[KG] Hoe op kleur fokken met een vos merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

[KG] Hoe op kleur fokken met een vos merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 17:37

Ik ben gewoon aan het fantaseren :D .

Maar als je een vos merrie heb? Welke aparte kleuren zijn er dan mogelijk? Ik wil zowiezo geen bruin.

Mijn voorkeur heeft bont( is dat zowiezo mogelijk? ) , schimmel of anders vos.

Ik heb op dit moment een mooie vosmerrie met witte manen en iets witte aftekeningen( hoofd en benen ) . Als ik een vos hengst er op zet met ook echt lichte manen is dit dan een garantie dat er een penny paard uitkomt :') .

Ik weet dat er paarden genoeg zijn en dat ik iets zou kunnen kopen op marktplaats, voordat de bokt moraalridders langs komen :Y) . Ik ben nog helemaal niets van plan, maar ik ben gewoon nieuwsgierig :)
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 18-04-12 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

CoronaLime

Re: Hoe op kleur fokken met een vos merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:41

Vos met lichte manen = waarschijnlijk vos met een flaxen gen (die ervoor zorgt dat manen/staart lichter worden als de vacht)

Bont is slechts onderbroken vachtkleur en kan op alle basiskleuren (vos & zwart voorkomen)

Met een vos kan je eigenlijk alle kanten op, alleen een zwarte uit een vos fokken is vrij lastig.

Misschien een idee als je een keer de wiki kleurvererfing doorleest? Daar staat alles heel duidelijk uitgelegd :j

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:42

vosxcremello is 100% kans op palomino geloof ik. als het fout is verbeter me

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:44

Tenzij je vos agouti heeft, vos + agouti + cremello = valk

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:44

ook speciaal dus...
sowieso een leuke combi (vind ik)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:49

Als je zoiets van plan bent dan loont hem om haar op kleur te laten testen om te zien of ze agouti draagt.
Als je van plan met om met een vos te kruisen (of palomino/cremello) dan maakt het niet veel uit, want dan zal de basis altijd vos zijn en dan toont agouti niet.

Een zwarte uit een vos fokken is trouwens niet zo moeilijk hoor. Homozygoot zwarte hengst gebruiken en dan is het altijd raak.
Dan zou alleen een verborgen agouti gen bij de vos ervoor kunnen zorgen dat er bruin uit komt.

Met een vos kun je qua kleurtjes juist alle kanten op.
Volgens mij heb je zeker geen garantie dat uit 2 zweetvossen (blonde manen) ook een zweetvos komt, maar dat weet ik niet zeker.

edit: met deze calculator kun je berekenen wat voor kleuren er uit een bepaalde combi kunnen komen.
http://www.horsetesting.com/CCalculator1.asp

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:50

CoronaLime schreef:

Nee hoor dit klopt niet, valk is altijd zwart+agouti+creme
Uit vos x cremello komt altijd palomino.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 17:54

Over dat Flaxen gen? Moet dan de staart ook lichter zijn, ze heeft namelijk wel redelijk witte manen maar geen witte staart :) .
Ik ga de Wiki eens lezen, alvast enorm bedankt tot nu toe!

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:03

Flaxen geeft geen witte manen en staart maar lichter als de vachtkleur :)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:06

Ik wilde eigenlijk de wiki quoten:

Het agouti gen is een dominant gen dat een belangrijke rol speelt in de kleurgenetica bij paarden. Agouti zorgt ervoor dat zwarte paarden bruin worden. Het bleekt als het ware de zwarte haren. Op een vos zal agouti niet tot uiting komen, gezien een vos geen zwarte haren heeft. Een vos kan echter wel agouti dragen, en dus ook doorgeven.
Het wordt aangegeven met de genetisch lettercode A.

Zo... nu klopt ie weer ;)
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 18-04-12 18:19, in het totaal 3 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:10

CoronaLime schreef:
Flaxen geeft geen witte manen en staart maar lichter als de vachtkleur :)

Voorzover ik weet heeft mijn Haflinger toch echt witte manen en staart.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:15

wit is ook lichter dan de vachtkleur ;)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:16

Irma_Maandag schreef:
Jawel, klopt wel.
Agouti zorgt ervoor dat het zwart verdreven wordt (niet zichtbaar dus), in de vacht van het dier. In dit geval is de "vos" dus eigenlijk een verborgen bruine, waardoor een bruine x cremello = valk oplevert...

Als het een verborgen bruine was zouden de manen toch zwart zijn. Zwart + agouti verdrijft inderdaad gedeeltelijk de zwarte haren.
Echter blijven de onderbenen en manen zwart. Flaxen zou dan geen invloed hebben want dat verdund alleen de rode haren.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:20

Check aub mijn gewijzigde bericht. Woordkeus was ongelukkig, ik wilde eigenlijk drager zeggen, ipv verborgen bruine.... sorry!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 18:28

Het gaat om deze merrie trouwens. Mocht iemand suggestie's hebben qua hengsten hoor ik het ook graag. Ik zoek een hengst die wel wat meer body in mijn merrie brengt en een zeer goede galop heeft. Foto's zonder deken zijn te zien in mijn profiel, maar hier zie je haar kleur en bouw misschien beter :)

Afbeelding

Afbeelding

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:39

Irma_Maandag schreef:
Check aub mijn gewijzigde bericht. Woordkeus was ongelukkig, ik wilde eigenlijk drager zeggen, ipv verborgen bruine.... sorry!

Ok, maar uit een vos die agouti draagt komt in combinatie met een cremello altijd een palomino. Die kan dan wel het verborgen agouti gen meekrijgen, maar ook bij een palomino komt dat niet tot uiting.

De enige bruine met blonde manen die je per ongeluk voor een vos zou kunnen aanzien is een zilverappelbruine.
Maar die zijn genetisch toch echt zwart+agouti+zilver. Onderstaande foto is een zilverappelbruine merrie. De vader is homozygoot zwart+zilver, moeder is een vos met verborgen agouti. (kwam ik dus achter toen het veulen geboren werd)
Afbeelding

Hier zie je trouwens ook duidelijk wel dat de basiskleur bruin is, want de onderbenen zijn duidelijk een kleurslag donkerder.

Nicole288

Re: [KG] Hoe op kleur fokken met een vos merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:48

EHK -> F-AM

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:49

Ja, idd! Mooie verassing, toch?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:56

CoronaLime schreef:

Voor valk hebt je basis kleur bruin nodig, en bruin is zwart + agouti!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:10

Het zg 'flaxen' bij de TS merrie zou ook door sabino kunnen komen. Zie op profiel foto's dat zij wat lichter is in haar lies .. klopt dit? Zo ja dan zou ik eerder aan sabino denken wat de lichtere manen betreft.
Kan ook flaxen nergens terug vinden in haar bloedlijn/pedigree, maar sabino wel.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:17

Peterina schreef:
Het zg 'flaxen' bij de TS merrie zou ook door sabino kunnen komen. Zie op profiel foto's dat zij wat lichter is in haar lies .. klopt dit? Zo ja dan zou ik eerder aan sabino denken wat de lichtere manen betreft.
Kan ook flaxen nergens terug vinden in haar bloedlijn/pedigree, maar sabino wel.

Dat zou ook kunnen verklaren waarom de manen wel licht zijn en de staart niet toch. Sorry in patronen ben ik niet zo heel erg thuis.