Veulen eet zand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Veulen eet zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:23

Hallo,

Ik heb een 4 dagen oud tinkerveulen. Nu gaat ze sinds 2 dagen overdag in de paddock. Dit omdat deze is omheind met hout en draad. Hierdoor leert ze het principe schrikdraad kennen. Binnen enkele dagen mag ze op de wei, nu nog niet omdat deze rondom rond met sloten ligt. Moest ze door de draad gaan zit ze in een sloot even diep als zij groot is en dit willen we niet.

Nu eet het veulen zand. Niet veel, af en toe een hap. Kan dit kwaad?

NatasjavE

Re: Veulen eet zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:25

Dat lijkt me niet goed nee.

Het veulen kan beter het weiland in. Dat is voor de melk van de moeder ook beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:31

Ja, maar dat is het net. Nu heeft ze soms nog de neiging als de tegen de draad loopt om vooruit te gaan. Als ze dit op het weiland doet zit ze in de sloot en dat willen we niet. Ze kent het al redelijk goed maar we nemen liever het zekere voor het onzekere en willen nog een dag wachten.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:35

Neem aan dat je stroom op het draad hebt staan? Hoe vervelend het ook klinkt, als ze eenmaal een tik hebben gehad daarvan hebben ze het snel genoeg door.

Ik heb het sowieso inderdaad niet op een merrie met veulen in een paddock, ze moeten lekker op het gras kunnen. Zand eten is natuurlijk echt niet goed. :)

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:34

Mijn shetlander veulen stond 4 dagen in de paddock omdat het land geinjecteerd was.
Ook zij heeft af en toe zand gegeten maar na 4 dagen had zij zandkoliek gekregen, gelukkig is alles goed gegaan met behulp van de DA want anders had mijn merrie toen geen veulen meer.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:59

Die van mij staat al sinds dag 2 in het weiland met sloot aan 2 kanten. Er zit 1 draadje voor, zonder stroom. Maar ik heb ze nog nooit in de buurt van de slootkant gezien, moeders let daar wel op.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:02

Gaat je veulen erdoorheen? dan de stroom hoger zetten, dan doen ze het echt niet hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:06

We zitten al met de zwaarste weidebatterij die er is ;) Netstroom is geen optie. Gelukkig is er een oplossing ;)

Talishe: Nou, moeders laat kleine flink haar zin doen ;)

SylDei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:52

Ons veulen staat ook gewoon in de wei met sloten erom heen.
Na een tik van het stroom draad komt ze niet meer in de buurt. Veulen blijft nog dicht bij de moeder en die blijft wel wat meer weg van de sloot.