ervaring KWPN met arabier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anketje_

ervaring KWPN met arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 10:03

hallo ik wou eens vragen wat jullie ervaring was met een paardje dat half arabier en half KWPN is. de meeste zeggen dat dit geen goede combinatie is.

Grapjasjes12

Re: ervaring KWPN met arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:47

Ik zou niet weten waarom niet. Heel veel KWPN'ers hebben al bijna 50% arabisch/volbloed.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:59

Kunnen mooie combi s uitkomen.
Maar alsno opletten of de hengst op de merrie past.
En vaak zijn kruisingen net wat heter.
En de uithoudings vermogen is vaak ook behoorlijk hoog.

Arabieren kunnen een hoop verbeteren bij paarden..bijv hun hardheid.
Daar ze oa ook voor gebruikt.

Maar waarom deze combi?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:00

Ik zou die 2 juist liever niet kruisen..waarom? omdat ze qua genen erg ver bij elkaar uit de buurt liggen..de kwpn is gefokt als sportpaard voor dressuur en/of springen.De arabier voor lange afstanden,de arabier heeft over het algemeen een erg korte rug met een sterk hellend kruis en weinig kracht in de achterhand waarvoor het voor zo'n dier bijna onmogelijk is om zich goed te dragen op de achterhand.
Terwijl dat weer een van de belangrijkste dingen is voor een sportpaard..als je zo'n kruising interesant vindt kun je beter kijken naar lijnen waar wat anglo arabisch bloed in zit.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:01

Ze hebben juist wel kracht in de achterhand.
Weleens een Av in de showring gezien??
Ze kunnen bewegen om van te kwijlen.

Alleen is het aan de ruiter om dit technisch in goede banen onder het zadel te rijden.

Kruis hoor overgins ook niet hellend te zijn....Maar lang en vlak.

"'De bovenlijn van het kruis (het heiligbeen), loopt bijna horizontaal zodat de staart hoog aangezet is en in het verlengde van de rug ligt"'

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 23:40

Het kruis eindigt niet bij de staartaanzet, dat weten ze bij het stamboek toch ook?
Een paard kan best een hellende croupe en tegelijk een hoge staartaanzet hebben.

Maar ik ben het verder met je eens hoor, de beschrijving van Elisa klopt niet.
Overigens, een hellend kruis heeft meer voordelen in de dressuurring dan een erg vlak kruis maar dat terzijde.

Waarom overweeg je de kruising? Heb je een arabier of kwpn merrie? En wat wil je fokken? Wat wil je ermee gaan doen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 23:54

Hoezo heeft een arabier geen sterke achterhand? het is de meest veelzijdige ras en de meest gebruikte om andere paardenrassen te verbeteren en het kan waanzinnig showen en dat kan je van een kwpner niet zeggen.

Maar ze kruisen zou ik niet doen dan heb je er een peperhete paard aan, er zit al van alles in KWPNER en dat maakt van ze goede sportpaarden in proffesionele handen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 09:33

Showen heeft niks met kracht in de achterhand te maken..ik zeg niet dat ze niet goed kunnen lopen,maar ik vindt ze persoonlijk voor de hogere sport niet geschikt..kun je het mee eens zijn ofniet.Maar kruisen zou ik gewoon niet doen..koop dan of een arabier of een kwpn.

De manier waarop een arabier over het algemeen loopt is ook niet de meest wenselijke gang voor een sportpaard.Dus het kan goed dat je een kwpn nog nooit zo hebt zien lopen. ;)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:05

De NRPS paarden hengst Kanut is ook 50% av. Weet zo gauw niet meer uit wat voor merrie die kwam, maar rijpaardmerrie bij KWPN/NRPS ontloopt elkaar niet veel.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:05

Elisa2 schreef:
Showen heeft niks met kracht in de achterhand te maken..ik zeg niet dat ze niet goed kunnen lopen,maar ik vindt ze persoonlijk voor de hogere sport niet geschikt..kun je het mee eens zijn ofniet.Maar kruisen zou ik gewoon niet doen..koop dan of een arabier of een kwpn.

De manier waarop een arabier over het algemeen loopt is ook niet de meest wenselijke gang voor een sportpaard.Dus het kan goed dat je een kwpn nog nooit zo hebt zien lopen. ;)

Er zijn heel veel kwpners en weinig Arabs als je op die manier vergelijkt zullen er best veel kwpners beter lopen....Maar ook het gros van het kwpn loopt niet zoals het hoort of s kwa fok niet al te best.

Daar zie je ook geen achterhand gebruik meer...
Maar vinden ze veel voorbeen gebruik spectaculairder....Dat kunnen die van ons ook hoor :+

Binnen de AV vergeleken met het aantal lopen er aardig wat boven de Z1.
Ook in de lagere klasses lopen er aardig wat die hoge punten scoren.
Heb het dan oa over binnen de paarden klasses.

