Ik heb een merrie waar ik toch wel graag mee zou fokken. Ik heb dit alleen nog nooit gedaan dus ik weet totaal niet waar ik moet beginnen en hoe het allemaal in elkaar zit...
Zou iemand mij wat info kunnen geven over hoe dat allemaal in zn werk gaat?
Bij welk stamboek is je merrie ingeschreven? Wat zijn punten die je wilt verbeteren of versterken van je merrie?
Meestal zoek je een hengst uit, belt het dekstation om alle afspraken te maken, dan laat je je DA een echo maken om te kijken hoever je merrie in haar cyclus is. Als je merrie drachtig is krijg je een geboorte / dek bewijs van het stamboek / hengstenhouder die je op moet sturen na de geboorte van het veulen.
Hou er wel rekening mee dat je een plek hebt voor de bevalling en ook natuurlijk voor na de bevalling. Wat wil je met het veulen gaan doen, hou je het zelf of wil je het verkopen? In dat laatste geval, is er nog steeds plek voor het veulen als je het niet verkocht krijgt?
ze zit bij westfalen stamboek in Duitsland.. Ja inderdaad dacht ik al, beetje zoeken welke hengst haar minpunten opvult zeg maar... Normaal gezien hou ik het veulen voor de springsport.
Grappig Ik fok zelf ook met mijn westfalen merrie, ook spring richting.
Als je het veulen bij het westfalen in wilt laten schrijven zou je kunnen mailen met Sylvia Borgmeyer ( borgmeyer@westfalenpferde.de ) zij spreekt engels en kan je goed verder helpen als je meer informatie wilt over het stamboek of over de inschrijving van het veulen. (bijvoorbeeld of de hengst door hun erkend wordt).
ceasario
Geplaatst: 20-04-12 20:21
Saffier schreef:
. (bijvoorbeeld of de hengst door hun erkend wordt).
De hengst wordt altijd erkend wanneer hij EU is gekeurd..Alleen moet je bij de registratie van het veulen € 100,- extra betalen.
friesiszwart
eerst kijken naar je eigen merrie; * is zij geschikt om mee te fokken (bouw maar ook qua afstamming interessant voor een ander). * is zij gezond. * welke punten wil je verbeteren bij haar, zelfs een modelmerrie heeft mindere punten * zoek een goedgekeurde hengst uit, een die de merrie kan verbeteren