Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

moelly schreef:Als ik jou was, zou ik niet gelijk afgaan op 1 bepaald ras.
Kijk een wat rond op het internet of vraag desnoods rond.
Maak wat mij betreft een lijstje waar jou eerste paard aan moet voldoen.
Over Friesen gesproken: Ja, veel zijn gevoelig voor mok, maar dat komt denk ik door de sokken, maar die kun je afscheren ik hoop niet dat ik nu heel Bokt over me heen krijg??
dat in 1 zin noemen met Friese sokken is bijna een doodzonde
. Nachtwens schreef:Bedankt voor alle reacties! Ik heb inderdaad geen ervaring met Friesen. Ik heb er weleens op gereden met manege lessen toen ik klein was, maar ik kan me daar eigenlijk nog weinig van herinneren. Ik heb de laatste zeven jaar alleen met Arabieren en KWPN'ers gewerkt. Ik vind Friesen er adembenemend uit zien, maar ik zoek gewoon een sterk en stevig paard, voor de recreatie. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar zwart, dat is iets persoonlijks.
Probeer gewoon lekker veel uit of ga eens langs iemand die een Fries heeft zodat je het kunt uitproberen! Op het friespaardenforum kun je ook veel informatie vinden en zijn ze doorgaans erg aardig om je een handje te helpen!Zilfstar schreef:moelly schreef:Als ik jou was, zou ik niet gelijk afgaan op 1 bepaald ras.
Over Friesen gesproken: Ja, veel zijn gevoelig voor mok, maar dat komt denk ik door de sokken, maar die kun je afscheren ik hoop niet dat ik nu heel Bokt over me heen krijg??
Afscheren?dat in 1 zin noemen met Friese sokken is bijna een doodzonde
![]()
Daarbij hoef je ze niet af te scheren. Als de kootholte goed vrij blijft kun je al veel voorkomen. Die knip ik altijd uit in de zomer. Dan hou je volle sokken en kan de kootholte toch luchten. Ik knip ze ipv scheren om stoppels en irritatie te voorkomen. Goede voeding doet de rest.

Ook dat verschilt weer heel erg per paard en welke bouw het heeft. De ene heeft nog de echte ouderwetse barokke uitstraling met veel behang, de andere is een wat modernere 'sportfries', met wat minder grote sokken.
EllaBellaah schreef:Pfoeh lastig zeg.... Alle friese paarden die ik ken zijn totaal anders... Zo hebben wij een merrie op sta staan die heel rustig en relaxed is, schrikt nergens van etc. Die van mij (kruising met gelder) daar en tegen is toch best pittig! We hebben ook een wat oudere ruin staan, die is heel rustig, maar houdt er wel graag van om zo af en toe een grapje uit te halen. Ik denk dus niet dat je het karakter van 'het friese' paard zo makkelijk kan omschrijven. Die van mij heeft in ieder geval geen last van exzeem, die merrie wel, hij heeft ook niet echt last van mok, wel af en toe wat schilfertjes, maar dat gaat zo weer over, de merrie ook niet. Dusja, geen pijl op te trekken dus
De merrie op stal heb ik een hele tijd bijgereden, ik ken paarden die hoger opgooienOok dat verschilt weer heel erg per paard en welke bouw het heeft. De ene heeft nog de echte ouderwetse barokke uitstraling met veel behang, de andere is een wat modernere 'sportfries', met wat minder grote sokken.
Kortom: een fries kan prima bij jouw omschrijving passen, maar een ander paard net zo goed. Als jij helemaal valt voor het uiterlijk is er altijd wel een fries paard dat jou aanspreekt en graag meegaat in het bos
Citaat:Daarbij hoef je ze niet af te scheren. Als de kootholte goed vrij blijft kun je al veel voorkomen. Die knip ik altijd uit in de zomer. Dan hou je volle sokken en kan de kootholte toch luchten. Ik knip ze ipv scheren om stoppels en irritatie te voorkomen. Goede voeding doet de rest.
Citaat:Die van mij vindt ik wel een barokke uitstraling hebben, maar heeft weinig sokken dus ook dat verschilt weer.
Maarja ookal koop je een paard met helemaal geen sokken, die kan net zo goed mok krijgen. Zilfstar schreef:moelly schreef:Als ik jou was, zou ik niet gelijk afgaan op 1 bepaald ras.
Afscheren?dat in 1 zin noemen met Friese sokken is bijna een doodzonde
![]()
Daarbij hoef je ze niet af te scheren. Als de kootholte goed vrij blijft kun je al veel voorkomen. Die knip ik altijd uit in de zomer. Dan hou je volle sokken en kan de kootholte toch luchten. Ik knip ze ipv scheren om stoppels en irritatie te voorkomen. Goede voeding doet de rest.