Pleegmoeder gezocht!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mytje1986

Pleegmoeder gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 08:34

Ik heb een lieve merrie genaamt a nice joke roepnaam nice zei is over 3 weken uitgerekent maar heb haar half jaar geleden iets langer zelfs gekocht en wist wat haar er allemaal aan de hand is geweest alles ging goed maar me meisje staat nu op best veel voeding dit omdat ze het echt nodig heeft ivm zwangerschap het volgende is aan de hand:

De hoefbevangheid(dit had ze al maar was controleerbaar) heeft de hoeven aardig aangetast ijzers moeten eraf ivm komend veulen..proberen om het veulen ivm gezondheid nice zo snel mogelijk eraf kunnen halen of wanneer die goed op eigen benen staat maar eraf is beter..
en dan weer ijzers eronder..
hoefsmid zegt het is nog niet zover en ze loopt nog steeds goed op de hoeven(ijzers) maar het kan zo in 1 x over zijn en dan wordt geadviseers me dame uit der lijden te verlossen..
Ik hoop dat deze dag niet gaat komen !!!
laat het een mooi veulen zijn en hoop dat ik nog heel lang van nice mag genieten!!
De DA heeft geadviseerd omdat met veulen ze ook erg veel voeding moet hebben en het er dan niet beter op wordt met haar hbh om zsm het veulen eraf te halen en een pleegmoeder te zoeken van het moederlozeveulencentrale weet ik af maar probeer het eerst op deze manier ook aangezien mijn paardje nice niet dood is..

als er iemand is die mij kan helpen tips heeft alles is welkom..

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:39

Ook als veulens verstoten zijn kan je ze door de moederlozeveulenopvang laten herplaatsen.
Als ze om wat voor een reden niet meer bij de eigen moeder kunnen blijven, kunnen ze daar naartoe.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:40

Ik moet je verhaal 3x lezen om te snappen wat er staat.
Een komma,punt,hoofdletter en zelf even nalezen maakt het duidelijker voor een ander. ;)

Nu nog de merrie vet mesten voordat het veulen komt is niet handig.
Beter is om haar evt in overleg met de da verstandig te voeren en kijken of merriebrok oid haar geen schade toe brengt.
Zolang de merrie nog goed is zou ik het veulen erbij laten,volgens de hoefsmid gaat het nog prima,probeer daarop te vertrouwen.
Ijzers eronder weg voor de bevalling is prima maar er zijn ook zat merrie's die bevallen met ijzers eronder wat goed gaat.

Probeer de dingen stap voor stap te doen en alle mogelijkheden open te houden.
Nogmaals,als de merrie goed is zou ik het veulen erbij laten.

fjordnina

Re: Pleegmoeder gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:11

Wat ik niet snap is dat de merrie nu veel voeding moet hebben, maar ze wel bevangen staat. Over het algemeen is een dracht/lactatieperiode erg goed voor een bevangen merrie omdat daarmee veel overtollige vetten en eiwitten uit de merrie verdwijnen.

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 14:58

merrie staat natuurlijk op wat meer voeding dan normaal is nog maar 3 weken kan haar niet op minder voer (hooi en brok )zetten omdat ze dan heel mager wordt.
Veulentje vergt veel energie..
het is niet zo dat ze niet loopt omdat ze bevangen staat ze krijgt veel beweging en loopt nog goed maar door de dracht en toch meer voer dan normaal wordt er aangeraden om het veulen eraf te halen ook door de DA..omdat juist als het veulen er is merrie goed gevoed moet worden.
Ik heb al speciaal voer voor gevoelige paarden dit heb ik allemaal al met de DA besproken..
Mijn vraag was dan ook niet voedings gericht maar zoek een oplossing voor merrie en veulen zodat merrie lekker bij kan komen en de hbh niet erger wordt.
Ijzers moesten eraf ook ivm bacterie dus niet alleen om het veulen..

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 15:00

Dromen schreef:
Ook als veulens verstoten zijn kan je ze door de moederlozeveulenopvang laten herplaatsen.
Als ze om wat voor een reden niet meer bij de eigen moeder kunnen blijven, kunnen ze daar naartoe.

Dat is fijn dan ga ik toch eerst contact opnemen met MVO.

en DAV ik wil alles inderdaad ophouden maar ze heeft nu geen ijzers en als het inderdaad erger wordt neem ik echt het zekere voor het onzekere.

Heel erg bedankt voor alle info iedereen!!! :j

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 07:50

Omdat je schrijft dat ze wel goed loopt, kan ik even niet opmaken of ze nu hoefbevangen staat. Maar ik vond dit op internet: http://www.pavo.nl/advies/fokkerij/drac ... s+te+mager
gaat over een drachtige merrie die hoefbevangen heeft gestaan, en dat de eigenaar nu bezorgd is wat bij te voeren ivm de laatste maand dracht (groeispurt veulen) - en tegelijk niet weer de hoefbevangenheid op te roepen.
Dus wie weet lukt het je dan ook om merrie en veulen gewoon bij elkaar te kunnen houden. Succes er mee!

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 13:20

Dankjewel maar dit doe ik zelf al vanaf de 9de maand.
had zelf al paar maandenn geleden met pavo contact gehad..
Daarom het gaat niet om het voer gaat om vraag zie boven..
ik heb al wat gevonden via veulencentrale..
Bedankt iedereen voor de reactie's!!

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 13:21

Bij deze wil ik dit topic sluiten maar weet niet hoe het moet.

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:30

Waarom veulen bij een hoefbevangen pony weg? Mijn shet is jaren zeer gevoelig geweest en als ze een veulentje had werd het bevangen zijn zelfs beter in de hand te houden! Mijn advies veulen erbij laten zo lang mogelijk!!!

