Hengst voor Sandro Hit x Nimmerdor

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

voyou

Hengst voor Sandro Hit x Nimmerdor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 20:23

Ik wil mijn merrie gaan dekken dit jaar. Het gaat om een Sandro Hit x Nimmerdor. Ster, prok, eptm en sport (dr). 1.65 m.
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/57576

Afbeelding
Afbeelding

Wat ik zoek in een hengst is dat hij
- (for)maat geeft en rek in het lijf
- souplesse geeft, met name in draf
- een goed karakter geeft. Merrie kan heel heet zijn. Iets meer relaxed zou prima zijn.

De merrie heeft al een veulen gehad van Don Schufro. Deze kan goed bewegen, maar is wat klassiek in bouw. Wel meer rek in het lijf gekregen maar niet meer maat.

Zelf denk ik aan Charmeur of Desperado.
Chippendale vind ik ook gaaf, maar verwacht niet dat hij maat gaat geven.

Graag jullie advies!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Hengst voor Sandro Hit x Nimmerdor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:25

Waarom ga je er niet mee naar de centrale,keuring, dan kan ze elite worden.

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 20:53

Daar is ze als jong paard geweest. Die eerste foto is op de ck. :) Toen was ze nog geen eptm en sport.
Ze vonden haar niet voldoende formaat hebben. (ze liep ook toevallig net tussen hele grote merries :o )

Ik ben wel van plan nog een keer met haar te gaan nu ze sport is. Misschien dat ze haar dan wel elite maken.

Heb je nog een goede tip qua hengst?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:54

Geen advies (heb er te weinig verstand van :P )
maar vroeg me wel af of jullie haar zelfgefokt hebben en hoe iemand op het idee is gekomen om Sandro Hit op een Nimmerdor merrie te zetten :D

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 21:01

Ja zelf gefokt :D

De Nimmerdor heeft prix St. George gelopen en had al twee dochters die beide sport dressuur waren. Een voltaire en een Damiro.. :) De Nimmerdor was trouwens wel veelzijdig. Ook M springen en M samengesteld.

Verder komt Nimmerdor best vaak voor in een dressuurpaard. Hij zit ook achter jazz namelijk!

De match met Sandro hit pakte goed uit doordat achterbeengebruik in dit lijntje heel goed zit!
Laatst bijgewerkt door voyou op 18-04-12 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:03

Nou, zo aan de foto's te zien is dat idd goed uitgepakt :j Mooi uitgedacht!
Mijn (inmiddels overleden paard) was een rechtstreekse Nimmerdor en liep Z springen en later ook Z dressuur. Idd geen verkeerde keus.

Succes met het zoeken naar een geschikte hengst!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 07:25

Lord Leatherdale geeft wel formaat wat ik zo hier en daar gezien heb. Ook wat meer hals bij je merrie en een erg positief punt vind ik dat je wegblijft bij JFF bloed.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:43

Charmeur zou ook een optie kunnen zijn.
En misschien eentje waar je niet als eerste aan denkt maar wel veel maat en formaat en sterke bewegingen meegeeft: Oscar.

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 10:35

janderegelaa schreef:
Lord Leatherdale geeft wel formaat wat ik zo hier en daar gezien heb. Ook wat meer hals bij je merrie en een erg positief punt vind ik dat je wegblijft bij JFF bloed.

Die heb ik ook mijn lijstje staan! Die vergroot en heeft in Dundee al een heel aansprekende zoon uit een Sandro Hit merrie. :)

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:03

Lord Leatherdale kwam ook als eerste bij mij!
Oscar zou ik niet op deze merrie zetten, denk dat er weinig aan zal verbeteren.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:30

Puur naar de foto kijkend zou ik er een hengst op zetten die wat meer maat meegeeft en een goeie hals/nek. Dat vind ik zo op het oog de belangrijkste verbeterpunten.
Oscar zou ik daarom niet doen, die strooit in de maat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:08

Anne_GTI schreef:
Oscar zou ik daarom niet doen, die strooit in de maat.

