Ijslanders; wie verteld me eens wat over het karakter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Ijslanders; wie verteld me eens wat over het karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 21:49

Hallo allemaal.
ik heb een pony, een kruising tussen een shetlander en een ijslander. Nu moet ik zeggen dat ik totaal GEEN ervaringen heb met ijslanders, maar wel heel veel met shetlanders. Ik herken het karakter van mijn pony totaal niet als dat van een shetlander en wil graag wat typische dingetjes opnoemen en kijken of ijslander-kenners dit herkennen. Uiteraard ben ik me ervan bewust dat elk paard ook nog een eigen karakter heeft. Maar toch.

- super rustig in de omgang zowel op stal als buiten
- super makkelijk in de kudde, niet dominant, niet ondergeschikt
- ENORM hard kunnen draven
- niet bijten, niet schoppen
- erg op geur ingesteld (van mij, gauw neus in je hand stoppen om je geur op te snuiven?)
- makkelijk met opleggen van dekens, omdoen van peesbeschermers etc
- lief voor kinderen
- niet gauw van streek te maken
-respect voor schrikdraad
- goed stil kunnen staan
- mooie beenstand en goede hoeven

Ook wil ik graag typische ijslander-trekjes horen!

Anoniem

Re: Ijslanders; wie verteld me eens wat over het karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 17:42

-Mijn ijslander was altijd heel lief, maar zo snel hij aan het werk moest werd hij lekker eigenwijs!

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 17:50

Een hoop van de dingen die je opnoemt zijn eigenlijk gewoon goede opvoeding.
Over het algemeen zijn het in de omgang wel koele paarden, dus niet schrikken van elk wissewasje.
Veel ijslanders groeien op in begrazingsgebieden, waardoor ze goed leren hoe ze met elkaar om moeten gaan.

Maar je kan het pas echt niet als je ze echt mee maakt denk ik.
Mijn ijslander staat op een ijslanderstal bij jou in de buurt. In Zwartewaal. Kom eens langs :D

modirlief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:43

hoi. ja typische ijslander trekjes weet ik wel! eigenwijs! verder zij ze idd niet snel onder de indruk.
zijn in hun element als ze gewoon lekker buiten kunnen leven. zij niet opdringerig.zij heel beleefd naar de mens toe,maar ook niet te close. en idd komt het door de opvoeding.als je ze zo ziet zul je mischien denken dat het slome duikelaars zijn,tot je er een maal opzit.
en of ze altijd stil kunnen staan? die van mij in elk geval niet bij het opstijgen. kan ook het ijslands vuur zijn natuurlijk, maar bij modir lijkt me dat toch sterk _/-\o_
groet,

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:38

Ik heb er vroeger een gehad die bedacht dat het door het bos veel leuker was dan over de kanaal dijk.
We waren echter al een paar keer het bos uitgestuurd door de boswachter, dus MOESTEN we wel over de kanaaldijk.
Dat snapte dat dier natuurlijk niet, en die ging dan achteruitlopend de kanaaldijk weer naar beneden }:0 om maar richting bos te gaan.
Ik heb heel wat keren moeten afstappen en hele stukken lopen omdat hij elke keer weer zijn kont naar beneden richtte en weer achteruit weer naar beneden liep. Als ik dan bij een stukje schapendraad kwam en hij dus niet meer naar beneden kon, dan vertikte hij het om harder te gaan dan stap.....hoezo koppig :D .

Maar voor de rest was hij heel lief en knuffelig.
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 12-06-12 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabelle98

Re: Ijslanders; wie verteld me eens wat over het karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:40

ijslanders, lief en eigenwijs. :D
maar het verschilt natuurlijk ook wel weer per pony he. (:
sommige willen heel graag voor je aan het werk en zullen alles ook heel braaf doen,
maar sommige willen ook graag aan het werk maar dan ook met een paar eigenwijse-ijslander streekjes. <3