plasma veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lando2

plasma veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 01:23

Hoi,

Ik heb even een vraagje, gisterennacht is bij ons een veulentje geboren. De merrie had 1 maand overgedragen, en de dierenarts had al op voorhand gezegd dat hij het veulentje bloed zou trekken om te controleren of die voldoende anti stoffen zou hebben. De merrie gaf al een tijdje melk, maar in mijn ogen niet extreem veel.
Nu had hij vanmiddag om 12 uur bloed afgenomen, en een halfuurtje later belde hij terug dat er te weinig antistoffen inzaten. Hij zou om 20 uur opnieuw bloed afnemen en dan zouden we verder zien. Uit deze bloedtest kwam dan dat het al beter was maar nog niet voldoende, dus morgenvroeg wil hij weer bloed nemen. Nu vind ik dat allemaal goed, ik wil het beste voor het beestje, maar waar ik mij zorgen over maak is dat er nu vanalles gebeurd met een in mijn ogen kerngezond veulen.
Hij is vlotjes geboren, stond na een halfuurtje netjes en op eigen kracht naast de moeder, en heeft binnen het uur gedronken, ook hierbij hebben we niet hoeven helpen. hij hangt trouwens echt wel regelmatig aan de melkbar, de merrie laat hem drinken en heeft netjes melk.
Hij doet al kleine sprongetjes in de stal en is gewoon springlevend.
Toch sprak de dierenarts nu over plasma geven? Heeft hier iemand ervaring mee?

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 01:44

ik zou op mijn instinct afgaan veulen oke dan rustig aankijken maar hou er rekening mee dat het een feestweekend is

anneliesdj

Re: plasma veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 01:49

Ik zou er niet teveel mee klooien, gewoon goed in de gaten houden en op je gevoel afgaan.
Vind het eerlijk gezegd een beetje vreemd dat je DA 3x bloed wil afnemen voor hij iets wil gaan doen. Als het niet goed is kan hij na de eerste keer bloed afnemen toch actie ondernemen anders lijkt het me logischer om het eerst even aan te kijken een paar dagen en dan nog eens bloed af te nemen als er nog twijfels zijn. Maar goed, bedenk wel dat een DA uiteindelijk ook aan je verdiend, weet niet hoe die van jou normaal is?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 01:52

Ik heb er niet echt ervaring mee, maar 'vroeger' kreeg een veulen alleen een veulen-prik tegen 'engelse ziekten'. Voor de rest moet de natuur het doen. Heb er nooit problemen mee gezien.

Ik weet wel dat DA's tegenwoordig klagen dat ze 't niet erg druk meer hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 02:06

Veulenprik is in princiepe niet nodig.
Wij hebben zo'n heerlijke no-nonsens DA die dat soort dingen gewoon zegt. Veulen is groot genoeg, niet extreem te vroeg, rent lekker rond, heeft op tijd de biest gehad, waarom zou je die een spuit gaan geven, kost je alleen geld.

Maar jij kent je DA het beste, enig idee of dat ook zo'n no nonsens type is?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 02:12

Ja, klopt anneliesdj, ik geloof dat de engelse ziekte allang en breed uitgeband is uit nederland. :D

Da's inderdaad heerlijk zo'n DA die jij hebt!

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 02:20

Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken, op dit moment is het echt tegen mijn gevoel, vooral omdat het beestje zo fit is en levendig, ik heb dat voorzichtig tegen DA gezegd en hij zegt dat ik daar spijt van zou krijgen.
Maar mijn vriend heeft heel sterk het gevoel dat de dierenarts overdrijft. Bij mijn vorige 2 veulens is zelfs nooit bloed genomen de eerste dag, en toen heeft de merrie ook flink overgedragen.
De dierenarts zei zelf dat het een sterk veulen is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 02:23

Kan je DA dat ook onderbouwen? Heb je de uitslag van de test gevraagd?
En als je eens een paar andere (paarden) artsen belt en ze het verhaal voorlegt, zo mogelijk met bloedtest oid erbij? Vraag wat ze ervan denken.
Je mag het telefoonnummer van mijn Da wel ;)

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 02:31

Ik had aan mijn dierenarts gevraagd naar de resultaten, en hij zei dat het niet in cijfers wordt uitgedrukt, maar met bloed op een kaartje en dan moet dat kaartje verkleuren. ik stel mij daar zoiets als een urinestick bij voor dan?
Bij mijn 2 vorige veulens had ik deze dierenarts nog niet, toen had ik een dierenarts die bij dit veulen nooit bloed genomen zou hebben.
Ik zou dat nr wel willen, maar denk je dat hij telefonisch mij verder zou helpen?
Mijn dierenarts zei dat het veulen dan ontvankelijker voor ziektes zou zijn, maar op dit moment is hij echt het dapperste kereltje dat ik ooit gehad heb.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:25

Als de merrie al een tijdje (hoe lang is dat?) melk lekte is de biest-hoeveelheid ook terug gelopen. Het kan dan zeker zo zijn dat het veulen een tekort aan antistoffen binnen heeft gekregen. Wat ik dan alleen niet snap is dat de dierenarts niet aangeraden heeft om eens langs een grote fokker te rijden om een fles biestmelk op te halen. Zij hebben dit vaak op voorraad in de diepvries liggen. Nu heeft dat geen zin meer omdat de darmwand van het veulen (waar de antistoffen doorheen moeten) zich na 24 (of was het 48?) uur sluit.

