hebben gezien. Hengsten die als cobs staan die duidelijk grai zijn etc. Ikzelf zit bij het BTS, na zeker een jaar alle voor en nadelen van beide stamboeken te hebben onderzocht. Wat ik me vooral afvraag is, hoe dat een hengst die wordt afgekeurd bij het BTS met overduidelijke redenen (zwakke rug, manken etc) toch nog goed gekeurd geraakt bij het ICS met een eerste premie?
De reden dat we ook voor BTS hebben gekozen is omdat in de tijd van onze keuze ICS-BE in ruzie lag met ICS-NL en we op dat moment geen toekomst zagen in het stamboek.
irishcobje schreef:over dat somige mensen hun merrie alleen door een 1ste premie hengst laat dekken vindt ik wat flauw door de bocht ,wilt niet zeggen dat een 1 ste premie hengst ook daadwerkelijk verbeterd,je moet het algemene plaatje bekijken ,voordelen en nadelen van zowel de merrie als hengst.
ook zou ik willen benadrukken dat een 2de premie hengst echt wel een verbetering kan doorgeven op het veulen .soms is het zelf moeilijker om uit een 1 ste premie merrie en 1 ste premie hengst (of ster) een goed ontwikkeld veulen te krijgen ,vind het echt jammer dat mensen alleen maar kijken naar een 1 ste premie of ster in plaats naar het complete plaatje,maar dat is mijn mening
cp112 schreef:Mja, ik hecht er niet zo hel veel waarde aan. Mijn eigen hengst heeft bij het ICS een 2e premie. Terwijl hij een half jaar later bij het NSvT zonder problemen goedgekeurd werd(naar mijn weet is goedkeuring NSvT eerstepremie waardig).
Schafstall schreef:cp112 schreef:Mja, ik hecht er niet zo hel veel waarde aan. Mijn eigen hengst heeft bij het ICS een 2e premie. Terwijl hij een half jaar later bij het NSvT zonder problemen goedgekeurd werd(naar mijn weet is goedkeuring NSvT eerstepremie waardig).
Aha.....daar komt de aap uit mouw.....ik las al wat rancune in je antwoorden en vroeg me al af waarom je zo op TS reageerde. TS is 14 jaar, dus logisch dat ze dingen anders schrijft dan een volwassene.
Aan TS: Je moet naar 't stamboek gaan waar je (in dit geval je ouders denk ik) een goed gevoel bij hebben. En bij elk stamboek zul je voors en tegens tegen komen. En qua hengstenkeuze gaat 't inderdaad om verbeterpunten en dat kunnen imo ook 2e premie of 3e premie hengsten zijn.