[KG]Wat is jullie mening over deze bijzondere kleur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

[KG]Wat is jullie mening over deze bijzondere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 21:00

Hallo,

Ik plaats dit topic voor een vriendin van me.
Zij heeft een bijna 8 jarige merrie, Tessa. De moeder van Tessa was apaloossa, maar al volledig verschimmeld.
De vader is onbekend.

Tessa is getest bij VHL. Haar testresultaten zijn alsvolgt:

Heterozygoot Agouti
Heterozygoot Crème
Heterozygoot Tobiano
Homozygoot Zwart
Homozygoot Schimmel

Jaja, een waar kleurenbommetje dus, maar door haar schimmelgen wordt ze steeds lichter.
Het schimmelen duurt wel lang, want ze is nu dus bijna 8.

Op foto's in haar jongere jaren leek ze echt zwart en bruin, maar dit moet wel smokey black en valk zijn.

Dit was Tessa 3 a 4 jaar geleden:

http://i1111.photobucket.com/albums/h47 ... _86771.jpg
http://i1111.photobucket.com/albums/h47 ... G_8715.jpg

Beetje valk zichtbaar?
http://i1111.photobucket.com/albums/h47 ... G_8842.jpg

http://i1111.photobucket.com/albums/h47 ... G_8877.jpg

Afbeelding

http://i1111.photobucket.com/albums/h47 ... G_9224.jpg

En nu, een heeeeeeeeeel stuk lichter
Afbeelding

Wat vinden jullie/ denken jullie van deze merrie?

ps Ze is een oog verloren aan maanblindheid. Het ook is uiteindelijk gaan rotten en moest er helaas uit.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 17-04-12 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd + max 2 foto's zichtbaar

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:00

een valk schimmel bonte als ik het zo zie :)
mooi beestje

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:01

Idd, wel mooi kleurtje, jammer dat het verschimmeld eigenlijk.

Edit, smokey black is ze niet. Zwart en agouti is bruin, dat +creme geeft valk. Geen smokey black en valk.
Laatst bijgewerkt door troi op 17-04-12 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 21:02

Ja, dat zegt de test ook :)
Maar ze is (zeker op haar borst) wel erg donker (bijna zwart) voor een valk, toch?

Dat ze verschimmeld is erg zonde inderdaad en helaas homozygoot, dus een eventueel veulen, zal ondanks al Tessa's bijzondere genen, uiteindelijk ook wit worden ;(
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 17-04-12 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Re: Wat is jullie mening over deze bijzondere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:03

niet alles schimmeld even snel. Je ziet vaak wel wat delen langzamer schimmelen :j

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:04

ik vindt t een mooie beestje !!! wat een toverbal !

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:05

Nee, dat gaat niet samen. Zoek maar eens op dark buckskin. Dat is dus donker valk, lijkt op plekken op smokey black maar is het niet.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 21:05

Weet ik, maar ze is wel heel erg donker geweest voor een valk, toch?

troi, je hebt gelijk ;) Weet ik, maar even niet aan gedacht, stom :)

edit; gelijk over zwart + agouti is valk, dus kan nooit smokey black zijn.
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 17-04-12 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:06

je hebt ook gewoon donkere valken :) Net zoals hele lichte valken :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 21:07

Dat weet ik, maar zó donker heb ik ze niet eerder gezien.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:07

je foto's doen het niet bij mij..

edit: nu weer wel, sorry

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:09

Mooi paard, ik vind het echt een speciale kleur :)

_babbel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:10

wauuuw net of ze een kraag heeft net als een leeuw bij die laatste foto ,, echt mooi ziet er ook heel zeker uit daardoor :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 21:39

Nog even een vraag:
Zoals ik schreef, is Tessa haar oog verloren aan maanblindheid en uiteindelijk rotting.

Stél dat mijn vriendin met haar wil fokken (daar denkt ze over na) en ze kiest een hengst die ook een crèmegen heeft, dan kan daar een perlino of smokey cream uitkomen.
Deze paarden hebben altijd blauwe ogen.
Heeft zo'n veulen dan een vergrote kans op maanblindheid?

Diane_BasjeJarig

Re: [KG]Wat is jullie mening over deze bijzondere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:26

He Cynthia,

Maanblindheid is een steeds terugkerende oogontsteking, die, voor zover ik weet, niet vaker bij blauwe ogen voorkomt dan bij bruine ogen.

