Wat voer jij je PRE?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Wat voer jij je PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 15:13

Ben benieuwd wat iedereen zijn/haar PRE voert en waarom?
En van welk merk :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:18

Ik voer Mijten, gerstemix muesli. Daarvan krijgt hij 2 keer per dag 1 schep, met daarbij een volle hand luzerne, en daar doet hij het erg goed op. Verder staan ze op dit moment op onbeperkt voordroog. In de zomer is het voornamelijk gras, en tussendoor hooi (en ook nog steeds de Mijten).

Het is trouwens een net 5 jarige, die ongeveer 2 tot 3 keer per week 1 tot anderhalf uur werkt.

KingsJewel

Re: Wat voer jij je PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:23

'Sochtends en 'savonds 3 kwart schep brok met 1 hand lucerne morgensvoor ze naar buiten gaan beetje hooi en als ze buiten komen krijgen ze nog heel veel en in de avond weer normaal hooi. (a)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 16:02

SasJumper schreef:
'Sochtends en 'savonds 3 kwart schep brok met 1 hand lucerne morgensvoor ze naar buiten gaan beetje hooi en als ze buiten komen krijgen ze nog heel veel en in de avond weer normaal hooi. (a)

Wat voor merk? :o

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:09

Sochtend's 1/4 basissportbrok, smiddags 1 kg endurix (cavallor), savonds 1/4 basissportbrok. Daarbij onbeperkt droog kuil.

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:11

4 keer daags Hooi
2 keer per dag, klein handje (100 gram) weidebrok van voergezond

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:02

Een Lusitano, mag dat ook? :D

Onbeperkt hooi. 's ochtends en 's avonds een flinke maatbeker grasmix van Hartog met een paar pompjes omega 3 6 9 olie.

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:22

ik ben wel benieuwd wat ze in Spanje krijgen, de bereden hengsten? Heb wel eens iets gelezen dat die het op haver en lucerne doen?

Die van mij leeft nu van alleen maar ruwvoer kuil/hooi en straks gras (2 jaar en in de opfok :P )

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:41

Brok is van pavo en lucerne is fibra dus daar zit vanalles bij in :)

Madieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:49

Onze kleuter (bijna 4 jaar) krijgt 3x daags 1/2 schep kruiden meusli zonder granen van hippostar, 's-avonds voor het slapen gaan 1/2 schep slobber van Hippostar, verder krijgt hij zo'n beetje onbeperkt ruw voer en nu staat hij lekker op het land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:59

Mijn 7 jarige merrie die 6 dagen in de week werkt staat op 2 x daags hooi, 1 x daags kuil en 2 x daags een halve kilo basisbrok!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 22:12

Houden jullie ook rekening met het feit dat het een sober ras is?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:14

Nee. Ik geef geen "arm" voer, en dat is ook niet nodig. Hij is zo prima op gewicht :j

Daarnaast ken ik eigenlijk geen PRE's die wel op echt sober voedsel leven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:21

Mijne dus wel, toen ik haar kocht was ze minimaal 100 kg te zwaar! Ben er dus ook erg voorzichtig mee!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:49

De mijne is heel snel mager en wordt van krachtvoer weer heel snel te druk... :+

Die krijgt hooi, lucerne, compactgras, omega mix en senioren priores van subli en een half schepje hartog muesli per dag...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:27

master Vancooten Sereen brok. 1 kilo per dag (basis brok)
1/2 schepje granenmix vancooten (tussen de middag)
Droog kuil van vogeltjes land (geen kunstmest)
verder is het natuurlijk afhankelijk van de leeftijd en wat je met je paard doet.
afhankelijk van de training die je doet, kan je het krachtvoer iets aanpassen.
Vooral voeren met je ogen....de 1 heeft nu eenmaal vaak iets meer (beweging) nodig dan de ander.
Mijn ervaring tot nu toe is dat de hengsten wel wat meer nodig hebben (vooral de bravoure typjes die bij het buitenstaan veel energie verbruiken en showen aan langskomende merries langs de weg) ;-)
Mijn ruin groeit van lucht (die geef ik dus ook gemiddeld meer beweging , maar krijgt hetzelfde)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:13

S'ochtends 1/3 PAVO Liga, S'middags 1/3 PAVO Nature's Best, S'avonds 1/3 PAVO Liga.

Verder 3x per dag een portie heel droog voordroogkuil waar ze ongeveer 2,5 uur over doen.

PAVO Liga is een brok (dus niet die koeken, want daar zit helemaal geen mooi mineralengehalte in) waarbij alle vitamine en mineralen meer dan verdubbeld zitten, zodat je met kleine porties genoeg mineralen en vitamine voert.)

