drachtige merrie, graag advies.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elma_

drachtige merrie, graag advies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 18:04

Hoi Bokkers.
Ik heb even een situation.. En kan wel wat meningen gebruiken
Wij hebben sinds gister een hoogdrachtige merrie van 18 jaar.
We hadden een kudde van 4 paarden, maar door een samenloop van omstandigheden zijn dit er nu nog 2 (het verhaal doet er verder niet toe maar 2 paarden moesten tijdelijk ergens anders heen)

De drachtige merrie staat nu nog samen met een jonge merrie van 2 en dit blijft voorlopig ook zo. Zodra het veulen is afgespeend komt onze groep van 4 gewoon weer samen.
De paarden staan 24/7 buiten, en die buitenbevalling baart me geen zorgen.
Maar deze merrie is heel erg onverdraagzaam. Zodra het jonge paard bij haar in de buurt komt vliegt ze haar aan. De jonge merrie respecteert dit verder wel en houdt gepaste afstand.
Maar omdat deze merrie de laatste jaren al genoeg verhandeld is en letterlijk aan het vechten is voor haar veulen vind ik het geheel nogal stressvol en wil ik het haar zo makkelijk mogenlijk maken.
Ik ben absuluut geen voorstander van paarden alleen. Laat dat duidelijk zijn. Maar omdat dit zo gaat ben ik toch aan het overwegen om tot aan de bevalling (die elk moment kan gebeuren) een draad te spannen tussen de dames. Ik denk dat het rustiger is voor haar, en dat ik een stressfactor (de jonge merrie) weghaal.
Maar feit blijft dat ik ze dan alleen heb staan.
Ik wil graag even een objectieve blik hierop, hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Alvast bedankt!

Silly1972

Re: drachtige merrie, graag advies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:07

Zolang ze elkaar kunnen zien,moet dat toch geen probleem zijn? Dan staat ze toch niet geheel alleen en misschien beter/rustiger voor je drachtige merrie

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:08

Maar mogelijk heeft ze deze trekjes juist omdat ze drachtig is! Ik zou zolang het andere paard haar niet terug gaat grijpen ze gewoon bij elkaar laten staan.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 18:09

Daar dacht ik zelf eigenlijk ook aan. Maar is een enkel draadje dan voldoende? de jonge merrie zit zelf ook nogal in de stress omdat haar vriendjes weg zijn gegaan.. Dus ik dacht hierbij zelf aan een dubbel draadje. De jonge merrie probeert het wel steeds, ondanks dat ze wel goed oppast.

@ponyparadijs, ze doet het idd ook omdat ze drachtig is, en ze vliegt haar echt aan zodra ze in de buurt komt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:12

Hmmm moeilijk hoor. Maar dan is het misschien toch verstandig er draad tussen te doen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:16

aan de ene kant zou ik zeggen draad ertussen, voor bescherming van je jonge merrie en voor rust voor de drachtige. Maar ik ben ook altijd een beetje huiverig als ze dan gaan bevallen. Doen ze dat net naast die draad en het veulen rolt aan de andere kant van de draad, dan heb je wel een probleem denk ik..

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 18:18

Ik denk niet dat dat het grootste probleem is. er is 24 uur toezicht, ze kunnen daar vanuit de achtertuin bekeken worden. Dus als er zoiets aan de hand is is er ook binnen 5 minuten iemand bij.

Edit; klopt ook niet helemaal wat ik zeg he, ze staan ze niet de hele nacht te bekijken..

Als ik dan 3 draden doe waar ze echt niet tussendoor passen? Ze heeft voldoende ontzag voor het stroom dus zou ze dan daar gaan liggen? Ik heb dat noot gezien eigenlijk.. En hoe je het ook wendt of keert. dit zou altijd kunnen gebeuren bij een buiten bevalling.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:27

ik gelukkig ook niet, maar omdat ik wel eens gehoord heb over het bevallen naast een sloot waar het veulen vervolgens meteen in rolt of dat ze tegen een muur in de stal gaan liggen.. (nou is dat laatste natuurlijk van toepassing, maar om te vergelijken dat je nooit weer waar ze gaan liggen..) Lastig dilemma..

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 18:29

Gelukkig geen sloten hier aan de zijkanten..
We hebben palen en daar kunnen vanaf de grond draden tussen. genoeg draad hier dus ik kan het zo dicht mogenlijk maken.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:32

Nee dat bedoelde ik ook niet hoor ;) was als voorbeelden dat ze gewoon niet altijd opletten waar ze hun veulen werpen.. Ja dan zou ik dat wel doen, als je het zover dicht kan maken is dat wel ideaal :)

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 18:33

Zodra zei tekenen geeft letten we natuurlijk nog 3 x zo goed op als nu, (ookal kunnen ze je vuil verassen :+ )

Maar zoals ik het zie is het eigenlijk nog niet zon slecht plan ze even apart te zetten..

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:00

wel foto's he als het veulen geboren is :D

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:04

Ik heb bij mijn drachtige merrie ook een paar maanden haar gezelschap achter een draadje gehad. Alleen was het bij ons andersom; de merrie poeslief, het gezelschap niet zo vriendelijk. Inmiddels staan ze wel allemaal samen, maar het veulen is gewoon in alle rust en zonder extra stress geboren. Helemaal met genoeg toezicht moet het wel goedkomen met de bevalling lijkt mij.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 19:09

Haha ja wel fotos :D
caroline_max, ik denk ook dat ik dat maar doe.. Ze kunnen elkaar dan nog wel zien en evt neuzen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:21

Ik zou voor de rust even een paar draden spannen. Het is voor de merrie wel zo fijn om te bevallen zonder dat ze steeds moet kijken of de ander er niet aan komt.
Poosje alleen is ook geen ramp hoor!

boerderij8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:25

ik zou gewoon even een draad spannen,ze kunnen elkaar dan tog nog zien en horen enzo.
en het is denk ik veiliger voor de drachtige merrie.
succes!!
groetjes

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 23:39

Morgen komt er even een draadje tussen :j

Bedankt :)

SylDei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:20

Bij ons thuis staan de paarden in een groep van negen.
Als de drachtige merrie tegen de bevalling aan zit. Dan wordt ze apart gezet van de groep door het land te halveren. Zo kunnen ze elkaar zien, besnuffelen als moeder het toelaat en anders kan ze verder op gaan staan in alle rust.