Zijn er meer haflingers kort in de achterhand..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiddokids

Zijn er meer haflingers kort in de achterhand..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 09:50

Wie zijn haf is ook kort in zijn achterhand.

ik longeer met pessoa en word wel wat ruimer

stephanie_19

Re: Zijn er meer haflingers kort in de achterhand..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:01

Misschien een keer een chiropractor overwegen? Mijn haflinger heeft er geen last van maar mijn andere paard wordt ook altijd kort achter als hij last heeft van zijn bekken/ si gewricht en dan helpt de behandeling van de chiropractor enorm.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 11:19

ja daar heb je gelijk in.
ik hoorde dat er haflingers zijn die er meer last van hebben.

Mekkergeit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:14

Kijk nog zoiets ..
Haflingers kort in de achterhand, nadig beleid van de fokkerij
Komt het vaak voor dat de haf steil is van achteren kan niet goed onder treden..
Door te trainen kun je altijd iets ruimte krijgen in de gangen, maar sommige dingen zijn gewoon bouw van de haflinger. Het niet goed in willen stappen maar vooral niet kunnen.
Ik zie graag ruimte in bewegingen en goed kunnen ondertreden dmv kracht, motor vanuit de achterhand die we al zo vaak missen

Aureool

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:15

We zijn lekker bezig met het over één kam scheren he? :D

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:51

Mekkergeit schreef:
Kijk nog zoiets ..
Haflingers kort in de achterhand, nadig beleid van de fokkerij
Komt het vaak voor dat de haf steil is van achteren kan niet goed onder treden..
Door te trainen kun je altijd iets ruimte krijgen in de gangen, maar sommige dingen zijn gewoon bouw van de haflinger. Het niet goed in willen stappen maar vooral niet kunnen.
Ik zie graag ruimte in bewegingen en goed kunnen ondertreden dmv kracht, motor vanuit de achterhand die we al zo vaak missen

Afbeelding
He gossie, een moter vanuit de achterhand, goed ondertreden én ruimte binnen de beweging.. Slecht fokbeleid zeg, die haflingers :')
En naast mijne zijn er zoveel die dit net zo goed en ook nog wel beter kunnen :j

OT;
Denk dat een bezoekje kraker inderdaad wel zou kunnen helpen, mijn pony zat een keer vast in z'n rug en ging daardoor vrij kort lopen. Na een paar bezoekjes was het weer goed. Naast dit inderdaad veel oefeningen doen om de achterhand te versterken, zoals balkjes draven, heel veel overgangen en figuren. Een paard met een sterke, getrainde achterhand kan namelijk veel makkelijker ondertreden en dan kan hij dus verruimen :j

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 20:00

hij is nog vrij jong 3,5 jaar.
een kraker is idd een keer een optie.

maar als ze achterhand er onder komt. bv als hij voor de kar loopt of aan de pessoa dan zie je het dus niet en verruimd hij
soms lijkt net idd eerst goed in stappen en daarna is het over.
idee van stijfheid.
ik weet niet heel veel van onze King en dat vind ik zo jammer zou de fokker eens kunnen bellen althans me duits is niet goed. maar ik zat filmpjes van zijn vader te kijken en die loopt precies het zelfde..
Afbeelding

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 07:53

Ik zou wel een filmpje willen zien wat je nu precies bedoelt met kort. Het kan inderdaad zijn dat je met overgangen trainen de achterhand sterker kan maken. Maar als het paard stijf is en daardoor kort in zijn beweging dan kan inderdaad een kraker uitkomst bieden.

Aureool

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:08

Wie is zijn vader?

