Fokmerrie of gezelschapspony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BelleFleur

Fokmerrie of gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 17:14

Wat is wijsheid? Als onze ruin binnenkort bij ons thuis komt wonen dan is het uiteraard de bedoeling dat we een maatje voor hem voorzien. Maar : wat doen we dan ? Kiezen we voor een fokmerrie die mijn vriend ook de eerste rijlessen kan geven, met daarnaast een mooi papier om een veulentje mee te fokken (bedoeld voor de verkoop, dus gericht gaan fokken) of opteren we voor een gezelschapspony. En welk type gezelschapspony dan? Het kloeke type haflinger bijvoorbeeld, opnieuw geschikt om mijn vriend wat basiskennis te leren zodat we samen kunnen gaan wandelen of een kleiner formaatje kinderpony? Heeft (gericht) fokken met bijvoorbeeld een welsh pony met goed papier zin?

Al met al een hoop getwijfel voor de deskundigen onder ons, die me zouden kunnen adviseren hoe ik eventueel meer uit onze toekomstige "grasmaaier" zou kunnen halen.
Alvast bedankt voor jullie inbreng !

Joukje_04

Re: Fokmerrie of gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:23

Met een haflinger kun je ook prima fokken toch? =)

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 17:36

Dat klopt, maar als ik fok wil ik vooral niet, met geen enkel type paard, fokken om de hoop groter te maken. Fokken met beleid dus. Dat is dan ook deel van de vraag : is vandaag fokken voor de verkoop verstandig (mits goede merrie/hengstenkeuze) of zet ik dat beter uit mijn hoofd en koop ik resoluut een weidemaatje.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:40

Een goed gereden, brave fokmerrie (wat nodig is om je vriend te leren rijden) met ook nog een goed papier met predicaten (wat nodig is om interessant te fokken deze tijd) zal niet goedkoop zijn.
Bovendien is fokken met winst tegenwoordig een hele kunst.

Dat is dus meer investering dan een kloeke Haflinger.

Ligt er dus ook aan hoeveel je uit wil geven.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 20:28

Marieke, wat versta je onder "niet goedkoop". Ik verwacht geen chique dressuurpapier voor €2000 natuurlijk. Merrie mag dan wel al wat ouder zijn.
't Is geen makkelijke keuze, die door omstandigheden snel moet gemaakt worden. Ene optie is dan een sportpaard of een kloeke pony voor vriend (dat moet dan wel een potentiële fokmerrie zijn want vriend heeft pas net kennis gemaakt met paarden dus of het echt "zijn ding" is weten we niet), of een geschikte kinderpon voor de kroost to be, al zal het nog even duren voor die ervan kunnen genieten. Vandaar ook de vraag of fokken met bv. een goede welsh a zin heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:41

Ruinen willen graag spelen, merries over het algemeen niet meer als ze een jaar of drie zijn. Als ik in je schoenen stond dan kocht ik een zeer brave, beetje stevige newforrest ruin bij. Groot genoeg om een volwassene te dragen en braaf genoeg om het je kids straks te leren.Hoeft ook nog niet zo oud te zijn, wij hebben een keer een net zadelmakke gekocht en twee maanden later kon dochter spring en dressuur starten. Fokken heeft geen zin, vooral niet in deze tijd. Als je je ruin een plezier wilt doen dan schaf je er een ruin bij aan.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 23:13

Dat vind ik ook wel een goeie Bigone :j