Past dit zadel op mijn haflinger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Past dit zadel op mijn haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:05

Ik weet niet of het hier goed staat & mag het anders verplaatst worden?

Ik ben heel erg lang opzoek geweest (vanaf 5 April & meerdere zadels gepast!) Maar heb nu toch iets over genomen van een vriendin van mij. Het is een Euro Humor? Is ook met verwissel bare boom. Er zit nu een witte in er zat een rode in. Er heeft alleen iemand opgezeten voor de foto's & op een rondje te stappen. Ik vind zelf dat hij nog moet opgevuld moet worden van achteren! Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden!

Zonder ruiter links voor (als je voor het paard staat)
Afbeelding

Van de zeikant
Afbeelding

Van Links achter
Afbeelding

Van de achterkant
Afbeelding

Rechts achter
Afbeelding

Rechts voor
Afbeelding

En nu met ruiter!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoop dat iemand mij hier in kan helpen =)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:09

Vanachter een computer is het niet te beoordelen of een zadel past. Het is niet te zien of er genoeg ruimte bij de schoft is. De foto van de zijkant laat duidelijk zien dat het midden niet het diepste punt is, dat betekent dat het zadel niet in evenwicht ligt. En volgens mij is het gewoon een wintec zadel, zijn prima zadels, maar een verwisselbare boom is geen garantie voor een passend zadel :)

Kan je niet een zadelmaker bellen? Dat werkt veel beter dan via Bokt :)
Laatst bijgewerkt door Marieke_K op 25-04-12 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:09

Wat dacht je er van om het niet op bokt te vragen, maar aan iemand die er wél echt verstand van heeft?
Daar zijn speciale mensen voor; zadelpassers :)*

Want:

- bokkers zijn geen zadelpassers, en dus niet kundig genoeg. net als dat bokt geen DA is......
- vanaf een paar foto's valt niet alles te beoordelen; wel dat een zadel soms totáal niet past
- als een zadelpasser komt kijken, zal hij dingen ook voelen en het zadel ook willen zien als er gereden wordt etc.

dus; gewoon zadelpasser laten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:10

Genoeg ruimte heeft die zeker bij de schoft!
Ja ik wil hem ook bellen maar ik zou dan graag meer tipz willen hebben waar naar gekeken moet worden.
Waar van jullie "bokt" van denken dat het nodig is =)

Anoniem

Re: Past dit zadel op mijn haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:11

JoyCiej007, Waarom ben jij dan 1 van de vele die zeiken dat mij Vorige zadel NIET past want ja...

- bokkers zijn geen zadelpassers, en dus niet kundig genoeg. net als dat bokt geen DA is......
- Ook niet van af een foto die op op je computer scherm ziet ;)
- als een zadelpasser komt kijken, zal hij dingen ook voelen en het zadel ook willen zien als er gereden wordt etc.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:12

Vertrouw op je zadelmaker, die heeft er zijn/haar beroep van gemaakt en kijkt of een zadel past. Ook als je geen vragen stelt :) Ik vraag altijd of ze langs komt en wil beoordelen of mijn zadel nog goed ligt, dan hoor je vanzelf of dat wel of niet het geval is.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:13

je kan idd beter een zadelmaker laten komen, mar wat ik zo kan zien ligt ie zoals je al zei, wat te ver achterover.
nu mag het zadel ook wel ietsjes naar achter, zodat ie achter de schouder komt te liggen.
met een beetje mazzel ligt ie dan van achter ook mooier.
maar voor goed advies, laat er iemand naar kijken.

succes

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:14

Als je de zadelmaker belt kijkt hij naar het geheel. Dus niet naar een specifiek iets. Dit zadel ligt niet goed. Teveel achterover waardoor idd het diepste punt niet in het midden zit. Verder kunnen we van een foto het idd niet beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:15

Zadel maker kom zo izo zeker langs =D Moet dr alleen nog bellen maar heb dr nummer wel hier liggen =)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:16

Zoals gezegd dat kan een zadelpasser je beter vertellen. Zo op het oog ligt het dieptepunt te ver naar voren (boom te smal?) en hij mag verder naar achteren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:18

Maar............. jou vraag in de beginpost én in de topictitel is niet: 'er komt een zadelpasser, waar moet hij naar kijken?' of 'waar moet ik hem naar vragen', maar 'past dit zadel op mijn haflinger?'.

Dan vraag je toch aan bokt of die het zadel vinden passen? In je beginpost heb je het verder niet over een zadelpasser, enkel over mogelijk 'opvullen'......

Edit:

macholoverr schreef:
JoyCiej007, Waarom ben jij dan 1 van de vele die zeiken dat mij Vorige zadel NIET past want ja...

Pardon?!

Lees mijn post dan nog eens goed door!

JoyCiej007 schreef:
- vanaf een paar foto's valt niet alles te beoordelen; wel dat een zadel soms totáal niet past

Met andere woorden: of een zadel echt goed ligt, valt niet zomaar te beoordelen vanaf foto's. Dat een zadel echter bar slecht ligt op een paard, en hélemaal niet past dat valt in sommige gevallen wél te beoordelen!

