[WN] Leuke, knappe reining-hengst gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Adrienna

Leuke, knappe reining-hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 21:16

Ik ben van plan volgend jaar mijn merrie te laten dekken.
Nu zit ik wel een beetje met het probleem dat in haar pedigree al tig keer Doc Bar voorkomt, en in de meeste leuke hengsten die ook nog eens weet ik hoe vaak staat. (Don Quixote Escapes, kwijl!) Ik ben niet zo voor het blijven fokken met dezelfde lijnen, ook al is het 5 generaties terug, kan nooit goed zijn.

papieren van mijn merrie:
http://www.allbreedpedigree.com/little+doco+rooster

foto's van haar:
Afbeelding
Afbeelding

(helaas nog geen betere foto's van haar bouw etc)

Naast het liever geen Doc Bar heb ik nog wat wensen.
Zo wil ik het liefst wel een hengst in NL of Belgie, Duitsland kan mits niet te ver over de grens (een uur of 3 reizen is mijn max, zelf in Eindhoven)
Ook geen paint, tenzij dubbel geregistreerd, maar dan wel een solid, geen vlekken.
KI is prima, frozen/cooled/live maakt me niet uit.

Iemand leuke suggesties? Ik zie door de bomen het bos niet echt meer, ik heb er al zoveel bekeken!
(colonels lone gun is leuk ja, maar helaas in zweden |( )

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:28

Adrienna

Re: Leuke, knappe reining-hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 21:35

Dank voor de snelle reactie :)

Dat andere topic had ik al gevonden inderdaad.
Ook de eifel gold ranch en stallion locator, maar daar staat niet veel tussen wat een goede match zou zijn (in mijn ogen)
Die andere twee zal ik eens gaan bekijken!

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:45

Wat wil je aan je merrie verbeteren?

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 21:50

Ik vind haar eigenlijk ontzettend mooi gebouwd, het enige wat ik wat sterker zou willen hebben zijn de benen, net iets aan de korte kant, achter is de hoek ook niet zo mooi (iets te steil in mijn ogen)

Verder is het een correct paard, knap koppie.

Veulen is trouwens voor eigen gebruik, volgende generatie voor mijn wedstrijdambities, zeg maar ;)

[edit] Ik zou ook wel een paard willen fokken dat wat cooler is in het koppie. Mevrouw is nogal een hittepit, voor een reiner net wat té

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:28

Hot Smokin Chex, Peek A Boom en Brady Chex vind ik zelf erg leuk, maar hebben wel Doc Bar. Peppy Dun it Chex vind ik ook erg tof en die heeft voor zover ik weet geen Doc Bar maar dan heb je wel weer een Peppy San Badger. :j

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:41

De echte Gunner is voor de meeste mensen ietsie buiten budget, maar wat dacht je van Dun Gotta Gun ? Of Gunners Special Nite ? Spooks Gotta Gun ? Spooks Gotta Whiz (alhoewel Topsail Whiz geeft normaal ook veel bloed door) dichter bij de deur : Little Gump ? (wel Doc Bar erin)

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 07:55

@Blanket Peppy Dun It Chex is erg knap ja! Een keer extra PSB vind ik helemaal niet erg, als het er maar niet 5 of 6 keer in zit, zoals DB bij mijn merrie.

@Sevke Een Gunner zou ik wel erg leuk vinden, meestal helaas wel buiten budget. En soms doof (wil ik liever niet mee fokken), maar dat lag meestal in het splash overo zijn geloof ik?

Whizjes heb ik ervaring mee, die zijn meestal toch best vlotjes bij het rijden, wel fijn om mee te werken maar meestal niet mijn type paard.

Colonels Lone Gun vind ik ook erg gaaf (en nog net binnen budget), maar die staat in zweden, en ik heb geen idee hoe dat zit met cooled semen versturen hier naartoe, anders zou ik dat zeker een hele mooie optie vinden. (iemand ervaring mee? mag via pb :P )

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:49

http://www.eifelgoldranch.be/breedingstation/stallions
Daar staat een gunner voor 1500 euro dekgeld, colonels shining gun.
Hou er wel rekening mee dat je bij import zaad de hengst niet zelf kan bezoeken om te kijken of de bouw en beweging naar wens zijn. Gefotoshopte foto's kunnen een vertekend beeld geven. Je kan eventueel foto's vragen van de vier zijden van het paard, let ook op voor Herda, PSSM, ... Vraag naar de testresultaten en test je merrie indien nodig.
Misschien zijn er wel mensen hier die een aantal hengsten in levenden lijve gezien hebben?

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 10:08

Ouders van mijn merrie zijn getest (heb ik nagevraagd), op Herda en PSSM, van beide kanten N/N dus ze is geen drager (anders zou ik er sowieso niet mee fokken)

Mijn instructrice heeft op Lone Gun gereden tijdens haar werkverblijf in de USA, dus dat is wel goede first-hand ervaring met het paard, zou ik zo zeggen.
Shining Gun is ook een leuke ja, eens meer informatie over zoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:18

Genoeg presterende gunners die dekken en wat minder hoog zitten qua dekgeld dan de gunner zelf.
Bijv Shotgunner of Gunners Chromeson.
Gunner is vaak wel een fijne non pro-lijn. Paarden als Topsail Whiz (en nakomelingen) en Smart Chic Olena zijn vaak minder geschikt voor de amateur.