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:44

Mijn meneer zet erg snel aan. Net een maandje in NL, en was aardig aan de schrale kant. De eerste weken heeft hij basisbrok, muesli en onbeperkt hooi gehad.
Nu is hij redelijk op gewicht, mist nog wel wat bespiering maar hij doet nu ook weinig ( op wat longeren en wandelen na ).
Af en toe een emmer slobber, prioris. Wat wortelen en een appeltje.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 13:42

nombrado schreef:
verder is het natuurlijk afhankelijk van de leeftijd en wat je met je paard doet.
afhankelijk van de training die je doet, kan je het krachtvoer iets aanpassen.
Vooral voeren met je ogen....

Precies, zo doe ik het ook altijd :)
Maar het is wel interessant om te lezen wat andere voeren en waarom.
Mijn quarter had heel veel nodig maar daar zat ook enorm veel spier op (aangeboren) dus verbruikte gewoon meer.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:26

Limonade@ kijk wel uit met veel voeren
transport kost idd energie, maar als ze eenmaal ruin zijn? (is hij hier of daar gecastreerd) kan hij zomaar behoorlijk aankomen. Ik zou het dus wel rustig aan een beetje opbouwen. Het voer hier is niet echt te vergelijken met daar! Gewoon veel hooi en de standaard krachtvoer wat je andere ook zou geven.
Komt vanzelf goed, neem alleen de tijd. Verhuizen kost ze nu eenmaal een boel energie/stress.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:33

nombrado schreef:
Limonade@ kijk wel uit met veel voeren
transport kost idd energie, maar als ze eenmaal ruin zijn? (is hij hier of daar gecastreerd) kan hij zomaar behoorlijk aankomen. Ik zou het dus wel rustig aan een beetje opbouwen. Het voer hier is niet echt te vergelijken met daar! Gewoon veel hooi en de standaard krachtvoer wat je andere ook zou geven.
Komt vanzelf goed, neem alleen de tijd. Verhuizen kost ze nu eenmaal een boel energie/stress.

Hij is hier gecastreerd. Inmiddels krijgt hij alleen maar onbeperkt hooi met 2x per dag een flinke schep hartog grasmix. 1 x p.w.een emmertje slobber en een appel/worteltje. Grasmix is ook een ruwvoer met een geperst basisbrokje er door heen.
Hij zit nu goed qua gewicht. Voer op het oog. Wordt hij te dik, dan minder grasmix. Valt hij af, dan een extra schep grasmix.

Lusitano's bij Teixeira vandaan staan er om bekend dat ze erg sober gehouden moeten worden.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:24

Mijn 5 jarige merrie krijgt 's morgens 1 handje pavo polo voor paarden die weinig tot geen arbeid verrichten en 1 portie voordroog. Als ze rond 11/12 uur naar buiten gaan hangt daar een hooinet met voordroog als ze rond 6 uur naar binnen gaat weer een portie voordroog. Rond 8 of 9 uur weer een handje bix en 's avonds laat weer een portie voordroog. Daarnaast heeft ze een hartog voerbox in stal en daar gaat ook redelijk wat voordroog in zodat ze eigenlijk continu ruwvoer kan eten omdat dat beter is voor dr maag. Ik geef zelf als ze gewerkt heeft ongeveer een kwart cavalor perfo mix voor een extra boost en zo af en toe een appel of brood. Hier doet ze het erg goed op :D
Al het ruwvoer bij elkaar is ongeveer een grote kruiwagen losgeplukt maar wel aangedrukt voordroog (met een klein kopje erop :P)
Wij rijden zo'n 3 à 4 keer in de week een half uur tot 3 kwartier met veel stappen en 1 dag in de week heeft ze standaard vrij. De rest van de dagen of spelen/longeren, wandelen of rust.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:41

Mijn PRE eet per dag 2 kilo pavo condition en een kilo natures best en lucerne (alfalfa) paar plakken wij hebben geen hooi en de lucerne komt hier dus in baaltjes zoals hooi in NL , voorderest eet hij ook wat stro van zijn bedje.
Mijn oude halve lusitano eet haver , biks(pro horse) , zemelen en gerst al gemengd ongeveer een kilo of 3 met wat lucerne plakjes
Pavo is redelijk nieuw in Spanje dus ik wou mijn oude mannetje gewoon laten op wat hij zijn hele leven gewend is geweest.
Veel stallen hier geven een mix van haver en zemelen en lucerne als hooi.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:49

wij hebben een lusitano jaarling merrie
die per dag:
1 schep grow musli van aveve krijgt
onbeperkt gras in de zomer/en in winter onbeperkt voordroog(paarden kwaliteit).

binnen kort gaan alle paarden over op marstall voer en denk dat ze dan 50gr force gaat krijgen en 1 schep weidemusli/of ijslander robust musli en dit gemengt in de schep met nog wat wiesen fasern(zo dat ze beter kauwen).maar ik moet dus kijken wat ik precies ga geven hier van.maar ik ben niet voor veel krachtvoer geven wel veel ruwvoer

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 07:36

Mijn Lusitano krijgt elke ochtend en avond een handje muesli van Havens (Cool-Mix) Verder onbeperkt hooi of gras. Heerlijk zo'n goedkoop paard in onderhoud! ;)