Nou ik heb echt nog nooit een kleine Oscar gezien en hij vergroot volgens de indexen met + 3.00 ruim.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:56

Lord Leatherdale kwam ook in mij op..van Desperado is nog niets bekend over z'n nafok..Charmeur gaat denk ik de halsvorm niet verbeteren maar dat is ook moeilijk te zeggen omdat er over zijn nafok ook nog niet veel bekend is.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:48

Eerste wat in me opkwam was Don Schufro, toen ik je titel en foto's zag, maar die had je al eens gebruikt.
Hmm, Desperado en Lord Leatherdale vind ik geen gekke opties. Connaisseur zou ik ook het overwegen waard vinden, erg goed paard en fijn karakter.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:24

voyou schreef:
Wat ik zoek in een hengst is dat hij
- (for)maat geeft en rek in het lijf
- souplesse geeft, met name in draf
- een goed karakter geeft. Merrie kan heel heet zijn. Iets meer relaxed zou prima zijn.

Op basis van deze criteria denk ik: Bojengel. Model, draf en braaf.

Desperado lijkt mij een hele gave hengst. Die had ik zelf ook gebruikt ware het niet dat ik een Havidoff-merrie gebruik voor het fokken. Maar die hengst, wat een beauty! Tuurlijk is er nog niets over bekend, maar genetisch gezien kan het niet anders dan dat hij (flink) gaat vergroten in zijn nafok.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:55

Bij mij komt de hengst Furstenball (v. Furst Heinrich x Donnerhall) in gedachte. Mede om de bovenlijn van deze hengst. Buiten het feit dat ik persoonlijk een mooie hengst vind, doet hij het steeds beter in de sport. Hij heeft nog wel wat fouten zoals ook te lezen is in hippische persberichten maar als je dat accepteerd voor een 6-jarige hengst.... :-)
Maar dan heb je weer een "duitser" erbij op papier :D

Hier is een filmpje uit 2008 toen ie kampioen werd op de keuring: http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... ed?page=35

Info, met rechts een filmpje, over de 6-jarige hengst in een linkje: http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... urstenball

Als je gaat googlen op de amazone "Westendarp Furstenball" kan je ook wat meer filmpjes van deze jonge hengst vinden.

Of even naar http://www.eurodressage.com en dan de zoekfunctie gebruiken met de naam FURSTENBALL
Of.... Dat heb ik al voor je gedaan: http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... urstenball

Hier hebben wij nog enkele dagen om te beslissen of Furstenball daadwerkelijk gebruikt wordt bij de zwarte Ampere-merrie. :j (komen nog foto's in mijn profiel)
Voor deze jonge merrie is Desperado in gedachte maar we krijgen links en rechts het advies dat we dan "de stamboom op slot gaan fokken" :? :')
Dit door Vivaldi (Krack C x Jazz) + Ferro in de derde generatie.... Ampere zit Flemmingh in en zodoende zou het dan een "probleem" zijn hoe je zou gaan fokken met haar nakomeling, als het een merrie wordt...
Hier staan alleen alsnog Desperado en Furstenball op de lijst. Ja, ook nog steeds Desperado .... :D
(en stiekkem Don Schuffro)

Voor de andere merrie (staat wel in profiel) weet ik al helemaal niet welke hengst ik erbij moet doen. Geslaagd voor springen maar bovengemiddelde cijfers voor stap draf galop..... van ellende maar gust gelaten vorig jaar. Misschien dit jaar ook wel en anders eerste veulentje maar een dressuurhengst erbij. Echt moeilijk....

Ik heb een paar prachtige Lord Leatherdales gezien, waarvan eentje extreem goed van de grond kwam met een mooie kap erop. Veel front maar ik heb gezien dat de moeder dat ook heeft. Deze LL heeft mooie lengte in de hals met mooie keeluitsnijding en een krachtig ondertredend achterbeen. Hopelijk zien we deze donkerbruine merrie op de keuring. :j

Connaisseur wordt inderdaad door Jeroen geadviseerd als je verder doordenkt en ook rekening houdt met karakter. Het schijnt dat deze hengst een aangenaam karakter heeft. :j

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 11:36

Ze is zaterdag geinsemineerd! Het is Desperado geworden. Nu duimen dat ze drachtig wordt! De start is goed: mooi ei, zaterdag 16 uur geinsemineerd, zondagmorgen ei weg. :D

Heb nog lang ook Lord Leatherdale op mijn lijstje gehad. Die houd ik als optie voor een volgende keer. :)