Zoek gewoon zelf goed op hengsten die presteren en liefst ook presterende nakomelingen hebben, daar kom je verder mee dan hier te vragen naar een leuke hengst.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:19

Ben je snel klaar in nederland :D

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 11:37

@sonita Ja daar was ik inmiddels ook achter... Geen idee hoeveel gedoe het is om iets over te laten komen en wat dat kost, misschien toch maar eens onderzoek naar gaan doen ;)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:41

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:22

En het is een goede hengst, omdat hij uit Amerika komt?

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:28

tja, bekijk hem even zelf, hun zoon is nederlands en duits kampioen. Ik neem aan dat ze er wel verstand van hebben en niet zomaar een paard laten overkomen.
Daarnaast heb ik niet gezegd dat hij goed is omdat hij uit Amerika komt, dat maak je er zelf van. Ik geef de t.s. gewoon een tip om de website eens te bekijken.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:29

Ddees schreef:
bij Hagenbeck stables hebben ze vorig jaar een hengst laten overkomen uit Amerika, ik weet niet welke afstamming, maar bij deze de link: http://www.hagenbeck-stables.nl/searchi ... 20time.htm

Beide hengsten op deze site hebben een behoorlijk hoog percentage aan Doc Bar bloed, iets wat TS dus liever niet heeft.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:32

oké, ik heb er geen verstand van, ik wist alleen dat deze mensen ook 2 hengsten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:33

Plus ook nog eens geen reiningprestaties.
Lijkt mij dus niet iets wat ts zoekt.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 13:40

Daar zit inderdaad aardig wat DB bloed in, dus liever niet.
En een hengst die al wat gepresteerd heeft heb ik ook liever, vind het anders een beetje een gok worden, ook al zijn ze nog zo veelbelovend.

Doc Bar was wel erg populair... Snap ik wel, maar zorgt wel voor veel DB in zo'n 75% van de quarter populatie. Dat kan het ras uiteindelijk toch ook nooit ten goede komen? Of denk ik dan zo verkeerd.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:30

Adrienna schreef:
Daar zit inderdaad aardig wat DB bloed in, dus liever niet.
En een hengst die al wat gepresteerd heeft heb ik ook liever, vind het anders een beetje een gok worden, ook al zijn ze nog zo veelbelovend.

Doc Bar was wel erg populair... Snap ik wel, maar zorgt wel voor veel DB in zo'n 75% van de quarter populatie. Dat kan het ras uiteindelijk toch ook nooit ten goede komen? Of denk ik dan zo verkeerd.

Op zich is er volgens pedigree experts niets mis met het veel voorkomen van een bepaald paard in een afstamming
"The prevalence and effectiveness of linebreeding used to maintain the desired type horse and to perpetuate a strong blood affinity link (in each successive generation) to an equally elite group of hallmark common ancestors proven to produce that type horse." "Doc Bar proved it, too. Though royally bred to be a racehorse, he “couldn’t outrun a fat porcupine” and was equally unsuccessful as a performance horse. He was a very good halter horse. Period! Yet Doc Bar went on to become a legendary sire. Why? You guessed it…ingredients and recipe. Secretariat’s own pedigree, and that of most of the mares bred to him, relied upon the breeding concept of hybrid-vigor (breed the best to the best and hope for the best) whereas the selective combining of Doc Bar’s dominant Three Bars’ genetics with the linebred blood of Poco Tivio, Poco Bueno and King P-234, along with daughters of Leo and Hollywood Gold, produced an unprecedented string of NCHA Futurity, Derby and World Champions. As a sire, Secretariat became an also-ran while Doc Bar became a Hall of Famer (AQHA & NCHA) and Hall of Fame Sire." (Where Do SUPREME CHAMPIONS Come From?)
Natuurlijk moet er dan wel gebruik gemaakt worden van goede afstammelingen van bijvoorbeeld Doc Bar, die de gewenste kwaliteiten zelf bezitten en bijgevolg ook kunnen doorgeven. "Statistically speaking, 25 to 50% of all horses are of mediocre or poor quality compared to other members of their bloodline. To achieve any given breeding goal, ALL these individuals must be culled." (Deb Bennett)
Hoe denk je dat Wiescamp bijvoorbeeld er in geslaagd is consistente fokresulaten te bekomen? Als er te dichte verwantschap is, zonder outcross bloed om hybrid vigor te bevorderen, kunnen er wel problemen opduiken (paarden die steeds kleiner worden, erfelijke aandoeningen, ...), maar als we al spreken van de 4e, 5e generatie is het bloedpercentage zoals je dit noemt toch al bij al heel beperkt hoor. Mocht je weten hoe vaak bijvoorbeeld Peter McCue voorkomt als je nog wat verder teruggaat in de tijd zou je versteld staan. Dus op zich lijkt er niks verkeerd mee om nog wat goed Doc Bar bloed te gebruiken.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 11:43

Ik heb inmiddels een stuk of 10 hele leuke hengsten, ook een paar waar ik nog nooit van gehoord had, dus ik ga de komende maanden eens wat bezoekjes brengen aan deze en gene.
Dank voor alle suggesties, hier en via pb, meer is altijd welkom natuurlijk ;) Ik heb nog een jaar om wat te kiezen dus dat komt goed.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:44

Welke heb je allemaal op het oog? *nieuwsgierig* :D

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 14:22

Op dit moment:

Haidas Enterprise
Midnight Peppy San
Peppy Dun It Chex
Colonels Lone Gun
Don Quixote Escapes

en stiekem een beetje mijn favoriet (maar ook een beetje boven budget):
Pale Face Dunnit

omdat ik gewoon een enorme Gunner fan ben (beetje bevooroordeeld, er staat er een waar ik werk, zo'n geweldig paard is dat)