Dekken 19 jarige haflinger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

Dekken 19 jarige haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 16:28

Hoi,

ik zou binnenkort mijn oudere haflingermerrie (19 jaar) laten dekken door een haflingerhengst via KI.

Mijn haflingermerrie is momenteel 18 jaar (zal 19 zijn als ik haar zou laten dekken) en heeft reeds een veulen gehad. Is tevens een goede moeder geweest.
Ze is gescand en haar baarmoeder is volledig in orde verklaard.
Ook naar algemene gezondheid is ze volledig in orde verklaard op het normale verouderingsproces na ( lichte ouderdoms-artrose in achtersprongen/knieën). We zijn nu echter pas begonnen met supplementen en ze heeft nergens meer problemen mee.
Het veulen fok ik voor mezelf.
Ook hebben wij wanneer het tijd is om te bevallen een stal met camerabewaking zodat we alles nauwlettend in de gaten kunnen houden.
Mijn merrie staat normaal 24/7 samen met mijn mini-shet ruintje op een ruime weide met schuilstal.

Wat zijn de zaken waar ik op moet letten voor, tijdens en na de dracht?

Vorige lente :
http://imageshack.us/photo/my-images/24 ... 23546.jpg/

Mvg, Kelly

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:41

volgens mij kan dat prima als je haf kern gezond is.. ken een pony die was 24 en werd nog gedekt...

verder heb ik weinig tips waar je op moet letten, heb geen ervaring met drachtige merrie's.. succes ermee.

Wesco

Re: Dekken 19 jarige haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:45

Ik zou het niet doen als het mijn paard was. Maar het zou moeten kunnen als ze gezond is.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 16:48

Graag een beetje meer onderbouwde reacties.. Zodat ik ook weet wat jullie argumenten zijn waarom wel/niet..
Mijn haflinger is inderdaad kerngezond op haar lichte artose na.

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:56

Ik las in je profiel dat ze ook astma heeft, ik weet niet of dit enige invloed heeft op de drachtigheid.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:01

Van astma heeft ze alleen last als ze in een zeer stoffige omgeving echt hard moet werken.. Hier heeft ze in jaren geen meer van gehad ;) Dierenarts is hier ook van op de hoogte en vind dit voor haar geen probleem. Ze staat ook op een grote weide, dicht bij een bos, ver verwijderd van een straat.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:19

Ze is helemaal gechecked dus er lijkt mij geen enkel probleem om haar te laten dekken.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:56

Ik zou het niet doen. Niet omdat je merrie niet gezond is en je er geen mogelijkheden voor hebt, maar ik zou het risico te groot vinden. Ze is inmiddels wat ouder en heeft slechts 1 veulen eerder gebracht. Daarnaast wegen de kosten tegenwoordig niet meer op tegenover de waarde van een Haflinger. Denk hierbij aan de kosten van de dekking, maar ook de jaren erna om je veulen gezond groot te krijgen. In jouw geval zou ik op zoek gaan naar een leuk Haflingerveulen of desnoods iets ouder, dan heb je zelf het risico niet meer.

SylDei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:30

Je merrie is gezond en je laat haar dekken door K.I. lijkt me geen probleem.
Drachtige merries redden zich wel, ze is al eens eerder drachtig geweest. Ze weet wat ze moet doen.
Kan zijn dat ze wat meer last krijgt van benen door dat ze wat artose heeft.

Zelf hebben we een merrie die soms last heeft van haar achterbeen. Ze werd wat stijver en licht kreupel na mate de drachtigheid ten einde liep. Veulen is gezond geboren en volgen had ze ook geen last meer van haar been. Veulen 4,5 maand afgespeend, omdat het te groot werd om goed bij de moeder om bij te drinken. De moeder kreeg daarom weer meer last van haar been.