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 13:56

alvarez als je google kom je een filmpje tegen

komt uit luxemburg heeft ook een luxemburg brandmerk
gefokt in schack

fokker is pierre et liane

wil je filmpje van ons paard ook zien

Brandy0379

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:58

Niet alles is op te lossen met een kraker.
Tuurlijk kun je je pony/paard dmv trainen sterker maken in de achterhand. De ene heeft het van nature meer mee gekregen andere kan daar integen slaper zijn, qua spierwerk.
Mede alles is bepalend van de bouw van het paard/pony.
Door de jury wordt het helaas ook geprevereerdt.. Dus mekkergeit ik ben het wel met jouw eens.

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:17

Beste TS, je haflinger is 3,5 jaar.. wacht even een paar jaar en zie dat hij dan meer in verhouding loopt en kracht en ruimte vanuit de achterhand kan neerzetten. Waarom een kraker, mankeert hij verder iets?
Trainen met pessoa kan verder geen kwaad, maar verwacht niet direct wonderen. Haflingers zijn wat later volwassen, dat heeft niets met fokbeleid te maken.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 16:56

ik begin niet over een kraker
als je goed lees heb ik het over het werken met een pessoa om ze achterhand sterker te maken
dat van een kraker is een advies wat hier gezegd word, zeg niet dat ik een kraker laat komen, dat zou een optie kunnen zijn

en wat ik al zei zijn vader heeft het ook kort in de achterhand, ik snapte al niet niet waarom gezegd word nalatigheid van de fokker....
ben het ook met jesme eens..

wil best een filmpje plaatsen moet alleen even uitvogelen hoe.

maar af en toe denk ik hij loopt niet zuiver,omdat hij kort loopt, achter
dit zie ik alleen met longeren met rijden voel je het niet, na goed ingelopen te hebben gaat hij verruimen., ook omdat hij nagevelijk gaat lopen.

maar volgens mijn hoefsmid komt het vaker voor dat haflingers kort in de achterhand zijn, dit zit in ras zegd hij.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:59

Heel veel balkjes lopen heeft voor mij erg geholpen :)

Dan niet alleen in de draf, maar óók in de galop. Gewoon een stuk breder leggen en je paard uit laten tellen en sturen. Zo moeten ze een paar passen lang hun achterhand ook optillen.

Het is vooral een probleem dat met kracht en geduld getraind moet worden. Bij mijn haf is het al een stuk beter geworden.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 17:53

hij nog jong is,dat weet ik wel, moet nog veel leren,

hij loopt ook voor de kar en sleept af en toe met ze achterhand waardoor ze hoeven afslijten aan de voorkant van zijn achter hoeven toen zei de hoefsmid trainen, met pessoa op zijn achterhand sterker te maken.
van die balkjes hoorde ik ook, cavelleti neerleggen een paar.
en met longeren kan het ook en zou je ook een enkelen kunnen neerleggen

maar vroeg me ook af of dit veel voor komt bij haflingers, en denk met name jonge haflingers,
ik heb meer zo iets van komt het goed met trainen, het hoeft van mij ook niet meteen morgen weg te zijn, ziet er soms zo raar uit aan de longeer,(maak me dan zorgen zeg maar, mankeerd hij niks) lijkt of hij dan stijf en kort is
en wat ik al schreef als hij warm gelopen is zeg maar en nagevelijk gaat lopen is het zo goed als weg.

ik had zo iets van anders laat ik hem onderzoeken door de dierenarts of dit vaker voor komt

of wat hier dan gezegd word misschien een kraker, osteopaat, nalaten kijken zou geen kwaad kunnen

Aureool

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 08:26

Brandy0379 schreef:
Niet alles is op te lossen met een kraker.
Tuurlijk kun je je pony/paard dmv trainen sterker maken in de achterhand. De ene heeft het van nature meer mee gekregen andere kan daar integen slaper zijn, qua spierwerk.
Mede alles is bepalend van de bouw van het paard/pony.
Door de jury wordt het helaas ook geprevereerdt.. Dus mekkergeit ik ben het wel met jouw eens.