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 13:35

trudydouwe schreef:
Waarom veulen bij een hoefbevangen pony weg? Mijn shet is jaren zeer gevoelig geweest en als ze een veulentje had werd het bevangen zijn zelfs beter in de hand te houden! Mijn advies veulen erbij laten zo lang mogelijk!!!

Dankjewel voor je advies..ga het zeker overwegen!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:41

Ik snap je berichten niet helemaal?
Pavo zou niet mijn keuze zijn om advies te vragen over de voeding, aangezien pavo in mijn ogen helemaal geen geschikt voer heeft voor hoefbevangen paarden..

De ijzers zouden geen reden hoeven zijn om het veulen niet bij de moeder te houden. Gezien het om hoefbevangenheid gaat zijn het waarschijnlijk voorijzers? of de achterijzers?

Je bent bang dat de merrie te mager wordt door het veulen en dat je niet voldoende bij kunt voeren omdat ze dan bevangen raakt, begrijp ik dat goed?

Vergeet alleen niet dat het veulen weghalen van de moeder ook flink wat stress kan veroorzaken bij de moeder, is ook niet goed voor bevangen paarden ivm verhoogde cortisolspiegel. Veulen bij een andere merrie plaatsen is ook geen garantie op succes.. ik zou er goed over nadenken.

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 13:44

Ireen dankjewel voor je reactie..
Zal alles in overweging nemen en ga eerst kijken hoe me merrie er aan toe is als het veulen er is..
is ok niet mijn ding om het veulen eraf te halen en weet dat het voor beide niet goed is!
ga eerst de geboorte afwachten enz kan altijd verder kijken mocht het echt niet gaan..
Dankjewel;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:53

geen ervaring hier mee,maar wel heb ik al vaak gelezen dat een bevangen merrie/of een merrie die gevoelig is voor bevangenheid,juist baat bij een veulen heeft.ook zou ik gewoon onbeperkt hooi aanbieden en niet teveel brok/musli.ik heb mijn pony die 2 veulens gekregen heeft ook bijna niks van krachtvoer gevoerd.en het zijn prachtige gezonde veulens geworden.
succes ts.ik zou het veulen er bij laten en zien oe het zl gaan ook zou ik de ijzers gewoon onder de merrie laten alszei dit nodig heeft.

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 13:58

keona schreef:
geen ervaring hier mee,maar wel heb ik al vaak gelezen dat een bevangen merrie/of een merrie die gevoelig is voor bevangenheid,juist baat bij een veulen heeft.ook zou ik gewoon onbeperkt hooi aanbieden en niet teveel brok/musli.ik heb mijn pony die 2 veulens gekregen heeft ook bijna niks van krachtvoer gevoerd.en het zijn prachtige gezonde veulens geworden.
succes ts.ik zou het veulen er bij laten en zien oe het zl gaan ook zou ik de ijzers gewoon onder de merrie laten alszei dit nodig heeft.

Ja die ijzers komt goed maar deze meosten er echt af ivm bacterie zodat ze konden luchten laat maar zeggen..
ze krijgt dus weer voor ijzers over paar weekjes.
verder krijgt ze al onbeperkt hooi en wel merriebrok erbij..
dit kreeg ze pas vanaf 9de maand.
ik ga het aankijken ik hoop dat alles goed komt en dat inderdaad gewoon het veulen sterk kan worden naast mama!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:12

Misschien geen ijzers meer eronder. Gewoon op onbeperkt hooi zetten en in beweging houden lees lekker buiten. Ik heb nu een veulen lopen bj een ex-bevangen pony. Het gaat prima. Ik wist niet dat ze drachtig was en ze heeft het de hele winter op hooi en gras gedaan. Nu geef ik haar een beetje merrie brok maar that's all. Waarom zou moeder ingeslapen moeten worden als de bevangenheid terugkeert?? Ik heb zelf een aantal ex bevangen pony's en ze leven allemaal nog. De hoeven herstellen zich met een goede bekapping in een jaar. Misschien eens een andere veearts en hoefsmid raadplegen voor goed advies? Ik vind ze beiden erg kort door de bocht en begrijp dan ook je reactie wel. Het is mi niet allemaal zo zwart/wit zoals zij je voorschotelen. Je bent gewoon gebaat bij echt goed advies.

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 14:28

Yinnar dankjewel heb een goede hoefsmid maar hij is op zijn hoede omdat ie vorig jaar zijn hengst in heb moeten laten slapen..
Hij zei ook nu gata het nog goed met haar en ind is misschien beetje zwart wit..maar gaat goed komen!!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:32

mytje1986 schreef:
Yinnar dankjewel heb een goede hoefsmid maar hij is op zijn hoede omdat ie vorig jaar zijn hengst in heb moeten laten slapen..
Hij zei ook nu gata het nog goed met haar en ind is misschien beetje zwart wit..maar gaat goed komen!!

Ik wens je echt alle sterkte en wijsheid toe en mocht je vragen hebben (ben zowat ervaringsdeskundige ;) ) PB me dan!

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 14:34

Yinnar schreef:
mytje1986 schreef:

Ik wens je echt alle sterkte en wijsheid toe en mocht je vragen hebben (ben zowat ervaringsdeskundige ;) ) PB me dan!

ahh dankjewel!!
echt tof van je zal je f toevoegen anders ben ik je dalijk je weet maar nooit ;)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 15:29

TS heeft haar antwoorden, er wordt geen pleegmoeder meer gezocht en omdat dit op KS toch wel een heftige titel is waar mensen die een pleegmerrie hebben zich onterecht over zouden verheugen, zetten we hier een slotje, zodat meteen duidelijk is, dat het niet meer actueel is.