de tolt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

privace

de tolt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 12:32

hallo,
ik weet niet of dit juist staat maar ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden :D

ik heb onlangs van iemand gehoord (ik ken hem niet goed)
en die zei dat zijn paard alles kon (wat betreft western, behalve spinnen)

HIj zei ook dat zijn paard tolt kon,
en ik dacht dat alleen een ijslander enzo dat kon.

zijn paard is een arabier.
Kan je een ander paard die hiermee niet is aangeboren de tolt leren?
grtjes

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:48

Je kunt een paard dat er van nature geen aanleg voor heeft niet leren tölten. Maar aanleg voor tölt komt echt bij meer rassen voor dan alleen bij IJslanders en de andere "bekende" gangenpaardenrassen. Bij veel rassen is de tölt in de loop der eeuwen in principe grotendeels verloren gegaan, maar soms komt ie op een onverwachte plek opeens toch weer boven. Onmogelijk is het dus zeker niet dat zijn bewering klopt. Zie ook dit topic: [AV] Töltende arabieren?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:51

Er zijn AV lijnen die zo nu en dan een natuurlijke Tölter oplevert, dus het kan zeker. Echter, het is vrij zeldzaam. Als je nagaat dat AV paarden een van de oudste raszuivere paarden zijn, en dus de oude genen nog in de lijnen bewaard kunnen zijn gebleven, dan is het zo gek nog niet dat er ook töltende AVs zijn. Maar ik schat dat ongeveer 0.5 % van de AV paarden kan tölten? Daar komt bij dat het wel een zekere expertise eist om de tölt correct onder het zadel aan te leren.

Elles

Re: de tolt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:54

Verplaatst van RT-D naar GP. Hier zitten waarschijnlijk veel meer mensen die antwoord kunnen geven op je vraag.

Silfurfaxi

Re: de tolt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:54

Ik zou zeggen: heb je eventueel een filmpje van zijn paard waar hij op 'tolt' en dan kan het beoordeeld worden. Mag ook per pb gestuurd worden om te laten beoordelen.

Er zijn veel paarden die het kunnen. Aanleren doe je inderdaad niet bij een paard die hier geen natuurlijk aanleg voor heeft. Echter hebben vroeger veel paarden een extra gang gereden wat er nu allemaal uit is gefokt. Kom je er dan toch ergens een tegen dan kan dit zeker zo zijn maar inderdaad vrij zeldzaam :).