En in 1 van jou vorige topics lag jou zadel zó vreselijk beroerd, dat iedere idioot, wel of geen zadelpasser, dat heel makkelijk kan zien, óók vanaf foto's!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:19

Voor licht die super achter niet helaas =(

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:19

Zadel ligt te ver naar voren, ligt op de schouder van je paard. Verder laat de zadelmaker even langskomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:21

JoyCiej007, ik heb ook liever niet meer dat jij op mij reageerd.. Want ik doe nooit eens goed!

Tevens als ik vind dat hij op gevuld moet worden moet er toch echt een zadelmaker/passer komen ik zelf kan dat niet dus als dat er staat lijkt het me logies dat die langs moet komen ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:22

Maar hoe weet je dat ie op gevuld moet worden als er nog geen zadelmker bijgeweest is?

Verder zie ik nou niet echt wat er mis is met joyciej007 haar berichten in dit topic?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:22

macholoverr schreef:
Voor licht die super achter niet helaas =(

Sorry, maar dat bestaat niet. Als een zadel achter niet goed ligt, bijvoorbeeld achter wat omhoog wipt, ligt het voor ook niet goed, want er komt dan voor teveel druk op het gebied rond de schoft/schouder. Het kan ook zomaar zijn dat als je het zadel achter op zou vullen, het ineens naar voren gaat schuiven vanwege de veranderde pasvorm. 'T past of het past niet, maar voor super en achter niet passen is echt geen optie.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:24

Nou wordt'ie helemaal mooi. Alsof ik constant jou in topics aan het afkraken ben! Dat weet jij zelf ook dat dat totaal niet zo is. Ik weet wel dat je een bepaalde 'reputatie' hebt op bokt en dat er mensen zijn die het leuk vinden om constant jou naar beneden te halen, en dat jij dan weer denkt dat héel bokt 'tegen jou is', maar ik heb je in het verleden ook een hoop tips etc. gegeven.

Dus kom op zeg................... meteen weer die defensieve houding. Ik heb totaal niet raar of aanvallend gereageerd hier, alleen jij begint meteen over 'zeiken in een vorig topic over een zadel wat niet paste', uit het niets?

Als je het dan allemaal zo goed denkt te weten, en denkt dat heel bokt met z'n allen tegen jou is, waarom open je dan uberhaupt nog topics met dergelijke vragen?

capopjekop: dat zie ik zelf eigenlijk ook niet........ :o?
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 25-04-12 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:24

Esther dat ik bedoel is dat hij voor wel goed licht, ik zeg niks over dat die achter niet goed licht? Daar moet zeker wat aan gedaan worden!

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:28

Dit bedoelde ik dus in jouw vorige topic met een nieuw zadel hoeft nog geen passend zadel te zijn... Ik vind het zadel niet lekker liggen, vind het veelte nauw bij de schouders.

sansiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:28

Nou ik zal niet de zoveelste zijn die zegt dat je een zadelmaker moet laten komen, dat weet je nu wel maar ook dat is trouwens niet altijd de garantie dat je een goed passend zadel krijgt!
Maar ik heb idd. het idee dat het zadel te ver naar voren ligt, je moet hem meer naar achteren schuiven, tot het einde van de schoft ( dit is vaak waar de manenkam eindigt), daarna kun je kijken of het zadel goed ligt.
Helt hij dan niet te ver naar voren? Of te ver naar achteren? Waar je het vaak goed aan kunt zien is de singelstoten en de beugelriemen, deze moeten loodrecht naar beneden hangen en niet naar voren of naar achteren wijzen.
Verder lijkt zo op de foto de boommaat wel goed, let er ook op dat het zadel straks, als je hem op de goede plek hebt liggen, niet te ver naar achteren ligt. Hij mag niet voorbij de laatste rib komen te liggen.
Misschien kun je nog een foto maken als het zadel goed op zijn plek ligt?
Ik denk dat als je het zadel verder naar achteren legt hij nog niet zo beroerd ligt hoor, succes iig!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:35

Hij ligt zo in ieder geval al veel te ver naar voren, leg hem maar een stuk verder achter de schouders.

Als hij dan nog zo naar achteren kantelt moet er in ieder geval een bredere boom in..

Ik weet niet waar je woont maar deze zadelmaker: http://www.deverenigdezadelmakerij.nl/ past ook dit soort zadels wel aan voor niet al teveel geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:38

sansiro, Ik zal morgen dr even een foto van maken zo als jij het zegt =)

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:38

Van de zeikant
Afbeelding

Van de zijkant

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:44

macholoverr schreef:
Esther dat ik bedoel is dat hij voor wel goed licht, ik zeg niks over dat die achter niet goed licht? Daar moet zeker wat aan gedaan worden!

Maar als je de achterkant verandert, blijft de voorkant niet hetzelfde! Dus hij kan nu voor wel goed liggen, maar waarschijnlijk is dat dan niet meer zo als je er achter iets aan gaat veranderen....Een zadel bestaat niet uit twee stukken, het is een geheel. De voor- en achterkant hebben invloed op elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:45

Ja oké dat snap ik =)