Ik zou zeker de kaartjes opvragen en een second opinion uit laten voeren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:29

Ik zal je het nummer pb'en maar ik denk dat ik al wel weet wat hij gaat zeggen ;)

Biest wordt aangemaakt tijdens de geboorte, het lichaam van de merrie reageert op de geboorte, hormonen en geuren door biest te maken.
Dus dat de biest op zou zijn als ze al langere tijd melk lekte is niet correct.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:38

Ik heb ook niet gezegd dat de biest op zou zijn, wel dat deze minder kan zijn.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:07

Ik zou op je eigen gevoel af gaan :o zo'n vlotte bevalling en snelle drinker en zo stevig en levendig :):) zeker als je al genoeg vergelijkingsmateriaal hebt klinkt het dat jij wel ziet of het nodig is :)
Waarom zou je die gaan plagen met bloedafnames, sowieso Meerdere :o? als het niet goed was waarom dan niet meteen plasma?! ik heb altijd geleerd dat je dan snel moet reageren en niet afwachten dus zo "ernstig" was de bloeduitslag dan denk ik niet :o

Mijne heeft 45 dgn overdragen :+ en ook alles ging súper vlot en dat is nu echt een Beer van een Jaarling die écht niks te kort heeft gehad 8-)

Ben idd ook blij met mijn "no nonsense" DA :) Als zij zegt dat iets moet dan weet ik ook zéker dat het nodig is want zij zal nooit voor een wissewasje iets doen/ uitschrijven :j

Succes!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:11

Ik zou geen risico lopen in deze situatie.
Overigens gefeliciteerd met je veulen!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:12

Wel een apart verhaal.. Weet ook niet goed wat ik ervan moet denken.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:26

het gebeurt wel nog hoor,dat een veulen gezond lijkt en goed drinkt,maar dat ie eigenlijk geen antistoffen genoeg gekregen heeft van de moeder. Dan kan hij na 2 weken ineens erg ziek gaan worden en de ene infectie na de andere opdoen.
Het kan ook bvb dat hij genoeg gedronken heeft de eerste uren,maar dat de biest gewoon geen zo een goeie kwaliteit had.

Het is je eigen keuze. Ik heb zelf nooit bloed laten trekken van mn veulens en dus het risico genomen en dit ging goed.

We hebben een veulen gehad nu 2 weken geleden wat plasma bijgekregen heeft (en het toch niet gered heeft...) maar aan hem zag je direct dat hij niet levendig en vlot was,en hij dronk ook amper.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:05

ik laat al jaren bij elk veulen bloed testen op anti stoffen
tot nu toe altijd super bloedwaardes gehad maar zou het me nooit vergeven een veulen ziek te hebben omdat ie te weinig antistoffen had ..je wil niet weten hoeveel zieke veulens er op de klinieken worden binnengebracht na een paard levensdagen omdat ze in eerste instantie kerngezond waren maar na een paar dagen doodziek zijn
Ik vind het dus zeker van je DA geen overbodige luxe om te testen ..alleen snap ik niet waarom hij na de eerste keer bloed testen niet onmiddelijk plasma heeft gegeven ..kost maar weinig :j en dan een daglater kijken of het genoeg heeft aangeslagen

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 22:51

vanmorgen om 10 uur is er opnieuw bloed afgenomen en alles is in orde!!!
Ik had zelf vanmorgen even naar Someren gebeld en daar zeiden ze dat ik er toch maar beter mee door kon gaan, omdat het idd zo is dat de veulens er soms prima uitzien en dan na 14 dagen ziek worden.
Ik ben superblij dat alles nu in orde is, maar weet niet of ik volgende keer zo snel bloed zou laten trekken. Nu is het veulen 3 keer geprikt, wat een hoop stress was voor zowel de merrie het veulen als voor mij :o , terwijl er de eerst 24 uur toch niets gedaan wordt.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:58

Heel prettig dat je dit ons even meedeelt!

En natuurlijk voor jou en je veulen dat alles in orde bevonden is. Kunnen jullie beiden weer goed slapen! :D