Gedekt door 2 hengsten, nu al tekenen van bevalling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Gedekt door 2 hengsten, nu al tekenen van bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 20:23

Oke, ik zit even met mijn handen in mijn haar...
Mijn shetlandmerrie van nu bijna 21 is vorig jaar op 9 mei bevallen van een hengstveulen.
In de veulenhengstigheid is ze gedekt door een ggk bonte hengst, ze was niet erg ontvankelijk, reden voor mij om het bij 2 dekkingen te houden.
Na 3 weken tijdens het schouwen hengstig, 2e keer gedekt, weer 2 keer.
Na 20 dagen geschouwd, ze sloeg af, na 25 dagen gescant...leeg :(
DA zag wél een goed ontwikkeld geel lichaam.
Hengstenhouder voelde er weinig voor om door te dekken, aangezien ik deze merrie ivm bevangenheid en leeftijd per cé vol wou hebben heb ik haar naar een bevriende hengstenhouder gebracht waar ze een week na aankomst gedurende de gehele hengstigheid om de dag gedekt is(en ook vele malen ontvankelijker en vriendelijker naar de hengst was)
Laatste dekdatum is 5 augustus geweest.
Ze is op 3,6,8 en 12 weken geschouwd en sloeg overduidelijk af.

Volgens mijn berekening zal ze ongeveer tussen half en eind juni bevallen, die kleintjes bevallen vaak wat eerder hier.
Kortom, ze heeft nog een maand of 2 te gaan.
Nou is mijn merrie altijd een ''zware drager'' dit gaat haar 15e veulen worden, en ze is natuurlijk flink opgerekt.
Ze is nu echter in korte tijd zodanig zwaar geworden als dat ze vorig jaar begin mei was(week voor bevallen).
Daarnaast kan haar staart op haar rug, zijn haar banden en complete achterhand pudding, en laat ze haar uier al goed zien, nog niet gevuld maar wel duidelijk zichtbaar zonder je een hernia te bukken.
Ik heb al menige droom gehad dat ze toch dragend is van de bonte hengst, in dat geval zou ze (indien de eerste dekking gepakt heeft) rond half mei moeten bevallen.....
Maar, dan had de DA dat toch moeten zien en dan had ze toch niet zo hengstig moeten worden later in het seizoen?

Ik hou haar nu goed in de gaten en zou niet weten wat ik nog meer kan doen temperaturen heeft bij haar weinig zin aangezien ze praktisch niet zakt qua temperatuur voor de bevalling.Ik vertrouw bij haar altijd heel erg op mijn intuïtie, we hebben een hele bijzondere band, en iets in mij zegt dat er nu iets niet klopt....

Wie heeft dit ook wel eens meegemaakt of heeft enig idee....

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 23:00

zou ze niet dragend kunnen zijn van een tweeling ?ik bedoel van de ene hengst dat ene eitje en misschien van die andere hengst ook een eitje?

Rijlaarsdam

Re: Gedekt door 2 hengsten, nu al tekenen van bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 23:05

Klinkt al spannend.. het enige wat je kunt doen is afwachten.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 23:06

Dat denk ik niet, als er al een tweeling in zat dan van de laatste hengst, en dan had ze al eerder moeten groeien, ik heb 2 jaar geleden een merrie met tweelingdracht gehad, helaas geabborteerd op 8 maanden

@kvika, ben ik ook bang voor...;-)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 23:09

Is dat niet te veel voor deze 21 jarige dame, die al behoorlijk heel wat veulens heeft gehad?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 23:11

Ragdollcat schreef:
Is dat niet te veel voor deze 21 jarige dame, die al behoorlijk heel wat veulens heeft gehad?

Nee opzich niet, ze is kern gezond, op luizen afgelopen winter na,dit gaat wel haar laatste veulen worden als het goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 23:12

elliecuijk schreef:
zou ze niet dragend kunnen zijn van een tweeling ?ik bedoel van de ene hengst dat ene eitje en misschien van die andere hengst ook een eitje?

Nou geef ik direct toe dat ik geen ster was bij biologie, maar zoals ik het me herinner is er geen eisprong tijdens de dracht zelf. Is de eerste eicel dus bevrucht dan hoort er daarna geen eisprong meer te zijn tijdens de dracht.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 23:15

Nou dan heb je in iedergeval een leuke veulen van haar.

Afwachten dan maar he wat eruitkomt.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 23:18

Ook al is ze verder gezond, misschien heeft het toch wat meer inslag op haar lichaam door de leeftijd.
Zou goed kunnen hoor!
Ik hoop voor je dat er op een normale draagtijd, een leuk en gezond veulentje uitkomt en dat het voor de moede rook niet te moeilijk word!