Hoeveel voeren jullie je shetlander?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Malouke

Hoeveel voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 11:33

Mijn shetlander x appaloosa is 3,5 jaar.
Ze staat nu op een pensionstal waar ze maar één uur buitenkomt.
Hier krijgt ze verspreid over de dag 2x een klein handje biks en 2x kuilgras.
Als ze gewerkt heeft krijgt ze van mij een klein beetje slobber of muesli.

Nu gaat ze over 2 weekjes verhuizen naar een veel fijnere pensionstal waar ze gewoon lekker overdag op het land kan staan met twee andere shetjes.
Hier kan ik kiezen tussen 3x per dag hooi of kuilgras.
Nu lijkt mij sowieso hooi verstandiger...

Maar ze gaat daar de hele dag op het land (half gras half zand).
Zou het genoeg zijn om alleen voor de nacht in haar stal haar hooinet te vullen?

En wat geven jullie je shet over de gehele dag te eten?

capopjekop

Re: Hoeveel voeren jullie je shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:38

Ik zou haar overdag op het zand ook hooi bij geven, om haar verteringsgebeuren op gang te houden (te lang zonder ruwvoer dan heb je kans op maagzweren, speeksel nutraliseert het maagzuur). Mijn shetten staan bijna niet op het gras, krijgen 's ochtends 2 grote hooinetten vol met graszaadhooi en voordroog. Die krijgen ze 's avonds nog een keer en dan krijgen ze een handje safe and sound en binnenkort weer een vitamine supplement (in graszaadhooi en mijn voordroog zit niet zoveel).

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:45

Mijn shet krijgt onbeperkt en ongeveer een halfe schep Marstal muesli (havervrij) per dag :)

Maargoed, mijn shet heeft een extreme onderbeet en kan daardoor niet grazen. Ze is niet dik te krijgen en is heel snel weer graatmager, dus zij is wel een apart geval :+

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:46

Mijn shetlander hengst die een hele snelle verbranding heeft, krijgt 1 kilo biks, 3 handjes slobber met supplementen, en 2 maal daags grote pony portie kuil.

Afbeelding

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 02:37

Heb 2 mini shets en die krijgen 2 maal per dag een handje muesli met erdoor een handje grasmix of luzerne.
Verder vrijwel onbeperkt oud hooi,en als het hooi niet oud genoeg is,doe ik het mengen met stro.(hebben ze wel altijd wat te knabbelen).
Mijn merrietje heeft een onderbeet en wil daardoor wel iets sneller schraal worden,dus die geef ik soms nog een lekker bakje slobber erbij.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:41

Mijn shet wordt in de morgen op het land gegooid en krijgt in de avond bij binnenkomst, in de avond en bij het afvoeren een pluk geweekt hooi. Voorderest krijgt ze geen biks of dergelijke.

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:30

heb 2 shets en die krijgen 2 volle hooinetten per dag en dan is er nog de volgende dag over.. krijgen af entoe een worteltje of appeltje maar is zelden.. (ivm Hoefbevangenheid)
En hebben ze een lekkere in/uitloopstal dus kunnen zelf kiezen waar ze staan..
Laatst bijgewerkt door Miran_da op 19-04-12 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:51

Hier gaan ze momenteel 's nachts op stal, aangezien een van de 2 geschoren is.
's morgens gaan ze uit de stal en hebben ze genoegen aan wat ze in de wei vinden, soms geef ik ook nog wel eens iets bij, een schijfje hooi.

's avonds gaan ze op stal, mijn merrie van 15 jaar krijgt ponymix van Cavalor, een bodempje van een emmer + lijnzaadolie en vaak ook nog droog brood/wortelen.

Mijn jongste merrie ( 2jaar) krijgt zemelen, poedertje voor de spieren, en grow mix + vaak ook nog wortelen en droog brood. Haar emmertje is vaak goed gevuld en je ziet duidelijk dat ze dit nodig heeft, ze heeft een klein buikje, maar echt dik zeker niet :-)

En dan na hun korrels krijgen ze voor de hele nacht hooi genoeg.

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:49

Ze krijgt 3x per dag een ruif met hooi.
En savonds een klein handje biks.

Niet veel dus, maar gaat wel erg goed :)

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:19

mijn shets krijgen 3x per dag plukje kuil binnenkort gaan ze weer een half uur max een uur per dag op gras.
Mijn oudste krijgt s'morgens kwart bix met 2 handen haver, sávonds, 1/3 schep kruidenmusli met 1,5 hand haver.
Mijn jongste krijgt s'morgens 1/3 biks en halve hand haver, sávonds 1/4 schep musli en 1/2 hand haver.

Mijn oudste is snel te mager maar ze staan samen in stal en mijn jongste eet 3x zo snel dus die eet meer van de kuil op dan mijn oudste, die is ook eigenlijk wat te rond maar tja nog minder voeren betekend dat mijn oudste echt te mager word dus dan maar op deze manier. En ik geef de oudste tussendoor apart nog wat kuil

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:52

Mijn shetje krijgt sochtends een handje biks, daarna gaan ze naar buiten en krijgt hij een emmertje kuil met zn vriendje ( schaap )

Rond 4 uur krijgen ze weer een emmertje kuil

en om een uur of 8 krijgen ze een handje biks 3 worteltjes en een half emmertje kuil. Dit is niet allenmaal voor hem allen, maar ook voor Snowy het schaapje! :D

Aangezien meneertje onwijs snel dik word...

eshorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:21

Mijn minishet van 75 cm. Die ook bereden wordt bijna dagelijks staat, nu op stal en een uurtje buiten. smorgens kuil halve plak en savonds ook met kwart schep basisbrok.
en hij blijft er in topconditie uitzien.
maar hij gaat nu de wei in... kan je m zo de wei indoen voor een 5 uur zegmaar/? of moet k eerst beginnen met een uurtje, ivm hoefbevangen grasbuik etc.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:21

Hier 2 hengstjes. Staan overdag in een schrale wei. 's Morgens vroeg een handjevol muesli. Zodra ze op stal komen een klein plukje hooi. Dan rond 20.00 u een handjevol muesli. Rond 22.30 een flinke pluk hooi.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:25

Ik had toendertijd speciale brokken, voor mijn shet. Ben vergeten wat het nu precies was.
Daarnaast s'ochtends en s'avonds half plakje hooi en zomers inderdaad op een niet te vet stukje land