Endurance met haflinger

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jadirahorse

Endurance met haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 19:32

Hee allemaal,

Ik heb een haflinger van 8 (bijna 9) en heb hem al 1,5 jaar ongeveer.
Ik heb een western zadel en rijd bitloos met hem, ik maak het meeste buitenritten.
Ik ben wat rond gaan kijken naar wat ik nog meer met hem kan doen, dressuur vind ik maar niks en springen ook niet dus zocht wat verder.
Ik ben toen bij Endurance uitgekomen en veel informatie over gezocht en het lijkt me echt super leuk.
Maar het punt is, ik kan alleen in het weekend naar hem toen (vanwege lange schooldagen) en voor zo'n endurance wedstrijden van 25 km of zelfs meer moet je aardig wat trainen.
Ik ben echt niet van plan om hem binnen nu en 2 maanden aan zo'n wedstrijd mee te laten doen maar over een jaartje lijkt me dat zeker leuk!
Maar mijn vraag was dus of meer mensen hier een keer aan meegedaan hebben en wat hun ervaring was en of het heel zwaar was en of je er lang voor hebt moeten trainen?
Ikzelf ben hier erg benieuwd naar!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:10

Voor de 25 km kan een paard dat een goede basisconditie heeft goed uitlopen.
Endurance rijden is wel veel werk en kan je niet doen als je alleen in het weekend rijdt. (vind ik)

Vooral als je hoger start komen er meer km bij, maar ook lange stapsessies.

Rust is heel belangrijk bij endurancepaarden, maar training ook en met alleen in het weekend trainen kom je echt niet aan die conditie..
Ik zou gewoon lekker recreatief blijven rijden als ik jou was, dat is het eerlijkst naar je paard toe op dit moment.