Ijzers of hoefschoentjes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JudithBerkel

Ijzers of hoefschoentjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 13:55

Ik zit te twijfelen tussen ijzers of hoefschoenen, binnenkort gaan mijn shetlanders voor de wagen ( ze zijn minimaat van 90 a 93 cm. )
Ben van plan om minimaal 2 a 3 in de week met de kar te gaan.

Nu weet ik wat het gaat kosten bij de hoefsmid om ze te laten beslaan, maar wie heeft er ervaring met hoefschoenen?

TanteFlavie

Re: Ijzers of hoefschoentjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:03

Ijzers of hoefschoenen is een keuze dat je zelf maakt natuurlijk.
Vroeger reed ik met ijzers, tot een slecht beslag de hoeven van mijn paardje letterlijk "om zeep" hielpen... en dat ik verplicht was om minstens een half jaar zonder ijzers te blijven... en volgens mijn toenmalige hoefsmid "op de weide" te laten...
Mijn paardje had barslechte hoeven en ik wist niet beter dan dat hij niet zonder ijzers kon...

Een vriend leende me hoefschoenen, en ik ben zelf op zoek gegaan naar diverse merken/modellen van hoefschoenen. Na een jaar met hoefschoenen te rijden kon ik ze meer en meer gewoon uitlaten. Nu rij ik bijna steeds zonder hoefschoenen. Mijn huidige smid (hij heeft nooit de barslechte hoeven gekend) heef het steeds over "uitzonderlijk goede hoeven"... ze brokkelen niet meer, zijn beenhard... en hij loopt over zo goed als alle bodems... beton, asfalt, steenslag... en natuurlijk zand. Ik heb het geluk dat ik in een omgeving woon met veel ruitermogelijkheden met zandwegen...

Ook in de kar doe ik geen schoenen meer aan.

Ik gebruikte de schoenen van Marquis, maar ook de easyboots zijn goed meegevallen. Ik heb toen de Marquis gekozen omwille van de verwisselbare onderdelen. Ik weet niet of ik ze nog zou kopen, want ook schoenen verslijten, zelfs als de zool vervangbaar is. Dus de Easyboot zou ook in aanmerking komen.

Goede schoenen kosten geld, zowel voor paard als ruiter. Maar een goed beslag (was bij mij om de 6 weken) kost bij ons ook snel 85 euro.

Als hier ooit nog een ander paardje komt... dan denk ik dat ik terug dezelfde weg op ga...

DarGwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:07

Bij een pony (shetlander kruizing) die ik ken werkte hoefschoenen niet omdat de benen bij zon beesje te dicht bij elkaar staan waardoor de schoenen elkaar raken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:59

Ik zou eerst kijken hoe zijn voetjes het houden en overleggen met je smid.
Sommige pony's kunnen makkelijk veel over de weg nadat je dit goed opgebouwd heb.
Andere zullen wel bescherming nodig hebben.

Afhankelijk van hoeveel ik rij heb ik mijn pony's soms op ijzers (als ik heel veel buiten rij, dan heb ik geen zin om steeds schoenen aan te doen) en soms op hoefschoenen lopen (als ik minder op het harde kom waardoor het zonde is om te beslaan).

Ik heb de easyboots en ben er erg blij mee.

JudithBerkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 17:32

dus als ik het goed begrijp dan is het beslaan van een hoefsmid die het goed kan geen probleem?

Want hoelang kan een hoefschoen meegaan?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:33

Je hebt geen hoefijzers nodig als je ze de kans gunt om te wennen. Kan en paar maanden duren maar dan hebben ze hoeven die sterk genoeg zijn om tegen datsoort werk te kunnen.

JudithBerkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 17:43

Hoe kan ik zoiets opbouwen?

eerst ging ik alleen maar stappen en kleine stukjes draven op het harde, nu doe ik al een aantal maanden ongeveer
30 minuten stappen en draven en toch slijten ze te hard.
Ik doe dat dus al een paar maanden, nu al 6 inmiddels.

Als ik straks met het karretje ga, gaan ze nog harder slijten vandaar de keuze om toch misschien ijzers of hoefschoenen te nemen.
Ik heb hier namelijk geen gras, bospaden of onverharde wegen waar ik op kan rijden.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:05

Ik had er een die ook langzaam leek, heb ik toen hoefschoenen voor gekocht, maar een maand later was het opeens niet meer nodig. Heeft een jaar geduurd, maar hij heeft onwijs goede voetjes nu. Ik rij echt kilometers met hem over asfalt. Andere ponies waren sneller.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:12

Je hebt ook hoefsmeden die hoefschoenen op maat voor je maken, moet je wel even zoeken op internet, maar ze bestaan. Ik heb geen ervaring met hoefschoenen voor shetlanders maar rij zelf met easyboots buiten. Erg veel plezier van en heb ze al drie jaar. Alleen een paar keer schroefje verloren en inmiddels nieuwe gaiters er op gezet. Reed eerst ook zonder schoenen buiten, maar de hoeven van mijn paard konden het toch niet aan. Nu combineer ik het. als ze te hard slijten trek ik hoeschoenen aan. ik vind het ideaal!

Zorg alleen wel dat ze echt goed passen en geen drukplekken veroorzaken, maar dat spreekt voor zich.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:26

Als je hoefschoenen goed passen, gaan ze lang mee. Ik doe nu al meer dan 2 jaar met mijn hoefschoenen. Ik moet er wel bij vertellen dat ik het laatste jaar mijn hoefschoenen nog weinig heb gebruikt.
Omdat ik de Marquis schoenen gebruik heb ik wel enkele onderdelen kunnen vervangen, zoals vijzen en spankabeltjes... Een vriend van mij zit in zijn derde jaar met zijn easyboots. Nu zijn die wel aan vervanging toe...

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:36

Mijn ruin van 80cm heeft ijzers, loopt dagelijks voor de sulky. Hoefschoenen komen er hier niet in zeer slechte ervaring mee.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:59

hoefijzers hebben ontzettend veel nadelen. Je beperkt hier o.a. de doorbloeding doordat je de hoeven vast zet op de ijzers terwijl ze van nature eigenlijk uitzetten en weer inkrimpen. Daarnaast veroorzaak je door hoefijzers ontzettend veel schokken/trillingen wat natuurlijk ook niet goed is.

Ik zou zelf zeggen probeer het eerst zonder iets en anders kijk naar hoefschoenen, maar hoefijzers raad ik je ten zeerste af.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:18

Ik heb hoefschoenen voor mijn shet, ben er erg tevreden over en doe ze alleen aan als haar hoeven ietwat kort worden/ik weet dat ik veel over straat ga rijden. Ik heb overigens alleen voor hoefschoenen. Het is wel een klus om ze aan te trekken, maar daar word je vanzelf handiger in.

JudithBerkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 21:23

wel fijn zulke ervaringen die verteld worden, ik denk dat ik er verstandig aan doe om inderdaad eerst te bekijken hoe het gaat voor de sulky en als dit niet goed gaat toch hoefschoenen te nemen i.p.v. ijzers.