Dat korte gangen door de jury geprefereerd worden is op zich niet zo heel gek. Aangezien de Haflinger nog steeds een bergpaard is, dat van nature korte vlakke gangen heeft, kunnen wij niet verwachten dat ze ineens groot en spectaculair bewegen. Dus in feite is er helemaal niets fout aan, en zou ik de jury zeker niet onkundig noemen. Dan eerder de kijker die verwacht een haf te zien lopen alsof hij voluit door de ring op de OS loopt. ;) Daarvan krijgt men wijdlopers, en alle ongemakken van dien.

@kiddokids: ik vind het filmpje niet met google, waarschijnlijk doordat ik aurora als browser heb en niet op video kan selecteren met google. Ik vind wel een Alvarez uit luxemburg die sinds vorig jaar in Duitsland ter dekking staat. Is het die misschien?

Birmaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:33

@kiddokids: zoals al eerder gezegd is balkjes lopen een goede oefening en je paardje is nog erg jong en nog niet uitgegroeid en heeft natuurlijk ook nog niet zoveel bespiering. Door training zal dit alleen maar beter worden. Verder is het na laten kijken door een Osteopaat altijd goed. Zeker als je meer gaat trainen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:48

Een Haflinger zal natuurlijk nooit zo kunnen gaan lopen als een KWPN'er en hebben nou eenmaal een mindere achterhand ed. Maar ik geloof dat ieder paard ruim en ontspannen kan lopen!

Aureool

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:59

Het paard op de foto treed mijns inziens genoeg onder. Alleen loopt hij taktmatig niet goed. (1 hoef op de grond in draf, er horen er 2 op de grond te staan) Ik denk dus dat het wel zal verbeteren wanneer hij meer op de achterhand komt en dus meer gaat zitten. De motor van dit paard zit op dit moment voorin, ipv achterin. Takt kun je verbeteren door balkjes te laten lopen, maar ook door hem meer op de achterhand te zetten. Alleen is dit paard nog jong en mist hij de kracht om opgerichter te lopen. Mijn advies zou zijn: Ten eerste rij hem goed aan elkaar, daarnaast ga balkjes lopen en heuveltjes rijden. Door "klimmen" kun je veel aan kracht winnen in de achterhand.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 20:30

Aureool schreef:
Brandy0379 schreef:
@kiddokids: ik vind het filmpje niet met google, waarschijnlijk doordat ik aurora als browser heb en niet op video kan selecteren met google. Ik vind wel een Alvarez uit luxemburg die sinds vorig jaar in Duitsland ter dekking staat. Is het die misschien?

ja dat is hem
http://www.myvideo.de/watch/6945867/Hen ... orgefuehrt

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 20:34

zijn trouwens 2 filmpjes nog een rechts maar zo loopt king ook.. zeker zijn achterhand

Aureool

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:11

Toch had alvarez bij de HLP een hoger cijfer voor zijn draf, dan voor galop en stap. :+

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 18:22

hahahaha..

maar zie je ze achterhand zo loopt king ook..
king is trouwens door de hengsten keuring heen gekomen met een 7,38..

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:59

De mijne loopt ook kort achter.. Heb nu een andere rijinstructeur die me leert hoe ik de achterhand er goed onder moet krijgen en alles. tis niks met de spieren of botten oid.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:08

xLeoniee schreef:
De mijne loopt ook kort achter.. Heb nu een andere rijinstructeur die me leert hoe ik de achterhand er goed onder moet krijgen en alles. tis niks met de spieren of botten oid.

Kan zijn dat hij kort gebouwd is, maar dan is het nog een kwestie van trainen,
ik heb een haf gehad ze was maar 1,37 en heel kort en compact, eerste had ze van die krop gangen, kort en niet lekker, maar na heeeel veeeel trainen, wauw, een wereld van verschil.

het zijn juist spieren!, Trainen, overgangen, Longeren, los maken van achter!
Die van liep ook altijd kort maar nu :9
Mijn 18jarige haf..
Afbeelding
(Ik zit er niet op, das iemand die haar soms rijd)