Het ligt vaak ook aan de ruiter of die de doorzettings vermogen heeft om het paard zo te rijden dat het technisch veel beter wordt.
Bij ons binnen het Av ontbreekt die motivatie vaak absoluut niet aan.
Wij staan achter ons paard.

Ik hoor vaak genoeg dat men maar een kwpner koopt omdat het dan makkelijker punten halen is....tja dat is een makkelijkere weg.

Maar er lopen zoveel kwpners maar er breken er maar echt weinig door in de topsport.
En dat heeft met allerlei zaken te maken.

Gaat je over de grens dan lopen er zelfs AV mee op Grandprix niveau.
Ook zijn de Av's juist heel veelzijdig

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:34

De vergelijking is idd niet eerlijk als je bedenkt hoe ontzettend veel kwpn'ers er bij recreanten staan die enkel eens in de week buitenrijden of inspannen.
Bij AV's kom je weleens krabbelaars tegen maar bij het kwpn ook zeker, over het algemeen loopt een av al beter dan het gemiddelde springpaard dus om nou zo trots te zijn op het kwpn is ook niet nodig.

Dat ze wat kleiner en eleganter zijn en ook zo bewegen wil niet zeggen dat ze per definitie minder geschikt zijn voor de sport.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:03

Ik ben niet trots op het kwpn op die manier,en idd zijn er bij het kwpn ook genoeg die niet kunnen bewegen en idd geen fijn gebruik van de achterhand hebben.En ik geloof ook dat er arabieren zijn die er bovenuit springen qua beweging,zeker hebben ze hun instelling mee en dat is ook heel belangrijk.

Je moet me ook niet verkeerd begrijpen want ik vindt het prachtige paarden die zeker tot de verbeelding spreken.

Maar als ik zo gauw even een plaatje van internet pak :http://www.paardenrassen.org/paardenrassen-arabier/
Zoals deze..dan zie ik een prachtig paard,maar als ik puur even ga kijken naar de dressuur aanleg dan zie ik ook een paard met een korte rug en een overbouwde achterhand,2 zaken waardoor dressuur op het echt hogere niveau al heel moeilijk wordt.En hoewel dit dier er absoluut elegant uit ziet,ziet ie er niet uit alsof ie heel veel kracht in de motor achter heeft zitten.Nu snap ik wel dat niet iedere arabier zo gebouwd is zoals deze en er ook zijn die voordeliger gebouwd zijn waardoor ze meer geschikt zijn.{en heb je dit bij sommige kwpn's natuurlijk net zo} maar daarom ben ik geen voorstander van het kruisen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:21

Ik weet niet welke foto je bedoeld, ik krijg een link met meerdere.
Kun je aan de hand van een standfoto benoemen wat jij nadelig vind bij arabieren en waarom?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:23

Elisa2 schreef:
Ik ben niet trots op het kwpn op die manier,en idd zijn er bij het kwpn ook genoeg die niet kunnen bewegen en idd geen fijn gebruik van de achterhand hebben.En ik geloof ook dat er arabieren zijn die er bovenuit springen qua beweging,zeker hebben ze hun instelling mee en dat is ook heel belangrijk.

Je moet me ook niet verkeerd begrijpen want ik vindt het prachtige paarden die zeker tot de verbeelding spreken.

Maar als ik zo gauw even een plaatje van internet pak :http://www.paardenrassen.org/paardenrassen-arabier/
Zoals deze..dan zie ik een prachtig paard,maar als ik puur even ga kijken naar de dressuur aanleg dan zie ik ook een paard met een korte rug en een overbouwde achterhand,2 zaken waardoor dressuur op het echt hogere niveau al heel moeilijk wordt.En hoewel dit dier er absoluut elegant uit ziet,ziet ie er niet uit alsof ie heel veel kracht in de motor achter heeft zitten.Nu snap ik wel dat niet iedere arabier zo gebouwd is zoals deze en er ook zijn die voordeliger gebouwd zijn waardoor ze meer geschikt zijn.{en heb je dit bij sommige kwpn's natuurlijk net zo} maar daarom ben ik geen voorstander van het kruisen.

Maar daar zit het probleem...
Een av hoort niet super overbouwd te zijn.
Net als op de voorhand lopen doen ze eigelijk alleen met poppentje erop....Dus waar zit dan stiekem een beetje het probleem..

En dat is bij alle rassen als je niet correct fokt en niet correct een paard opleid gaat je dat zien...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:29

Ik bedoelde de donkere/zwartbruine hengst die draaft op de link,staat onderaan geloof ik.

Dan zit daar idd een probleem Barcelano want veel arabieren die ik dus gezien heb waren wel overbouwd.Maar volgens mij zit er ook nog verschil in de fokrichting? poolse arabieren,egyptische arabieren e.d.?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:33

Elisa2 schreef:
Ik bedoelde de donkere/zwartbruine hengst die draaft op de link,staat onderaan geloof ik.

