P.r.e ruin apto keuren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joscy

P.r.e ruin apto keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 19:50

Beste Bokkers,

Via via heb ik gehoord dat er heel misschien een regeling komt om een p.r.e ruin apto te keuren.
De situatie is zo:

Bij de vorige eigenaar hebben de merrie ( P.r.e) en de hengst (P.r.e) te lang samen gestaan en meneer heeft natuurlijk ze kans gepakt.
Hier uit is een veulentje ontstaan. Dit veulentje krijgt zijn cruzado papieren. Maar moeder is apta gekeurd, vader dus niet.
Aangezien de vorige eigenaar geen ambitie had om te fokken hebben ze hem daarna meteen gecastreerd en is hij nu ruin.

Het veulen is dus eigenlijk volle p.r.e. Nu hoorde ik dat er misschien wel in de komende paar jaar p.r.e papieren te verkrijgen zijn bij hem
als ze in Spanje toestaan om ruinen apto te laten mogen keuren.

Mijn vraag: Weet iemand hier meer over, want op het internet wordt ik er niet wijzer van.

Alvast bedankt.

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:24

beste Joscy,

Dit is erg toevallig, de eigenaresse van mijn lease paardje zit met precies hetzelfde probleem!
Ik lease een ruin die vorig jaar zonder toezicht met een merrie heeft gestaan en daar is in januari een veulen uit geboren. Omdat hij als hengst erg ongelukkig en lastig was is hij vorig jaar geruind. De merrie nemen we volgende maand mee voor de apta keuring en die zouden we ook graag met de ruin willen doen! Ze hebben beiden een volledig pre papier uit Spanje.
Ik begreep dat het pre stamboek een van de laatste is met deze regelgeving en dat bij andere stamboeken een ruin die heeft gedekt wel gekeurd mag worden.
Verder hebben wij ook weinig informatie...

Ben erg benieuwd! Het veulentje is een ontzettend leuke merrie en ook nog eens voskleurig (en lijkt die ook te blijven). Een volledig papier voor haar zou natuurlijk erg leuk zijn!

Zjurima05

Re: P.r.e ruin apto keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:32

Ik zou even naar het stamboek bellen om info te vragen, zijn super aardige mensen en die kunnen je wel verder helpen. Ik heb zelf dus ook een andaXfries, staat bij het Cruzado ongeschreven want haar vader is PRE don enamorado.... Veel suc6 hoop dat het lukt allemaal!!!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:18

Een ruin APTO laten keuren lijkt me sterk. Het is een keuring voor paarden om zich voort te mogen planten, hierbij wordt ook gecontroleerd of er netjes 2 ballen zijn ingedaald en dat gaat zo moeilijk bij een ruin.

joscy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 11:20

Het stamboek heb ik even een mailtje gestuurd, thanks voor de tip.

De vader heeft dan geen ballen meer maar het werkten eerst allemaal prima ;)
Ze kunnen hem nog gewoon op de meeste dingen keuren net zoals je dat bij een hengst doet.
Persoonlijk zou ik wel graag zien dat ze bij uitzondering! een ruin toestaan puur en alleen omdat hij
voor dat hij gecastreerd was een veulen heeft verwekt bij een p.r.e apta moeder.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:24

Ja maar het feit is dat een te keuren onderdeel 2 goed ingedaalde ballen zijn. Klophengst is afkeuren en dat kunnen ze niet meer zien, terwijl ze wel voor nakomelingen kunnen zorgen.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:30

Zoals Cyrina al zegt een paard zonder ballen kan niet apto gekeurd worden , paard was ook niet apto voor de castratie dus lijkt me bijna onmogelijk om dit voor elkaar te krijgen.

Kiruna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:16

@Cyrina, de dierenarts die het paard gecastreerd heeft kan toch verifiëren of het paard een klophengst was of niet? Natuurlijk gaat het daarbij op basis van vertrouwen.

ps. Waarom is het eigenlijk een reden om een paard af te keuren, klophengst zijn? Dan is het erfelijk neem ik aan.... aan de andere kant is het dan nog niet belangrijk bij het keuren van een ruin, immers al zouden zijn nakomelingen klophengsten zijn worden zij gewoon niet goedgekeurd.

joscy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 12:44

De ruin is gecastreerd maar waarom zou hij de kans niet mogen krijgen om gekeurd te worden, als je een kruising kwpn x p.r.e
heb dan is het meer dan logisch dat hij natuurlijk geen p.r.e papier krijgt. Maar als het een p.r.e x p.r.e is waarom dan niet? Het veulen blijft zuiver p.r.e bloed hebben. De informatie over zijn voortplantings systeem staat altijd in het medisch rapport die wordt opgemaakt na een castratie daarin wordt netjes vermeld of het paard twee ingedaalde ballen had. Want als de ballen nog niet ingedaald zijn om wat voor reden dan ook wordt het een wat uitgebreidere operatie en moeten zij het lieskanaal in wat altijd gemeld zal worden bij de kliniek. Deze informatie is gemakkelijk op te vragen door de eigenaar en kan je als bewijs geven aan de mensen die paard zouden keuren.

Het zou natuurlijk leuk zijn als het mogelijk zou worden en anders maakt het ook niet uit dan krijgt hij lekker zijn cruzado papiertjes, dat maakt hem niet meer of minder dan een ander paard. :)