Omdat Rosa een maanoog heeft heb ik aan de dierenarts gevraagd of ze daarom gevoeliger is voor licht of andere aandoeningen, hij zei dat dat niet zo was, net als bij mensen met blauwe ogen. En volegns mij is het ook geen erfelijke aandoening.

Wel een erg leuk paard!

Diane_BasjeJarig

Re: [KG]Wat is jullie mening over deze bijzondere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:28

Oja, hoe donker een kleur is, wordt bepaald door in welke mate het 'sooty-gen' aanwezig is. Hoe meer sooty, hoe donker de kleur, net als bij een donkerbruine.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:45

Schimmel op kleur doet ook vaak verdonkeren en in dit geval denk ik dat dat de verklaring is voor de ietwat donkere plekken.

Maanblindheid is inderdaad een aandoening nav van een beschadiging aan het oog; het is niet genetisch bepaald.
Maanoog en de blauwe ogen van een perlino of cremello zijn niet hetzelfde ding en worden door totaal andere genetica veroorzaakt.
Dubbel cremes zien net zo goed als andere paarden, alleen zijn ze wel wat gevoelige voor licht schakelingen. Maar dit heeft te maken omdat ze geen zg 'filters' hebben om het scherpe licht tegen te houden en daarom misschien een half seconde langer nodig hebben om bij te stellen. Meestal is een keer pinken met de ogen al genoeg om dit te compenseren. Let wel het heeft niet met 'aandoeningen' te maken, alleen met de intensiteit van het licht dat op de oog valt.

Hou er wel rekening mee dat je altijd met deze merrie een zwart-basis schimmel gekleurd veulen gaat krijgen.
Als je een cremello neemt die homozygoot is voor agouti dan hebt je altijd een valk-schimmel of perlino-schimmel gekleurd veulen die nog 50% kans heeft op bont zijn.
Cremello of palomino kan je nooit krijgen met deze merrie.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:48

nee deze merrie gaat altijd schimmel geven,maar het veulen dat er uit komt is hetrozygoot schimmel(mits de vader geen schimmel is),en daar kun je dan wel een gekleurd veulen uit krijgen(50% kans)
Peterina schreef:
Schimmel op kleur doet ook vaak verdonkeren en in dit geval denk ik dat dat de verklaring is voor de ietwat donkere plekken.

Maanblindheid is inderdaad een aandoening nav van een beschadiging aan het oog; het is niet genetisch bepaald.
Maanoog en de blauwe ogen van een perlino of cremello zijn niet hetzelfde ding en worden door totaal andere genetica veroorzaakt.
Dubbel cremes zien net zo goed als andere paarden, alleen zijn ze wel wat gevoelige voor licht schakelingen. Maar dit heeft te maken omdat ze geen zg 'filters' hebben om het scherpe licht tegen te houden en daarom misschien een half seconde langer nodig hebben om bij te stellen. Meestal is een keer pinken met de ogen al genoeg om dit te compenseren. Let wel het heeft niet met 'aandoeningen' te maken, alleen met de intensiteit van het licht dat op de oog valt.

Hou er wel rekening mee dat je altijd met deze merrie een zwart-basis schimmel gekleurd veulen gaat krijgen.
Als je een cremello neemt die homozygoot is voor agouti dan hebt je altijd een valk-schimmel of perlino-schimmel gekleurd veulen die nog 50% kans heeft op bont zijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:49

keona schreef:
nee deze merrie gaat altijd schimmel geven,maar het veulen dat er uit komt is hetrozygoot schimmel(mits de vader geen schimmel is),en daar kun je dan wel een gekleurd veulen uit krijgen(50% kans)
Peterina schreef:

?? is toch wat ik zei! Maar de kleur gaat zwart-basis zijn omdat de merrie homozygoot zwart is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:55

no stress ik schrijf enkel dat het wl mogelijk gaat zijn als ze een veulen aan houd met deze merrie,wat zijn mensn vaak snel op de tenen getrapt hier op bokt.nergens voor nodig,jij geeft enkel aan dat het met deze merrie niet gaat ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:43

Echt niet op mijn tenen getrap hoor :(:)