Dan zit daar idd een probleem Barcelano want veel arabieren die ik dus gezien heb waren wel overbouwd.Maar volgens mij zit er ook nog verschil in de fokrichting? poolse arabieren,egyptische arabieren e.d.?

Dat opzich niet...
En vergeet niet dat men vaak een kruisng een volbloed noemt en die zijn vaak wel anders gebouwd om het zo maar even te zeggen..

En op die foto loopt hij berg afwaarts en zo wat ik kan zie lijkt hij zelfs een beetje holle rug te hebben....

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:36

Afbeelding

Zo kan het ook;)

Ras omschrijving

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:38

Afbeelding

Annelies,jazeker ik heb nu ff een standfoto van een willekeurige arabier bij google eraf gehaald.Ik wil wel zeggen dat wat ik benoem,dat ik dat nadelig vindt voor ieder paard qua bouw en niet alleen voor een arabier.

Wat ik hier bij dit dier zie is weer een vrij korte rug met weinig ruimte achter het zadel,en een achterkant die hoger is dan de voorkant.{overbouwd}Nu vindt ik dat deze nog wel een vrij mooi gebouwde achterhand heeft qua schuinte {niet te hellend en niet te vlak} maar het achterbeen lijkt dan wel weer vrij lang en wat achter de massa te staan.Deze 3 dingen vindt ik het meest nadelig omdat een achterbeen wat achter de massa staat en daarbij wat lang is 9 vd 10 keer eerst naar achteren toe gaat in beweging,dan omhoog en er dan onder gezet wordt.Terwijl voor iig de hogere dressuur het wenselijk is dat het achterbeen direct naar voren weg gezet wordt en daarbij goed buigt.En omdat de achterhand hoger is dan de voorhand kan die wel gewicht dragen in de verzameling maar dat is ten eerste alweer moeilijker voor het dier en het hangt van de stand van het bekken af {of die dus kan kantelen ofniet} of het paard echt daadwerkelijk kan gaan "zitten" en echt 2/3 gewicht op de achterhand kan gaan dragen.
Maar nogmaals,dit telt voor ieder paard alleen ik zie het dus vaak bij arabieren..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:39

Bovenstaande vindt ik een heel mooi dier Barcelano! alleen ik zie hem dus niet echt "zitten" hoewel die wel verzameld loopt voor zijn doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:43

Elisa2 schreef:

Die vind ik eerder wat te lang en week in de rug dan kort.
En vergeet niet dat het fotomoment waardeloos is, arabieren worden vaak hakkentrekkers genoemd met dit soort foto's als bewijs terwijl je hetzelfde plaatje krijgt als je een kwpn op dat moment fotografeert.

Overigens vind ik ze in het algemeen eerder lang dan kort in de rug en ik ken er weinig die overbouwd zijn.
Fokrichting bepaald idd het type, Egyptisch is het lichte, hoogbenige showtype, Russisch het zwaardere, meer functionele type en de rest zit er een beetje tussenin.

Edit; de vos hierboven staat verre van recht, als je de foto/ondergrond zou corrigeren is hij ineens niet meer overbouwd.
De croupe is behoorlijk hellend, zeker voor een arabier, achterbeen is imo niets mis mee, een langer achterbeen heeft ook voordelen, rug is idd kort.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 25-04-12 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:44

Ik heb een prachtige merrie arabier x KWPN,
Ze is alleen wel ontzettend sensibel en erg heet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:01

Elisa2 schreef:
Bovenstaande vindt ik een heel mooi dier Barcelano! alleen ik zie hem dus niet echt "zitten" hoewel die wel verzameld loopt voor zijn doen.

Dit lijkt mij een gewone draf hoor.
Je verkijkt je op de staartaanzet, bij de gemiddelde kwpn'er zit die vlak boven het zitbeen en dat is waar je verzameling beter aan kunt zien: verhouding rug-croupe-zitbeen.
Bij een arabier vertekend die verhouding volledig als je naar rug-croupe-staartaanzet kijkt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:05

Het feit dat er wordt geroepen dat de AV erg kort in de rug is klopt al van geen kant.
De meeste AV's neigen juist naar te lang in de rug. Dus voor een korte in het vierkants model staande KWPNer zou je heel goed een AV kunnen gebruiken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:00

Daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens, maar de combi kwpn-arabier op zich kan een goed sportpaard geven en beter uitpakken dan veel andere combi's die je hier en daar ziet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:08

Elisa2 schreef:

Ik zie zat kwpners, genoeg om te kunnen zeggen, ze mankeren vaak wat aan hun lijf of ze zijn heel erg aanstellerig en heet, er is te veel sportgericht gefokt ipv naar gezondheid te kijken en op karakter te fokken voor de geschiktheid voor de recreatie ruiters.

Er is zat kracht in de konten van de arabieren, want dit ras mag aan de rensport meedoen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 25-04-12 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt